Dieselmotorer

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.

Re: Dieselmotorer

Inläggav L. Mäkinen » ons 23 aug 2017, 07:46

Bod skrev:
L. Mäkinen skrev:
Bod skrev:De nya dieselbilarna går faktiskt tyst och bra. Man hör ju att det är en diesel i startögonblicket och vid gaspådrag. Tomgång och körning i jämn hastighet är det nästan omöjligt att höra, iaf inuti bilen.

Njae, då är det nog dags att du besöker en audionom. Nu kan det finnas undantag som jag missat, men de jag testade i våras var Alfa Romeo, Audi, BMW, Jaguar och Mercedes-Benz och mina fördomar påstår att de inte är sämst.

Nej, precis, BMW av årets modell är väldigt tyst och bra, det var det jag försökte säga (utan att nämna bilmärket). Att skillnaden hörs inte inuti bilen vid jämn körning. Syftningen blev kanske otydlig i sista meningen där.
Då har vi motsatt uppfattning.
Jag upplevde BMWn som sämre än Alfa och Jaguar och de var inte heller bra. Då jämför jag med att köra med elmotor. Låter eller skakar det mer än så vill jag inte vara med.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav Pär C » ons 23 aug 2017, 08:41

Antar att det är BMW:s lilla dieselmotor vi talar om. Då beror det lite på vilken bilmodell vi talar. I 520 är den okay isolerad, men gör 120, 320 och X4 till vertitabla traktorer i mitt tycke.
Annars är vi nog alla olika känsliga. Jag har haft en (1) dieselbil och de blir förhoppningsvis den enda. Jag mådde inte bra, men andra tycker det är förträffligt.
Senast redigerad av Pär C ons 23 aug 2017, 08:45, redigerad totalt 1 gång.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Pär C » ons 23 aug 2017, 08:44

Thermal skrev:I så fall kommer Mazdas HCCI motor att låta som en diesel. En spekulation är att Mazda lyckts med detta genom att på ett variabelt sätt stänga inloppsventilen innan kolven nått bottenläge, vilket i princip leder till att kompressionen kan variers så att flampunkten alltid uppnås vid kolvens toppläge.

Det vore onekligen en bedrivt att uppfinna en bensinmotor med dieselmotorns nackdelar.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Thermal » ons 23 aug 2017, 18:26

Pär C skrev:
Thermal skrev:I så fall kommer Mazdas HCCI motor att låta som en diesel. En spekulation är att Mazda lyckts med detta genom att på ett variabelt sätt stänga inloppsventilen innan kolven nått bottenläge, vilket i princip leder till att kompressionen kan variers så att flampunkten alltid uppnås vid kolvens toppläge.

Det vore onekligen en bedrivt att uppfinna en bensinmotor med dieselmotorns nackdelar.

Enligt Mazda
https://artofgears.com/2017/08/11/mazda ... da-3-2019/
så skall motorn ge upp till 30% bättre bränsleekonomi och då syftar man självklart på ett bästa fall. Får man i typfallet bara ut hälften, så är det ur miljösynpunkt välkommet.

Men, bilmotorernas verkningsgrad har förbättrats sekel efter sekel men bränslekonsumtionen är ungefär densamma, vilket beror på att de ätits upp av ökad motoreffekt. Återstår att se hur Mazda gör denna gång.
En definition är per definition alltid korrekt. Frågan är om den är ändamålsenlig
Thermal

Inläggav Johannes » tor 24 aug 2017, 08:46

L. Mäkinen skrev: Då jämför jag med att köra med elmotor. Låter eller skakar det mer än så vill jag inte vara med.

Förväntar du dig på allvar att någon förbränningsmotor ska vara lika tyst som en elmotor?
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav L. Mäkinen » tor 24 aug 2017, 10:59

Johannes skrev:
L. Mäkinen skrev: Då jämför jag med att köra med elmotor. Låter eller skakar det mer än så vill jag inte vara med.

Förväntar du dig på allvar att någon förbränningsmotor ska vara lika tyst som en elmotor?

Ja, det går ju att göra så varför ska man stå ut med något som är sämre. Jag har kört elbilar som tjuter nåt alldeles fruktansvärt och bensinbilar som det inte går att höra motorn på annat än vid riktigt hård belastning. Den BMW 320d GT jag testade var hemsk och väldigt långt från exempelvis en 10 år gammal 520.
Min nuvarande bil går oftast på el, men när bensinmotorn startar märker jag det främst på instrumentpanelen om bilen är i rörelse. Står man still känns motorns vibrationer i ratten och det surrar en del. I vanliga fall är den tyst när man inte rullar.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav Johannes » mån 28 aug 2017, 05:09

L. Mäkinen skrev:Ja, det går ju att göra så varför ska man stå ut med något som är sämre.

1. För att det vore orimligt dyrt.
2. För att i alla bilar är det däcksljud och vindljud som dominerar bullret så fort man kör fortare än ca 60 km/h
Användarvisningsbild
Johannes

Föregående

Återgå till Förklara det här!