Blått vatten i ett kvartsbrott.

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.

Blått vatten i ett kvartsbrott.

Inläggav Ciyn » mån 26 jun 2017, 23:12

Hejsan! har funderat och googlat men inte hittat ett svar. Det är så att jag bor nära ett gammalt kvartsbrott som har en krater som är 7-10 meter djup och 40 i omkrets. Och vatten är mörkblått ( menar allså riktigt mörkblått ) Och undrar varför det är så ? på wikipedia stog det att när vatten har flera meter av djup så syns den blåa färgen som finns i vatten mycket tydligare, men jag tycker då detta vattnet är onormalt blått och funderar på om det beror på kvarts eller något annan typ av ädelsten eller något liknande, eller t.om bakterier? att tilläggas är att denna krater är ett relativt populärt badställe.
Ciyn

Re: Blått vatten i ett kvartsbrott.

Inläggav Whey » sön 13 aug 2017, 13:38

Ciyn skrev:Hejsan! har funderat och googlat men inte hittat ett svar. Det är så att jag bor nära ett gammalt kvartsbrott som har en krater som är 7-10 meter djup och 40 i omkrets. Och vatten är mörkblått ( menar allså riktigt mörkblått ) Och undrar varför det är så ? på wikipedia stog det att när vatten har flera meter av djup så syns den blåa färgen som finns i vatten mycket tydligare, men jag tycker då detta vattnet är onormalt blått och funderar på om det beror på kvarts eller något annan typ av ädelsten eller något liknande, eller t.om bakterier? att tilläggas är att denna krater är ett relativt populärt badställe.

ljusbryt i vatten ger många reflektioner från förekomsten av en neosilikat tex zirkon i fyndområdet till det nästan helt osannolika som kan ha nästan samma färg i vatten, det uppstår när ljuset blivit blött och sölat ned hastigheten och blir påpiskat av andra snabbare krafter vilket ger ljuset sitt karakteristiska blå ljus som i tjerenkovstrålning, vilket kan se mycket liknande ut. men kommer från ett atombrott snarare än ett kvartsbrott
Användarvisningsbild
Whey

Inläggav QRZ » sön 13 aug 2017, 15:17

Whey skrev:
Ciyn skrev:Hejsan! har funderat och googlat men inte hittat ett svar. Det är så att jag bor nära ett gammalt kvartsbrott som har en krater som är 7-10 meter djup och 40 i omkrets. Och vatten är mörkblått ( menar allså riktigt mörkblått ) Och undrar varför det är så ? på wikipedia stog det att när vatten har flera meter av djup så syns den blåa färgen som finns i vatten mycket tydligare, men jag tycker då detta vattnet är onormalt blått och funderar på om det beror på kvarts eller något annan typ av ädelsten eller något liknande, eller t.om bakterier? att tilläggas är att denna krater är ett relativt populärt badställe.

ljusbryt i vatten ger många reflektioner från förekomsten av en neosilikat tex zirkon i fyndområdet till det nästan helt osannolika som kan ha nästan samma färg i vatten, det uppstår när ljuset blivit blött och sölat ned hastigheten och blir påpiskat av andra snabbare krafter vilket ger ljuset sitt karakteristiska blå ljus som i tjerenkovstrålning, vilket kan se mycket liknande ut. men kommer från ett atombrott snarare än ett kvartsbrott
/Martin
Användarvisningsbild
QRZ

Inläggav Johannes » tis 15 aug 2017, 10:43

Det är sannolikt bara vattnets egna blå färg som syns. Vatten som är mycket rent (fritt från partiklar, humus, alger etc) ser blått ut. Ju djupare det är desto mörkare blått.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Whey » tor 17 aug 2017, 18:27

Johannes skrev:Det är sannolikt bara vattnets egna blå färg som syns. Vatten som är mycket rent (fritt från partiklar, humus, alger etc) ser blått ut. Ju djupare det är desto mörkare blått.

Vad som är sannolikt ser man nog mest sannolikt som utfallet av en beräkning där merparten av alla fakta är kända, I övriga fall kan en psykosocial uppskattning av den egna emotionella höftningen ge en påstådd sannolikhet, det vågar jag gissa ganska rakt av.
Bild
Laga blå laggning i lagunen
Det bästa för att få veta mer är kanske att låta frågeställaren berätta mer med både text och bild. Men att gamla kalkbrott kan få en skarp färg är inget undantag och kan tänkas börja med just kalkens naturliga föroreningar med en lätt blåtoning till just zirkon som vågbärare av den upplysningen.
https://roadtrippers.com/stories/these- ... im-in-them
https://www.pinterest.com/explore/limestone-quarry/
En del gamla kalkbrott verkar till och med blätt så gruvligt urblå att man färgat vattnet svart för att få människor att undvika att bada i vattnet. Just att gamla kalkbrott kan ge en vis blåfärgning är nog ett fenomen liksom att den avvikelsen kan ge ett pH vilken adderar ytterligare fenomen. Finns det någon sannolikare förklaring till denna specifika blåfärgningen av kalkstensbrott ser jag läraktigt och nyfiken fram mot en sannolikare förklaring då detta är en av de få jag råkar känna till

