Vad vet man om reinkarnation?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.

Vad vet man om reinkarnation?

Inläggav nyth » sön 02 jul 2017, 21:29

Hej alla! Jag vet att det finns massor med historier om barn som minns sina tidigare liv osv., men hur vet man att de inte bara har blivit tillsagda vad de ska säga? Jag har studerat ämnet en tid nu och hittat en hel del, bla. denna sida:

http://secretgalaxy.com/biocentrism.htm

Kvantfysiken bevisar att medvetandet flyttar till ett annat universum efter döden 

"En bok med titeln "Biocentrism: How Life and Consciousness Are the Keys to Understanding the Nature of the Universe", publicerad i USA, har rört om på Internet, eftersom den innehöll bevis för att livet inte  slutar när kroppen dör, och att det kan pågå för evigt.  Författaren till denna bok, forskaren Robert Lanza har inga tvivel om att detta är möjligt. 

Bortom tid och rum 

Lanza är expert på regenerativ medicin och vetenskaplig ledare för Advanced Cell Technology Company.  Han är känd för sin omfattande forskning om stamceller och för flera framgångsrika experiment med kloning av hotade djurarter. 
Men för inte så länge sedan, blev han involverad med fysik, kvantmekanik och astrofysik. Det har gett upphov till den nya teorin om biocentrism, vilket professorn har talat om sedan dess. 

Teorin innebär att döden helt enkelt inte existerar.  Döden är en illusion som uppstår i medvetandet hos människor.  Människor identifierar sig med sin kropp.  De tror att kroppen kommer att förgås förr eller senare och deras medvetande försvinner.  I själva verket existerar medvetandet utanför tid och rum.  Det är möjligt att vara var som helst: i den mänskliga kroppen och utanför den.  Det stämmer väl överens med de grundläggande postulat i kvantmekaniken som vetenskap där en viss partikel kan vara närvarande överallt och en händelse kan inträffa på flera sätt. 

Lanza anser att flera universum kan existera samtidigt.  Dessa universa innehåller olika möjliga scenarier som kan inträffa.  I ett universum, kan kroppen vara död och i en annat fortsätter det att existera.
Detta innebär att en  person under resan genom tunneln i dödsögonblicket inte hamnar i helvetet eller i himlen, men i en liknande värld där han/hon en gång bebott, men den här gången är vid liv och så vidare, i all oändligthet. "

Här är en video på en 3 årig pojke som minns sitt tidigare liv, jag tror dock inte han är 3 år utan lite äldre och att det hela är bluff:

https://www.youtube.com/watch?v=ZWyHuN1G1vk
nyth

Re: Vad vet man om reikarnation?

Inläggav Flabbergasted » mån 03 jul 2017, 04:04

nyth skrev:Hej alla! Jag vet att det finns massor med historier om barn som minns sina tidigare liv osv., men hur vet man att de inte bara har blivit tillsagda vad de ska säga? Jag har studerat ämnet en tid nu och hittat en hel del, bla. denna sida:

http://secretgalaxy.com/biocentrism.htm

Kvantfysiken bevisar att medvetandet flyttar till ett annat universum efter döden 

"En bok med titeln "Biocentrism: How Life and Consciousness Are the Keys to Understanding the Nature of the Universe", publicerad i USA, har rört om på Internet, eftersom den innehöll bevis för att livet inte  slutar när kroppen dör, och att det kan pågå för evigt.  Författaren till denna bok, forskaren Robert Lanza har inga tvivel om att detta är möjligt. 

Bortom tid och rum 

Lanza är expert på regenerativ medicin och vetenskaplig ledare för Advanced Cell Technology Company.  Han är känd för sin omfattande forskning om stamceller och för flera framgångsrika experiment med kloning av hotade djurarter. 
Men för inte så länge sedan, blev han involverad med fysik, kvantmekanik och astrofysik. Det har gett upphov till den nya teorin om biocentrism, vilket professorn har talat om sedan dess. 

Teorin innebär att döden helt enkelt inte existerar.  Döden är en illusion som uppstår i medvetandet hos människor.  Människor identifierar sig med sin kropp.  De tror att kroppen kommer att förgås förr eller senare och deras medvetande försvinner.  I själva verket existerar medvetandet utanför tid och rum.  Det är möjligt att vara var som helst: i den mänskliga kroppen och utanför den.  Det stämmer väl överens med de grundläggande postulat i kvantmekaniken som vetenskap där en viss partikel kan vara närvarande överallt och en händelse kan inträffa på flera sätt. 

