Dieselmotorer

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.

Dieselmotorer

Inläggav Bod » fre 18 aug 2017, 13:59

Kör sedan ett drygt halvår en dieselbil. Jag ska inte göra reklam för märket men det är en riktig bra kvalitetsbil. När jag var yngre kunde man inte köpa annat än bensinbilar för bensinmotorn var starkare och tystare tyckte man och dieselbilar var mesigt och gubbigt. Jag är jättenöjd med min nya bil framför allt för bränslekostnaden men det ska också sägas att den inte alls är slö, den är stark och pigg. Nå, min fråga är helt enkelt varför bensinmotorer låter tystare och jämnare emedan dieselbilarna har sitt karakteristiska knattriga ljud. Dieselmotorerna är ju säkert tystare nu än för ett par decennier sedan men har fortfarande ett väldigt speciellt "knattrigt" ljud. Varför?

OBS! Jag vill inte dra igång debatten om diesel är bra eller dåligt för miljön. OBS!
Until the lions have their historians, tales of hunting will always glorify the hunter.
Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
Bod

Re: Dieselmotorer

Inläggav Anders G » fre 18 aug 2017, 14:45

Hög kompression. Så hög att bränslet självantänder utan tändstift. Det blir en j_a smäll.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Johannes » fre 18 aug 2017, 14:51

Det är för att dieselmotorer har högre kompression och mer explosionsartad förbränning än bensinmotorer. Det knackande ljudet kan uppstå i bensinmotorer också men då vid felaktig motorstyrning vilket ger okontrollerad förbränning. Bensinmotorer tar skada av knackning och moderna bensinmotorer har ofta knacksensorer som är kopplade till motorstyrningen och ser till att undvika knackningar. I dieselmotorer går det inte att helt undvika knackning eftersom det inte finns något tändstift som kan kontrollera förbränningen. Dieselmotorer är byggda för att inte ta skada av knackningen.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Procentaren » fre 18 aug 2017, 16:00

Principen för en dieselmotor.
Med en cylinder och en kolv går det att antända en liten bomullstuss.
https://www.youtube.com/watch?v=4qe1Ueifekg
Jag har provat en sån här manick på ett tekniskt museum.
Det fungerar, men inte alltid. Man får vara ganska rask när man trycker ner kolven.
Användarvisningsbild
Procentaren

Inläggav Bod » fre 18 aug 2017, 18:32

Tack alla.

Vilken har högst verkningsgrad?
Until the lions have their historians, tales of hunting will always glorify the hunter.
Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
Bod

Inläggav Anders G » fre 18 aug 2017, 21:48

Dieseln har högst verkningsgrad. Man brukar tala om att man får ut 30% ur en bensinare i bästa fall, Scania Turbocompound 46%.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Johannes » lör 19 aug 2017, 11:23

Moderna dieselmotorer (i bilar) har lägre kompression än tidigare, och bensinmotorer har högre. Extremfallet är Mazdas dieselmotorer och bensinmotorer som har samma kompressionsförhållande, 14:1. Man tappar inte så mycket verkningsgrad i praktiken när kompressionen minskas i dieselmotorer, eftersom det ger flera andra fördelar. Motorn kan t ex byggas lättare vilket ger mindre friktionsförluster. En stor fördel med låg kompression är att kväveoxiderna minskar.

En lovande utveckling är HCCI-motorer, som är lite som hybrider mellan diesel och bensin som tar det bästa från båda. Finns ännu inte på marknaden.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav ani » lör 19 aug 2017, 13:32

Johannes Wrote:En lovande utveckling är HCCI-motorer, som är lite som hybrider mellan diesel och bensin som tar det bästa från båda. Finns ännu inte på marknaden.

Men snart!
https://artofgears.com/2017/08/11/mazda ... da-3-2019/
Användarvisningsbild
ani

Inläggav L. Mäkinen » mån 21 aug 2017, 08:08

Vad gör att Mazda minskar mängden kväveoxider i de nya högkompressionsbensinarna? De äldre har jag läst var lika illa som dieslar.
Jag funderade på att skaffa dieselbil i våras, men kom inte överens med mig själv om att jag behöver skakas om inför varje åktur. De ger fortfarande känslan av agrikulturella redskap.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav Pär C » mån 21 aug 2017, 08:23

Johannes Wrote:Extremfallet är Mazdas dieselmotorer och bensinmotorer som har samma kompressionsförhållande, 14:1.

