Varför stiger bubblorna i kokande vatten

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.

Varför stiger bubblorna i kokande vatten

Inläggav Nellie_gull » lör 22 apr 2017, 15:49

Jag behöver hjälp med att få reda på varför bubblorna stiger i kokande vatten. :| :banghead:
Nellie_gull

Re: Varför stiger bubblorna i kokande vatten

Inläggav ulltand » lör 22 apr 2017, 16:40

Har du någon egen fundering?

Varför stiger till exempel vissa ballonger medans andra faller nedåt?
Användarvisningsbild
ulltand

Inläggav Anders G » lör 22 apr 2017, 16:46

Vill du ha en förklaring är det bra om du själv förklarar hur mycket du vet innan.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Thermal » lör 22 apr 2017, 18:05

ulltand skrev:Har du någon egen fundering?

Alla stenar som faller uppåt har av naturliga orsaker försvunnit. Dock svårt att tänka sig att samma förklaring skulle gälla bubblor.
En definition är per definition alltid korrekt. Frågan är om den är ändamålsenlig
Thermal

Inläggav ulltand » lör 22 apr 2017, 18:13

Thermal skrev:

Alla stenar som faller uppåt har av naturliga orsaker försvunnit. Dock svårt att tänka sig att samma förklaring skulle gälla bubblor.
Och vad anser du är fel med mitt ballongexempel?
Användarvisningsbild
ulltand

Inläggav Procentaren » lör 22 apr 2017, 22:22

Nellie_gull skrev:Jag behöver hjälp med att få reda på varför bubblorna stiger i kokande vatten. :| :banghead:

Här står lite om vad det är som bubblar i vatten.
Bubblorna som kommer innan det börjar koka är luft som varit löst i vattnet.
Bubblorna som kommer när det kokar är vattenånga.
http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/varfor-bubblar-vatten
Både luft och vattenånga är gas, som är lättare än vattnet. Då flyter det uppåt.

Det är samma sak med allt som flyter. Kork är lättare än vatten, därför flyter det.
Stål är lättare än kvicksilver. Därför flyter en stålkula på kvicksilver, men inte på vatten.
https://www.youtube.com/watch?v=tKx5vsGtA7I
Användarvisningsbild
Procentaren

Inläggav Thermal » sön 23 apr 2017, 19:37

ulltand skrev:
Thermal skrev:

Och vad anser du är fel med mitt ballongexempel?

Ditt ballongexempel är bra eftersom det kan leda till eftertanke. Vad jag ville visa är att ” alternativa fakta ” är ordentligt problematiska
En definition är per definition alltid korrekt. Frågan är om den är ändamålsenlig
Thermal

Inläggav skeptiskelars » sön 23 apr 2017, 20:02

Bubblorna tycker att det är för varmt, de bränner sig helt enkelt och därför klättrar de upp till ytan och ger sig ut i friska luften för att svalka sig.
Så j-a självklart att frågan inte ens behöver ställas.

Hur bubblorna uppstod är däremot en HELT annan fråga.
Kanske skapades de av gud, kanske skapades de av allah, kanske har de fallit ut från chemtrails, kanske de uppstod ur blotta intet. Vad vet väl jag.
Definitivt värt en helt egen tråd, bubblor i kokande vatten är väl något som vetenskapen ALDRIG NÅGONSIN funderat över hitills :-)
skeptiskelars

Inläggav Björn J » sön 23 apr 2017, 20:53

Om bubblorna hade lagt sig på bottnen av grytan hade dom bildat ett isolerande skikt med gas mellan vattnet och plattan. Då hade det varit jättesvårt att koka tevatten. Därför måste dom stiga.

Nej, jag skojar, det är som Procentaren säger.
Björn J

Inläggav Anders G » mån 24 apr 2017, 07:24

Första frågan från en ny forumit, med oklar ålder och bakgrund. Inte läge att raljera.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav micke.d » mån 24 apr 2017, 08:53

Nu tar vi det lite lugnt och väntar på svar från trådstartaren.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav skeptiskelars » mån 24 apr 2017, 17:31

Anders G skrev:Första frågan från en ny forumit, med oklar ålder och bakgrund. Inte läge att raljera.