Lanza anser att flera universum kan existera samtidigt.  Dessa universa innehåller olika möjliga scenarier som kan inträffa.  I ett universum, kan kroppen vara död och i en annat fortsätter det att existera.
Detta innebär att en  person under resan genom tunneln i dödsögonblicket inte hamnar i helvetet eller i himlen, men i en liknande värld där han/hon en gång bebott, men den här gången är vid liv och så vidare, i all oändligthet. "

Här är en video på en 3 årig pojke som minns sitt tidigare liv, jag tror dock inte han är 3 år utan lite äldre och att det hela är bluff:

https://www.youtube.com/watch?v=ZWyHuN1G1vk

Det är jättelätt att spekulera och göra påståenden (särskilt när man blandar in kvantfysik och multiversa), men för att bli tagen på allvar så behöver man framlägga bevis för att det faktiskt stämmer med verkligheten.
Nej. Det bevisar inte kvantfysiken alls eftersom 1) Det finns inga faktiska belägg för existensen av andra universa och 2) Det finns inga faktiska belägg för att medvetandet kan flytta från den hjärna där det existerat eftersom allt pekar på att medvetande är en emergent egenskap och inte en entitet (dvs motsvarande själ) i sig.

"E"En bok med titeln "Biocentrism: How Life and Consciousness Are the Keys to Understanding the Nature of the Universe", publicerad i USA, har rört om på Internet, eftersom den innehöll bevis för att livet inte slutar när kroppen dör, och att det kan pågå för evigt. Författaren till denna bok, forskaren Robert Lanza har inga tvivel om att detta är möjligt.
Att X inte har visats vara omöjligt är helt skilt från att X är bevisat att faktiskt stämma. För att göra en analogi: det finns många som inte har några tvivel om att jorden är 6000 år gammal, men det saknas helt bevis för det, och det finns tonvis med bevis för att jorden är runt 4 miljarder år gammal.

Så för att svara på trådens frågeställning: Vi vet att det finns en mängd påståenden (som dessutom är inbördes motsägelsefulla) om reinkarnation och att inga av dem är styrkta med faktiska, verifierade bevis.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger
Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inläggav nyth » mån 03 jul 2017, 15:42

Vad säger du om barn som minns sina tidigare liv då? Jag hinner inte svara på hela inlägget nu, gör det sen.
nyth

Inläggav Flabbergasted » tis 04 jul 2017, 08:42

nyth skrev:Vad säger du om barn som minns sina tidigare liv då? Jag hinner inte svara på hela inlägget nu, gör det sen.
Jag säger att 1) barn har väldigt bra fantasi, 2) vi vet att våra hjärnor ofta (oavsiktligt) skapar falska minnen, 3) vi kan inte verifiera omständigheterna kring dessa anekdoter, i vilken mån barnen exempelvis blivit påverkade av vuxna, och 4) jag tvivlar på att det går att verifiera sanningshalten i barnens berättelser om de påstådda tidigare liven.

Den sunda grundinställningen är: Extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis. Eftersom det inte finns några verifierade belägg för existensen av en själ eller att denna själ kan bebo flera kroppar så behövs det väldigt bra och otvetydiga bevis för att rättfärdiga tro på det.
Att ta folks anekdoter och använda dem som belägg för existensen av själar/reinkarnation är bakvänt.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger
Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inläggav nyth » tis 11 jul 2017, 14:43

Vet inte riktigt vad jag ska svara faktiskt plus att jag nu skriver från mobilen men det är uppfattat att det är lätt att spekulera när kvantfysik blandas in och att skrönor inte är en källa.

Samtidigt så hittade jag här en artikel, http://www.expressen.se/halsoliv/forskn ... ter-doden/

Vem vet vad som händer under den tiden? Tänk om universum är oändligt och man återuppstår i ett av alla dessa universum?
nyth

Inläggav nyth » tis 11 jul 2017, 15:25

nyth

Inläggav Jonas_R » tis 11 jul 2017, 16:01

Först kan man ju tycka att skulle livet efter döden bevisas av forskning så skulle det stå på andra mer prominenta ställen än expressens hälsoavdelning, men mitt huvudsakliga problem är med den efterföljande källan du hänvisar till.

World News Daily Report är en satirsida i stil med The Onion (fast sämre). "Nyheter" från den sidan är så gott som alltid fejk.

källa:
https://gizmodo.com/the-9-worst-fake-ne ... 1681729157

Samt sidans egen disclaimer att allting på sidan är för "Entertainment purposes".
http://worldnewsdailyreport.com/disclaimer_/
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali
Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav Newmark » tis 11 jul 2017, 16:12

nyth skrev:Vet inte riktigt vad jag ska svara faktiskt plus att jag nu skriver från mobilen men det är uppfattat att det är lätt att spekulera när kvantfysik blandas in och att skrönor inte är en källa.