-...vid sidan om oceaners algblomning och de fåtal arter av phytoplankton som lyser med lite gulgröna ljus vilket får det mörka vattnet runtomkring att kanske upplevas mera blått, men phytoplanktion är ofta så svårt B-Vitaminberoende som du säkert vet, så ser vi dessa fenomen mer sällan. Och även mer invikta skäl som pistolräkans egna blåljusframställning ur vanliga bubblors försänkning i vattendjupet genom att sända vibbar till bubblan vilken då kan bli så fysisk upphetsad att räkans vibbar att den förintas som bubbla men tar sig ut ur djupet som ett renodlat fysiskt sken - vilket sänder upplysning till perceptionen om blåljus sensation, rätt ifrån den vibbade hålrumskavitationens holistiska bubbelspräckning till rent ljus. Skenet från ihåligheten kommer i en uppsjö av våglängder men vatten är som bekant mer benäget att suga i sig de flesta synliga våglängder utan just blått vilken spottas ut ur vattenkroppen vilken därför ser ut att ha exakt den färgen den består minst utav.
Användarvisningsbild
Whey

Inläggav Johannes » fre 18 aug 2017, 07:57

Whey skrev:Vad som är sannolikt ser man nog mest sannolikt som utfallet av en beräkning där merparten av alla fakta är kända, I övriga fall kan en psykosocial uppskattning av den egna emotionella höftningen ge en påstådd sannolikhet, det vågar jag gissa ganska rakt av.

Jag skrev min doktorsavhandling i ämnet ljusspridning och spektroskopi så när jag skriver "sannolikt" så menar jag sannolikt baserat på utfallet av alla kända fakta, dvs fysiken bakom fenomenet.

Helt rent vatten är grönblått. Hur färgen på en vattensamling upplevs beror i huvudsak på tre saker: omgivningsljus, förekomsten av partiklar i vattnet, och vad som finns på botten. Om vattnet är rent och botten består av ljusa mineraler reflekteras ljuset från botten och tillbaka upp till ytan. Färgen upplevs därmed grönblå eller blå. Ju djupare det är, desto mörkare blå, dels eftersom mindre ljus återreflekteras från botten pga ökad ljusabsorption, och dels pga att våglängderna skiftas något mot blått eftersom en större andel av det återreflekterade ljuset består av Rayleigh-spritt ljus i vattenmassan. Rayleighspridning beror av (våglängden)^-4, så blått ljus sprids mer (samma anledning som att himmeln är blå).

Det är alltså en kombination av att vattnet är relativt fritt från biologiska partiklar och att botten i kalkbrott och kvartsbrott består av ljusa mineraler. Man ser samma fenomen i medelhavet där vattnet är rent och det är ljus sandbotten.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Whey » fre 18 aug 2017, 12:00

Mycket bra, tackar och bockar för det!
Tvekar inte alls på att det du beskriver är grunderna för hur vatten kan få sin färg, här såg det dock ut ut (i mina ögon) att röra sig om något mer. Tex på bifogad bild, vilket jag tycker ser överdriven ut och ger vattnet en väldigt ovanlig färg (utgår från att bilden inte är photoshoppad)

Skillnaden mellan in och ut gör skillnaden i vattnets vibrationsfrekvenser
Få kolla in vad mer du har skrivit om färg och ljus i vatten, det låter spännande. Ljus som renhållare eller rättare sagt förhindrare av organismers tillväxt i tex fartygs färskvattentankar, en snygg och pristin lösning, Ljus och andra vågor i vatten är spännande
Användarvisningsbild
Whey

Inläggav Thermal » fre 18 aug 2017, 22:25

Cyanobakterier ?

Bild

Bilden visar vattnet i ån Huveaune i närheten av Marseille Frankrike. Källan är ett kalkberg. De åsar som vattnet rinner över är enligt förklaringarna ren kalksten, CaCO3, utfällda av cyanobakterier som på detta sätt skaffar sig energi. Hur kemin hänger ihop är jag inte rätt person att förklara.
En definition är per definition alltid korrekt. Frågan är om den är ändamålsenlig
Thermal

Återgå till Förklara det här!