Det hade varit intressant att lyssna på dessa motorer sida vid sida. Har Mazda utvecklat en bensinmotor som låter som en dieselmotor eller en dieselmotor som låter som en bensinmotor, eller kvarstår skillnaderna från förr? Jag gissar på det sistnämnda och att det handlar mer om explosionsförloppet och inte så mycket om den höga kompressionsgraden i sig som ger knackigheten.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Johannes » mån 21 aug 2017, 10:43

Ja, diesel är väldigt lågoktanigt (runt 20) så knackningar får man ändå. Bensinmotorn knackar inte eftersom den kör på högoktanigt bränsle (95-97) och har knacksensor + möjlighet att styra tändningen.

Det är riktigt att det inte är den höga kompressionen i sig som ger knackningar. Hög kompression i en dieselmotor är en förutsättning för att bränslet alls ska antända.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Bod » mån 21 aug 2017, 19:02

De nya dieselbilarna går faktiskt tyst och bra. Man hör ju att det är en diesel i startögonblicket och vid gaspådrag. Tomgång och körning i jämn hastighet är det nästan omöjligt att höra, iaf inuti bilen.
Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
Bod

Inläggav L. Mäkinen » tis 22 aug 2017, 07:55

Bod Wrote:De nya dieselbilarna går faktiskt tyst och bra. Man hör ju att det är en diesel i startögonblicket och vid gaspådrag. Tomgång och körning i jämn hastighet är det nästan omöjligt att höra, iaf inuti bilen.

Njae, då är det nog dags att du besöker en audionom. Nu kan det finnas undantag som jag missat, men de jag testade i våras var Alfa Romeo, Audi, BMW, Jaguar och Mercedes-Benz och mina fördomar påstår att de inte är sämst.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav Thermal » tis 22 aug 2017, 19:08

Pär C Wrote:
Johannes Wrote:Extremfallet är Mazdas dieselmotorer och bensinmotorer som har samma kompressionsförhållande, 14:1.

Det hade varit intressant att lyssna på dessa motorer sida vid sida. Har Mazda utvecklat en bensinmotor som låter som en dieselmotor eller en dieselmotor som låter som en bensinmotor, eller kvarstår skillnaderna från förr? Jag gissar på det sistnämnda och att det handlar mer om explosionsförloppet och inte så mycket om den höga kompressionsgraden i sig som ger knackigheten.

Kanske kan knackningarna förklaras med flamsigheten. Om bensin brinner i en fri låga fortplantar sig flamman med ca 0,5 m/s. I en cylinder går förloppet fortare på grund av att den uppvärmda bränsleblandningen utvidgar sig. Dock tar det i alla fall en viss tid för flamman att från tändstiftet nå cylinderkanten.

Om i stället bränslet självantänder därför att flampunkten har uppnåtts, (ca 400 C för bensin), vilket är principen för en HCCI-motor, fås en omedelbar förbränning i hela cylindern.

Knackningarna skulle då kunna förklaras med ett intensivare förbränningsförlopp som ger en mer taggig ljudprofil.

I så fall kommer Mazdas HCCI motor att låta som en diesel. En spekulation är att Mazda lyckts med detta genom att på ett variabelt sätt stänga inloppsventilen innan kolven nått bottenläge, vilket i princip leder till att kompressionen kan variers så att flampunkten alltid uppnås vid kolvens toppläge.
En definition är per definition alltid korrekt. Frågan är om den är ändamålsenlig
Thermal

Inläggav Bod » tis 22 aug 2017, 21:21

L. Mäkinen Wrote:
Bod Wrote:De nya dieselbilarna går faktiskt tyst och bra. Man hör ju att det är en diesel i startögonblicket och vid gaspådrag. Tomgång och körning i jämn hastighet är det nästan omöjligt att höra, iaf inuti bilen.

Njae, då är det nog dags att du besöker en audionom. Nu kan det finnas undantag som jag missat, men de jag testade i våras var Alfa Romeo, Audi, BMW, Jaguar och Mercedes-Benz och mina fördomar påstår att de inte är sämst.

Nej, precis, BMW av årets modell är väldigt tyst och bra, det var det jag försökte säga (utan att nämna bilmärket). Att skillnaden hörs inte inuti bilen vid jämn körning. Syftningen blev kanske otydlig i sista meningen där.
Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
Bod

Nästa

Återgå till Förklara det här!