Samtidigt så hittade jag här en artikel, http://www.expressen.se/halsoliv/forskn ... ter-doden/

Man ska inte riktigt lita på kvälltidningar för vetenskapsreportage, de tenderar att spinna iväg på tok för mycket från på tok för lite material. Artikeln som Expressen refererar till håller sig väldigt mycket mer försiktig i sina slutsatser. Jag kommer tyvärr bara åt dess abstract, men som mest så tycks den kunna fastslå att hjärnaktivitet kan kortvarigt fortgå under förhållanden (hjärtstillestånd) då vi inte hade förväntat oss detta. Att sedan någon professor svävar iväg om att detta skulle var ett tecken på ett liv efter döden är bara hens åsikt; hade hen faktiskt haft vetenskapligt stöd för detta så hade det kommit med i artikeln.

Do out-of-body and near-death experiences point towards the reality of nonlocal consciousness? A critical evaluation (som jag tyvärr också bara har ett abstract av) tycks ta upp många av bristerna med att dra sådana slutsatser av den sortens forskning.

nyth skrev:Vem vet vad som händer under den tiden? Tänk om universum är oändligt och man återuppstår i ett av alla dessa universum?

Huruvida universum storleksmässigt (i vilken given dimension som helst) är oändligt har, så vitt jag kan se, ingen som helst relevans för frågan. Multiversum är inte mycket bättre, då jag inte känner till någon seriös multiversum-hypotes som indikerar att ett medvetande skulle kunna observera/agera i flera parallella universum, åtminstone inte på något sätt som särskiljer det från annan materia/energi. Och att ett medvetande skulle på något sätt kunna "överföras" mellan dessa universum (varför detta enbart skulle ske vid "döden" kan man fråga sig), allrahelst på något sätt som ens påminner om någon traditionell förställning om reinkarnation, är bara ren fantasi.

Att vi inte har en komplett bild av vad som "händer under den tiden" är inte samma sak som att alla gissningar är lika troliga, och det hjälper dessvärre inte att man hoppas lite extra mycket på att någon specifik av dem ska vara korrekt. För att ta ett konkret exempel: jag vet inte exakt hur mycket pengar jag har på mitt bankkonto i det här ögonblicket. Givet vad vi vet om världen (och mina vanor) så är det dock mycket mer troligt att beloppet är detsamma som när jag senast kollade, än att det ska ha ändrat sig åt något håll. Att jag kanske hoppas på att det ska ha dykt upp några miljoner extra gör inte detta till något som jag seriöst behöver överväga. Dock så är detta scenario fortfarande något som skulle kunna hända utan att bryta mot etablerade naturlagar; för att få ett scenario som är på samma nivå som reinkarnation så skulle pengarna ha behövt förvandlas till levande fysiska varelser, som sedan (bokstavligen) börjat föröka sig...

Att man har hopp om någon existens efter döden kan jag förså mig på, men jag tror du gör bättre i att hitta någon lagom mjuk personlig övertygelse som kan ge dig tröst i svåra stunder. Vetenskapen stödjer dessvärre inga traditionella syner på detta.
Newmark

Inläggav nyth » tis 11 jul 2017, 16:17

Jonas_R skrev:Först kan man ju tycka att skulle livet efter döden bevisas av forskning så skulle det stå på andra mer prominenta ställen än expressens hälsoavdelning, men mitt huvudsakliga problem är med den efterföljande källan du hänvisar till.

World News Daily Report är en satirsida i stil med The Onion (fast sämre). "Nyheter" från den sidan är så gott som alltid fejk.

källa:

Samt sidans egen disclaimer att allting på sidan är för "Entertainment purposes".

