Varför blev just Thailand så populärt i Sverige?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.

Varför blev just Thailand så populärt i Sverige?

Inläggav Nemesis » mån 05 jun 2017, 20:42

Thailand är som bekant populärt i Sverige sedan några decennier tillbaka. Både som resmål, men även thailändsk mat är populär. Cirka 350 000 svenskar besöker landet varje år, och det bor fler svenskar i Thailand än i Danmark och Finland (men färre än i Norge och USA). Iaf i Stockholm är det inte svårt att hitta thailändska restauranger, och på stora livsmedelskedjor som Ica och Hemköp går det att hitta thailändsk mat.

Av de sydostasiatiska länderna, hur kommer det sig att just Thailand blev så populärt i Sverige och bland svenskar? Att Burma inte blev det kan jag förstå, då det pga regimen i landet är mycket slutet. Men Kambodja, Indonesien, Vietnam eller Malaysia skulle man kunna tänka sig uppnått Thailands popularitet. Varför blev det aldrig så?
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Re: Varför blev just Thailand så populärt i Sverige?

Inläggav Jonas_R » tis 06 jun 2017, 06:17

God mat, soliga stränder, billig sprit och billiga prostituerade. Inga blodiga krig i närtid (iaf inget som fått uppmärksamhet i Sverige). Samt en icke-islamsk regim som inte aktivt bedriver förtryck mot betalande turister. Jag tror det är så enkelt.
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali
Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav Anders G » tis 06 jun 2017, 07:42

En upparbetad turistindustri, i full gång från 50-talet.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav L. Mäkinen » tis 06 jun 2017, 09:11

Jonas_R skrev: Samt en icke-islamsk regim

Jag antar att just det lösryckta här gör att folk tycker det är OK med semester här och vapenexport hit och inte till Saudiarabien. De är väl ungefär lika demokratiska.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav Erland » tis 06 jun 2017, 11:26

L. Mäkinen skrev:

Jag antar att just det lösryckta här gör att folk tycker det är OK med semester här och vapenexport hit och inte till Saudiarabien. De är väl ungefär lika demokratiska.

Njae det är väl ändå ganska stor skillnad. Saudiarabien är en kunglig diktatur och kvinnor har nästan inga rättigheter. Thailand har haft någorlunda fria val och en kvinnlig premiärminister. Nu är det visserligen en diktatur, men det kan inte jämföras med Saudiarabien.
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav Pär C » tis 06 jun 2017, 18:52

En mer exotisk variant av Kanarieöarna, helt enkelt. Det lagom annorlunda för att tillfredställa en bredare grupp biljettköpare. Befolkningen är välkomnande mot västerlänningar. Mellanöstern erbjuder t.ex mycket mer tuggmotstånd i dessa avseenden. Det är därifrån ett självspelande piano: Börjar fler resa det sjunker priserna på resor, och de som varit där inspirerar andra att också resa dit. Många fungerar också så att har man varit där och trivts, så åker man hellre tillbaka än provar något nytt.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav L. Mäkinen » ons 07 jun 2017, 20:00

Erland skrev:
L. Mäkinen skrev:

Njae det är väl ändå ganska stor skillnad. Saudiarabien är en kunglig diktatur och kvinnor har nästan inga rättigheter. Thailand har haft någorlunda fria val och en kvinnlig premiärminister. Nu är det visserligen en diktatur, men det kan inte jämföras med Saudiarabien.

Båda är kungliga diktaturer och de någorlunda fria valen i Thailand accepterades inte.
Det är bara hyckleri att framhålla den ena framför den andra.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav Johannes » ons 07 jun 2017, 21:09

Saudi ligger på plats 159 på demokratiindex och definieras "auktoritär", och Thailand på plats 100 med definitionen "hybridregim". I olika index för respekt för mänskliga rättigheter ligger Thailand bättre till än Saudi. Så en viss skillnad är det.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Erland » tor 08 jun 2017, 07:07

L. Mäkinen skrev:Båda är kungliga diktaturer och de någorlunda fria valen i Thailand accepterades inte.
Det är bara hyckleri att framhålla den ena framför den andra.

Framhålla och framhålla, man måste väl ha rätt att göra en korrekt beskrivning.
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav ulltand » tor 08 jun 2017, 12:03

Tillhör de som inte varit i Thailand, vad ska jag sikta in mig på för att ha koll på nästa stora turistmagnet?
Användarvisningsbild
ulltand

Inläggav Anders G » tor 08 jun 2017, 12:09

ulltand skrev:Tillhör de som inte varit i Thailand, vad ska jag sikta in mig på för att ha koll på nästa stora turistmagnet?

Sök inom landet efter välordnade vandringsleder som går runt hela landskap, gärna nära Stockholm...
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav ulltand » tor 08 jun 2017, 12:21

Anders G skrev:
ulltand skrev:Tillhör de som inte varit i Thailand, vad ska jag sikta in mig på för att ha koll på nästa stora turistmagnet?

Sök inom landet efter välordnade vandringsleder som går runt hela landskap, gärna nära Stockholm...
Och det säger du till en gammal scout :-)

Tänkte andra länder, med sol, god mat, och schyssta priser.
Användarvisningsbild
ulltand

Inläggav Pär C » tor 08 jun 2017, 13:52

I avvakaten på att Grekland går i konkurs så är det väl fortfarande Bulgarien som gäller för den prismedvetne solturisten.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav skeptiskelars » tor 08 jun 2017, 17:03

Anders G skrev:En upparbetad turistindustri, i full gång från 50-talet.

.....och svenska charterreseföretag upptäckte att den upparbetade turistindustrin existerade..........

Vietnam och Kambodja ?
-Krigshärjat, tänkte medelsvensson, så charterreseföretagen tänkte inte ens tanken att arrangera resor dit.
skeptiskelars

Inläggav Nemesis » tor 08 jun 2017, 19:14

Jonas_R skrev:God mat, soliga stränder, billig sprit och billiga prostituerade. Inga blodiga krig i närtid (iaf inget som fått uppmärksamhet i Sverige). Samt en icke-islamsk regim som inte aktivt bedriver förtryck mot betalande turister. Jag tror det är så enkelt.

Men Indonesien och Malaysia borde väl haft lika god chans som Thailand? När iofs dessa länder muslimska, men islam i dessa länder är i regel betydligt mildare än vad som är fallet i stora delar av arabvärlden. Iaf är det mitt intryck.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Nästa

Återgå till Förklara det här!