Änglakväll med ett medium.

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.

Änglakväll med ett medium.

Inläggav Procentaren » mån 10 jul 2017, 10:39

Jag har en bekant som varit på "änglakväll" med mediet Sanna.
Man samlas ett antal personer, och Sanna får kontakt med avlidna anhöriga och berättar om dem.
http://www.sannamedium.se/

Min bekant har berättat om den här märkliga kvällen, och var ganska "tagen" och vet inte vad hen skall tro om det.
Hen är normalt en lugn och sansad person, och hittar inte på några "rövarhistorier".

Det var inget försnack med Sanna innan det började. Hon skulle först rensa lokalen och känna så det var ett bra ställe att vara på. Jag förmodar att det gällde medialt.
Det verkar inte varit någon dialog med de som var där. Sanna pekade på min bekant, tänkte lite och sa ett mansnamn som stämde bra med en anhörig som dog för många år sedan.
Hon berättade även om vilken typ av arbete han haft (ganska vag beskrivning men helt rätt) och att han blivit sjuk av arbetet, och dog av det.

Det var anmälning till den här kvällen så Sanna visste vilka som skulle komma. Men vad har i så fall en privatperson för möjligheter att ta reda på information om deras anhöriga och deras sjukdomar ?
Om man känner någon som jobbar inom vården går det att söka i journaler. Men det kan man väl inte göra i någon större omfattning utan att det uppmärksammas. De här änglakvällarna är mycket populära.

Det är ganska länge sedan den anhörige i det här fallet dog. Så han har inte gjort något "avtryck" på nätet.
Det verkar inte ha varit någon "cold reading" av deltagarna. Utan de satt där och det var Sanna som stod för snacket.

Nu var jag ju inte där utan har bara fått det återberättat. Så det saknas nog en hel del fakta.
Användarvisningsbild
Procentaren

Re: Änglakväll med ett medium.

Inläggav Bod » mån 10 jul 2017, 22:49

Procentaren Wrote: Man samlas ett antal personer, och Sanna får kontakt med avlidna anhöriga och berättar om dem.

Tro det...

Procentaren Wrote: Hen är normalt en lugn och sansad person, och hittar inte på några "rövarhistorier".

Men lyssna på dem går bra tydligen.

Procentaren Wrote: Det var anmälning till den här kvällen så Sanna visste vilka som skulle komma.

Varför skulle ett "äkta" medium behöva den informationen? Antalet deltagare borde väl räcka?

Procentaren Wrote:Det verkar inte ha varit någon "cold reading" av deltagarna.

Jaså det "verkar" det inte? För att utesluta cold reading torde man få ha munkavle på publiken och sätta dem i ett separat rum, skilt från mediet.

Procentaren Wrote:Så det saknas nog en hel del fakta.

Ja det gör det om du vill veta exakt vilka tekniker Sanna använder sig mest av. Det går inte att avgöra från en kort andrahandsberättelse av en förbluffad bekant i efterhand.
Din vän mindes nog mest sin förvåning över det som hen uppfattade som träffar. Inget konstigt i det. Så brukar det vara.

Procentaren du är inte helt ny här så jag vet inte vad du är ute efter. Du vill veta mer om mediernas metoder? (Cold reading, hot reading, shotgunning, Barnum...)
Until the lions have their historians, tales of hunting will always glorify the hunter.
Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
Bod

Inläggav Procentaren » tis 11 jul 2017, 08:25

Procentaren Wrote:Det verkar inte ha varit någon "cold reading" av deltagarna.
Jaså det "verkar" det inte? För att utesluta cold reading torde man få ha munkavle på publiken och sätta dem i ett separat rum, skilt från mediet.

Procentaren Wrote:Så det saknas nog en hel del fakta.

Ja det gör det om du vill veta exakt vilka tekniker Sanna använder sig mest av. Det går inte att avgöra från en kort andrahandsberättelse av en förbluffad bekant i efterhand.
Din vän mindes nog mest sin förvåning över det som hen uppfattade som träffar. Inget konstigt i det. Så brukar det vara.

Procentaren du är inte helt ny här så jag vet inte vad du är ute efter. Du vill veta mer om mediernas metoder? (Cold reading, hot reading, shotgunning, Barnum...)

Anledningen till att min bekant gick dit var ett förslag från en jobbarkompis. Kompisen var också med.
Hen kom 10 minuter för sent och seansen hade redan börjat. Så någon "mingelinformation" före mötet handlar det inte om.
Hen ställde inte någon fråga till Sanna, utan det var Sanna som pekade på henne och beskrev den anhörige.

Eftersom det var föranmälning utgår jag från att Sanna på något vis skaffat information om deltagarna. Men vad finns det för möjligheter där ?
Förklaringen kan ju vara så enkel att kompisen tidigare haft kontakt med Sanna och gett information medvet eller omedvetet. Svårt att kolla.

Förutom de mer specifika uppgifterna förekom det även vanliga påståenden typ "han tyckte om dig" som kan stämma på vem som helst.
Användarvisningsbild
Procentaren

Inläggav Jonas Duregård » tis 11 jul 2017, 13:09

Procentaren Wrote:Eftersom det var föranmälning utgår jag från att Sanna på något vis skaffat information om deltagarna. Men vad finns det för möjligheter där ?
Förklaringen kan ju vara så enkel att kompisen tidigare haft kontakt med Sanna och gett information medvet eller omedvetet. Svårt att kolla.
Konfirmeringsbias kan förklara allt annars. Hade man haft en inspelning kunde man få en bättre bild av till exempel hur många påståenden hon gjort, vilket ju är extremt relevant i sammanhanget. Vet man inte det kan man omöjligen säga att det är osannolikt att hon bara hittade på allt. Hör man en lång rad påståenden är det nog ganska normalt att man minns ett eller två som stämmer och filtrerar bort resten.
Ignorelistor jag är på just nu: NySmak!HallonPersika
Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inläggav Bod » tis 11 jul 2017, 22:57

Jonas Duregård Wrote:
Procentaren Wrote:Eftersom det var föranmälning utgår jag från att Sanna på något vis skaffat information om deltagarna. Men vad finns det för möjligheter där ?
Konfirmeringsbias kan förklara allt annars. Hade man haft en inspelning kunde man få en bättre bild av till exempel hur många påståenden hon gjort, vilket ju är extremt relevant i sammanhanget. Vet man inte det kan man omöjligen säga att det är osannolikt att hon bara hittade på allt. Hör man en lång rad påståenden är det nog ganska normalt att man minns ett eller två som stämmer och filtrerar bort resten.

Ja det är sant. Det är vanligt att förbluffade seansdeltagare efteråt glömmer alla frågor som ställts. De flesta medium ställer en hel del frågor, direkt eller indirekt. Samt spinner vidare på det som de märker går hem. Och skyndar snabbt förbi sina missar. Samt ändrar påståendena efterhand så att de stämmer bättre. Som sagt, enda sättet att veta är en inspelning. Deltagarna hör vad de vill och kommer bäst ihåg vad de blev inponerade av.
Det har gjorts. Man frågar en deltagare om deras åsikt. Hen svarar att det var ett äkta medium som inte ställde några frågor alls. Sedan spelas bandinspelningen upp. Och den nu ännu mer förbluffade seansdeltagaren får höra att mediet ställt t ex 43 frågor på 5 minuter.
Until the lions have their historians, tales of hunting will always glorify the hunter.
Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
Bod

Återgå till Förklara det här!