Varsel (höra någon komma minuterna innan det händer)

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.

Varsel (höra någon komma minuterna innan det händer)

Inläggav asokay » sön 02 apr 2017, 19:20

Hej!

Nu har det här irriterat mig så länge att jag lika väl kan be om hjälp med att få fenomenet förklarat. Fler gånger än vad jag kan räkna, framför allt när jag var mellan 8-16 år gammal och bodde hemma med mina föräldrar, hörde jag hur bilar körde upp på gårdsinfarten. De flesta gångerna var det mina morföräldrar, och jag kunde höra gruset knastra och det karaktäristiska motorljudet av den gamla folkvagnen de körde. Som barn trodde jag att det var något helt naturligt, för jag kunde säga till min mamma att mormor och morfar kom på besök - bara för att upptäcka att det inte stod någon bil på gården när jag gick ut för att möta dem. Och mamma svarade, som om det vore det mest självklara i världen "Okej, om du hörde bilen så kommer de alldeles strax" - och det gjorde de. När jag frågade hur hon kunde veta det sa hon bara "det bara är så, de har alltid gjort så".

Förklaringar som inte räcker till inkluderar att det var en vana (de kom inte regelbundet eller vid specifika tider), att det var någon annan bil, att jag bara kommer ihåg, att mamma har lurat i mig något skrock eller att det var något rent akustiskt fenomen eller någon annan bil någon annanstans.

Jag är fullkomligt icke-religiös, skeptiker såväl av naturen som av uppfostran och tror inte för en sekund att det är något övernaturligt fenomen. Men likafullt upplevde jag det ofta som barn, och emellanåt som vuxen också (fast så sporadiskt att det likaväl kan vara sammanträffanden). Jag har sett många liknande berättelser på nätet, såväl från andra skeptiker som från regelrätta nötfodral, så det finns många fler som har upplevt samma sak. Men jag har inte sett någon förklaring, så nu hoppas jag på att det här forumet har skarpa hjärnor som har stött på frågan förut och som kan ge mig lite sinnesro.

Typiskt för sättet jag upplevt varsel på:
- Hör ljud av en bil utomhus, när jag själv är inomhus. Såväl grusknaster/snöknorr som motorljud, och bildörrar som smälls igen. Vid enstaka tillfällen har jag hört ytterdörren öppnas (dock aldrig stängas).
- Vet vem som kommer, utifrån motorljudet.
- Uppfattar ljuden som så verkliga att jag till slut går ut och kollar när ingen kommer in.
- 5-15 minuter senare hör jag samma sak, men då kommer personen/personerna på riktigt.

Jag skulle ha viftat bort det om det inte vore för den sista detaljen, att det faktiskt kommer någon. Jag tror inte att det har hänt, och så har ingen kommit - och att jag har glömt bort det och bara kommer ihåg de tillfällen då någon faktiskt kom. Om så var fallet skulle jag inte som tonåring ha sett fenomenet som något så självklart ("det bara är så").

Så, kära medmänniskor, vad är det jag (och andra som upplevt samma sak) missar? Finns det någon forskning om upplevda varsel som utgår ifrån vett och sans (vetenskap och logik), eller är det bara en lång rad specifika inbillningar ihopparade med en lång rad sammanträffanden det handlar om (och därmed får varselupplevelser att falla in under kategorin "skrock")?

Tacksam för feedback!

--A
asokay

Re: Varsel (höra någon komma minuterna innan det händer)

Inläggav harald » mån 03 apr 2017, 11:51

Förr i tiden skiljde sig de olika bilarna ganska mycket på motorljudet, så det är inte så konstigt att du kunde höra vem besökaren var på det sättet. Hörseln brukar dessutom bli sämre med åren, vilket också bidrar till att det kanske inte är lika lätt nu längre.

Att du hör ljudet från bilen två gånger kan ha mycket triviala orsaker:
Bilen körde verkligen fram till huset två gånger. Besökarna tyckte kanske de kom för tidigt eller kom på att de hade något ärende att göra innan de kommer in.
Det är inte sagt att det är lika lätt att höra en bil som åker iväg som en bil som kommer.
En annan förklaring är att du hörde något annat liknande ljud första gången, men kopplar ihop det med besökaren i efterhand, eftersom de brukar kunna köra fram två vändor innan de stiger in.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.
Användarvisningsbild
harald

Inläggav Tony » tor 06 apr 2017, 09:50

Om jag upplevde samma sak som du skulle jag tro att det var övernaturligt. Men sådant har hänt mig så sällan att slumpen duger som förklaring.

En gång var jag på min tomt och såg en bil komma på vägen. Jag fick omedelbart tanken att det är min bror som kommer, men sen insåg jag att bilen hade en helt annan färg än hans bil, så det kunde inte vara han. Sen svängde den främmande bilen in på min tomt och det var min bror i en ny bil han just köpt, som jag inte hade sett förut.
When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion.
Användarvisningsbild
Tony

Inläggav harald » tor 06 apr 2017, 10:50

Tony skrev:En gång var jag på min tomt och såg en bil komma på vägen. Jag fick omedelbart tanken att det är min bror som kommer, men sen insåg jag att bilen hade en helt annan färg än hans bil, så det kunde inte vara han. Sen svängde den främmande bilen in på min tomt och det var min bror i en ny bil han just köpt, som jag inte hade sett förut.

Kan det vara så att du kände igen honom på bilens rörelsemönster?
Själv har jag mycket lättare att känna igen folk på långt håll ifall de rör på sig. Min synskärpa är inte alltid den bästa.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.
Användarvisningsbild
harald

Inläggav Tony » tor 06 apr 2017, 11:46

harald skrev:Kan det vara så att du kände igen honom på bilens rörelsemönster?
Jo, det kan hända att han saktade in, för att han skulle svänga in på tomten. Min bror kom inte så ofta. Min pappa kom mycket oftare. Men kanske jag kände igen min brors sätt att bromsa in bilen.
Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Migi » lör 15 apr 2017, 08:35

Kan det vara infraljud också?
Användarvisningsbild
Migi

Återgå till Förklara det här!