Någon som haft en nära döden upplevelse?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.

Re: Någon som haft en nära döden upplevelse?

Inläggav pwm » tor 27 jul 2017, 19:45

nyth skrev:... hur det är att ha hjärtstillestånd och eller andningsuppehåll? Är det obehagligt?...
Vad tror du själv?
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav nyth » lör 29 jul 2017, 09:33

pwm skrev:
nyth skrev:... hur det är att ha hjärtstillestånd och eller andningsuppehåll? Är det obehagligt?...
Vad tror du själv?

Tror det är helt klart obehagligt när hjärtat slutar slå men efter det är nog ganska behagligt.
nyth

Inläggav Jonas_R » sön 30 jul 2017, 08:28

Min kära farmor har flera gånger haft hjärtstillestånd i det att hennes hjärta flera gånger har hamnat i något slags otakt och därför har behövs startas om. Vilket gjorts genom att man stoppad det och sedan kört igång det igen med elchock. Hon har bara sagt att det varit svart för henne och att hon sedan vaknat igen. Inga glimtar av något "bortom" eller annat övernaturligt eller spirituellt. Bara borta och sedan tillbaka igen.
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali
Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav Flabbergasted » ons 02 aug 2017, 17:22

nyth skrev:Ingen som fick en glimt av vad som väntar? Ingen vars liv passerade i revy? Inget ljus i tunneln?
Vad får dig att tro att det skulle finnas något som väntar? Vi vet att ljuset i tunneln-upplevelsen har att göra med hur synen fungerar när hjärnan lider av syrebrist: synfältet blir smalare.
Denna artikel sammanfattar en del av det vi vet. https://medvetenskap.wordpress.com/2008 ... nelseende/
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger
Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inläggav nyth » tor 03 aug 2017, 07:14

Flabbergasted skrev:
nyth skrev:Ingen som fick en glimt av vad som väntar? Ingen vars liv passerade i revy? Inget ljus i tunneln?
Vad får dig att tro att det skulle finnas något som väntar? Vi vet att ljuset i tunneln-upplevelsen har att göra med hur synen fungerar när hjärnan lider av syrebrist: synfältet blir smalare.
Denna artikel sammanfattar en del av det vi vet. https://medvetenskap.wordpress.com/2008 ... nelseende/

Jag ska vara ärlig, jag är seg på att läsa mycket text men har försökt hänga med ändå, vet inte hur många gånger jag hört talas om tunnelseendet men nu vet jag vad det beror på.
nyth

Inläggav nyth » tor 03 aug 2017, 10:37

Jonas_R skrev:Min kära farmor har flera gånger haft hjärtstillestånd i det att hennes hjärta flera gånger har hamnat i något slags otakt och därför har behövs startas om. Vilket gjorts genom att man stoppad det och sedan kört igång det igen med elchock. Hon har bara sagt att det varit svart för henne och att hon sedan vaknat igen. Inga glimtar av något "bortom" eller annat övernaturligt eller spirituellt. Bara borta och sedan tillbaka igen.

Sa hon om det var otäckt att ha hjärtstopp?
nyth

Inläggav nyth » tor 03 aug 2017, 21:35

Fascinerande, minst sagt. Jag kan inte sluta tänka på hur det är att dö, det är ungefär allt jag tänker på numera. Hatar livet ganska mycket å andra sidan. De enda människor jag är avundsjuk på är de som aldrig kommer födas. Dem och de döda.
nyth

Inläggav katten » fre 04 aug 2017, 00:32

Sorgligt att du känner så, låter som en depression?
Usch, jag tycker inte om djur som pratar!
Milou
Användarvisningsbild
katten

Inläggav nyth » fre 04 aug 2017, 07:20

Nej, jag är ändå social och så men jag har varit svårt deprimerad, ja.

Å andra sidan, vad finns det att älska? Människan har hittat på så in i helvete med skit.
nyth

Inläggav Jonas Duregård » lör 05 aug 2017, 10:11

De flesta som får nära-döden-upplevelser är vad jag förstått inte nära att dö (så namnet är lite missvisande). Oftare har de någon icke-livshotande åkomma som leder till tillfällig syrebrist i hjärnan, men inte ens det är nödvändigt - det går att framkalla upplevelserna på helt ofarliga sätt (men det är inget jag gjort själv).
Ignorelistor jag är på just nu: NySmak!HallonPersika
Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inläggav Whey » sön 13 aug 2017, 00:28

En astrolog jag kände skulle städa ur sitt vapenskåp men lär enligt polisutredning ha vådaskjutits av sina egna fallande vapen när han på alla fyra letade efter förkommen ammunition. Med en riktigt långbössa som träffade rätt i syndakrysset så sköt kan sig själv till döds helt oplanerat och kulan gick igenom hela kroppen innan den stannade i munnen, astrologens egna astrolog såg dock i horoskopet att kulan landat så visst hade han astrologins hela skönhet på tungspetsen och det var helt skönt men med tanke på ingångsstjärnan i ascendenten så gav det en viss skitig eftersmak därpå spetsen av astrologens tunga.

Men å andra sidan liemannens sträva likbalja, Janis Joplin sjöng väl freedom is nothing left to lose. Vad du tycker om slutet på en referensram är väl inte så intressant i nästa ramverk? utan kanske bara ger dig tillväxt hinder just där. Så varför inte bara skita i det?
Användarvisningsbild
Whey

Föregående

Återgå till Förklara det här!