Jag insåg inte att det var första trådstarten från en ny forumit.
Jag ber trådstartaren om förlåtelse för att mina fingrar sprang snabbare över tangentbordet än vad mina tankar gjorde genom huvudet.

Jag skall försöka skärpa mig i fortsättningen och försöka avstå från att raljera med forumiter öht.

Lyckligtvis har forumit Procentaren uppfört sig bättre än jag och lämnat ett bra svar. Jag skall anstränga mig för att fortsättningsvis följa Procentarens exempel.

(Diverse altisar, kvacksalvare, healers, new-ageare, reflexologer, homeopater, antroposofer, spökpratare, änglapratare, chemtrailstroende, förintelseförnekare, rumpologer, bioresonanterapeuter, rutgängare, skratt-terapeuter, feng shui-konsulter, currylinjetroende, kreationister, intelligent design-troende, månlandningsförnekare, platt jord-troende etc etc kommer jag dock även i fortsättningen att raljera över)
skeptiskelars

Inläggav MBY » ons 26 apr 2017, 11:02

Något så simpelt som att koka vatten *har* faktiskt effekter som är märkliga och tål att tänkas på. Jag själv har aldrig begripit vad vattnet gör när det sjuder. Det låter som mest då, men sedan avtar ljudet när vattnet blir varmare. Jag har svårt att tänka mig att förklaringen skulle vara okänd, det är nog bara jag som lyckats missa den.

Varför bubblorna stiger uppåt begriper jag dock. Det är helt enkelt Arkimedes princip. Däremot undrar jag varför bubblorna inte hinner kondensera på väg upp. Det borde gå snabbt och många bubblor borde aldrig nå ytan tycker jag. I stället tycks bubblorna växa på väg upp. Visst, minskat tryck medger expansion, men hur kan den effekten vara större än omgivande vattens avkylande effekt?

Får försöka koka vatten i en hög transparent cylinder och kolla. :)

Btw, välkommen till forumet! :)
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav Björn J » ons 26 apr 2017, 16:26

MBY skrev:Något så simpelt som att koka vatten *har* faktiskt effekter som är märkliga och tål att tänkas på. Jag själv har aldrig begripit vad vattnet gör när det sjuder. Det låter som mest då, men sedan avtar ljudet när vattnet blir varmare. Jag har svårt att tänka mig att förklaringen skulle vara okänd, det är nog bara jag som lyckats missa den.

Varför bubblorna stiger uppåt begriper jag dock. Det är helt enkelt Arkimedes princip. Däremot undrar jag varför bubblorna inte hinner kondensera på väg upp. Det borde gå snabbt och många bubblor borde aldrig nå ytan tycker jag. I stället tycks bubblorna växa på väg upp. Visst, minskat tryck medger expansion, men hur kan den effekten vara större än omgivande vattens avkylande effekt?

Får försöka koka vatten i en hög transparent cylinder och kolla. :)

Btw, välkommen till forumet! :)

Några tankar om varför bubblorna inte kondenserar. 1: Gasers dåliga värmeledningsförmåga. 2: Det går rätt snabbt för bubblorna att stiga till ytan. 3: Det finns inga nukleeringsytor i bubblorna, så gasen måste underkylas rätt bra för att kondensera. 4. Temperaturskillnaden är förmodligen liten mellan vätskan och gasen. Alltså borde det bli svårt för vätskan att först underkyla gasen tillräckligt och sen transportera bort den latenta värmen.

Något som borde tala för kondensation är den lilla substansmängden i bubblorna.

Egentligen skulle man ju räkna på det, men det är alldeles för jobbigt.
Björn J

Inläggav kaxiga Z » ons 26 apr 2017, 19:21

Hettan kommer från botten dvs från spisplattan. Hetast i botten av kärlet, vilket torde putta bubblorna uppåt i vattnet (sjudning etc).

Edit: Kokandet är alltså alltid starkast i botten av kastrullen, dvs vid spisplattan.
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Nästa

Återgå till Förklara det här!