Hade jag aldrig kunnat ana, vad vet man egentligen om eventuellt liv efter döden? Jag tycker bara det känns olustigt att kanske bara bli 60 år eftersom jag vill leva till fullo, förutsatt att jag inte åldras och blir gammal fysiskt alltför mycket. Synd om mam får spendera sista tiden ensam eller i maskin eller nåt och så blir allt tyst och svart och man är död i all evighet. Lite hemskt tycker jag det låter iaf.
nyth

Inläggav Jonas_R » tis 11 jul 2017, 17:10

nyth skrev:
Jonas_R skrev:Först kan man ju tycka att skulle livet efter döden bevisas av forskning så skulle det stå på andra mer prominenta ställen än expressens hälsoavdelning, men mitt huvudsakliga problem är med den efterföljande källan du hänvisar till.

källa:

Hade jag aldrig kunnat ana, vad vet man egentligen om eventuellt liv efter döden? Jag tycker bara det känns olustigt att kanske bara bli 60 år eftersom jag vill leva till fullo, förutsatt att jag inte åldras och blir gammal fysiskt alltför mycket. Synd om mam får spendera sista tiden ensam eller i maskin eller nåt och så blir allt tyst och svart och man är död i all evighet. Lite hemskt tycker jag det låter iaf.

Det är just därför man ska vara extra försiktig när det kommer till personer som utlovar evigt liv. De är i allra högsta grad medvetna om denna fullt mänskliga rädsla och utnyttjar den till max för att vinna följare/pengar/inflytande/etc
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali
Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav nyth » tis 11 jul 2017, 17:16

Jo det förstår jag men jag är inte religiös. Vill inte leva för evigt heller, däremot hade jag inte tackat nej till ett nytt liv om den möjligheten finns. Vilket ingen ju vet.
nyth

Inläggav BUffe » ons 12 jul 2017, 07:37

Artikeln i Expressen är ett referat av en på Medical Daily, som är en snackisgenerator, inte en förmedlare av medicinska nyheter. Jag plågade mig igenom detta sammelsurium av totalt nonsens, och jag har inte pannor nog att ta mig för. :banghead:

Jag orkar inte gå igenom punkt för punkt hur mycket Susan Scutti och Ninna Prage skarvar, fantiserar och rakt upp ljuger om den vetenskapliga artikel de kokar sin soppa på, utan går tillbaka till huvudfrågan: vad vet vi om reinkarnation?

Vi vet att det är en mystisk trosföreställning, som förekommer som inslag i många religioner.
Vi vet att det inte finns några som helst belägg för att reinkarnation förekommer i verkligheten.
Vi vet att människan är fantastiskt skicklig på att fantisera, både individuellt och i grupp, och till och med kan övertyga sig själv om något som helt enkelt inte är sant (se: alla religioner i världshistorien).

Det vet vi.

Vi vet också att alla som slänger in ordet "kvantfysik" i en kvasifilosofisk diskussion är antingen charlataner, som ljuger för att tjäna pengar och prestige, eller kompletta idioter som inte har den bittersta aning om vad de pratar om.

Robert Lanza faller i den förra gruppen. En snabb nätsökning indikerar att han jobbar hårt på att bygga sitt eget varumärke; jag gissar att hans forskningskarriär gått i stå och att han därför slagit sig på humbug istället.

Lanzas pseudovetenskapliga bok innehåller ingenting som kan kallas en vetenskaplig teori, och den har förstås redan dumpats till förmån för en efterföljare ("Beyond Biocentrism"). Vi väntar med spänning på "Further Beyond Biocentrism", "Even Further Beyond Biocentrism", "Way Past Even Further Beyond Biocentrism", etc etc.

Funderar någon på att berika Lanza genom att köpa på sig hans skriverier kan jag rekommendera den här artikeln, där författarna tagit sig tiden och omaket att dissekera skräpet.
BUffe

Inläggav Flabbergasted » ons 12 jul 2017, 10:59

nyth skrev:

källa:

Hade jag aldrig kunnat ana, vad vet man egentligen om eventuellt liv efter döden?
Man vet att det inte finns några belägg för att det existerar något liv efter döden. Och eftersom det inte finns några belägg för att det existerar så går det heller inte att göra påståenden om hur ett liv efter döden skulle vara. Det är som att diskutera huruvida hustomtar föredrar havregrynsgröt eller mannagrynsgröt, och vilken sorts sylt de gillar bäst.
Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inläggav nyth » ons 12 jul 2017, 14:20

Då förstår jag, man kan bara gissa helt enkelt.
nyth

Inläggav nyth » ons 12 jul 2017, 14:45

En sak jag inte kan förstå och som får mig att undra vad som egentligen händer efter att man avlidit, det finns ju människor som har haft tillfälligt hjärtstopp och sen kommit tillbaka, finns en tråd på Reddit om detta och alla säger olika saker, fattar inte hur det kan vara möjligt.

Här är tråden: https://www.reddit.com/r/AskReddit/comments/4p2je9/people_of_reddit_who_have_momentarily_died_then/
nyth

Nästa

Återgå till Förklara det här!