Varför har just Kalifornien fått ett försvenskat namn?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.

Varför har just Kalifornien fått ett försvenskat namn?

Inläggav Nemesis » sön 01 okt 2017, 14:16

Den amerikanska delstaten California benämns som bekant på svenska Kalifornien.

Varför har just denna delstat, såvitt jag vet ensam bland amerikanska delstater, fått ett försvenskat namn? Jag har aldrig hört någon prata om Nordkarolina eller Nya Mexiko.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Re: Varför har just Kalifornien fått ett försvenskat namn?

Inläggav Bod » sön 01 okt 2017, 14:49

Jag har intrycket att det var vanligare förr och är på väg att försvinna nu, möjligen då med Kalifornien som ett undantag och t ex Köpenhamn och Helsingfors som två till. Finns ju fler... Rom, Venedig, Lissabon etc. Så städer håller vi ju fast vid försvenskade namn i många fall verkar det som.
Men blickar vi tillbaka, säg 4-5 decennier eller lite till, så vill jag minnas att jag hört t ex Nordkarolina och Syddakota. Vidare åkte man inte till Nice utan Nissa (reservation för stavningen) och man åkte till öarna Kuba och Jamaika. Det torde inte vara lika vanligt idag. Just dessa försvenskningar ter sig för mig också helt onödiga. Varför inte stava t ex Jamaica och Cuba "korrekt"? Jag har svårt att se att det skulle leda till några missförstånd och tiden har gett mig rätt... idag är nog stavningarna med "c" vanligare. Det är mitt intryck iaf.
Kanske inget svar på frågan direkt men lite personliga funderingar...
Until the lions have their historians, tales of hunting will always glorify the hunter.
Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
Bod

Inläggav Procentaren » sön 01 okt 2017, 15:40

Jag kom att tänka på Vilhem Mobergs Utvandrarna. Robert läser i naturläran om det goda riset från Carolina.
Inte så stor skillnad. Men man hade väl stavat med "K" i en helsvensk version.
Tyvärr gick det ju inte så bra för Robert och Arvid.
Bild

https://books.google.se/books?id=wkJhAgAAQBAJ&pg=PT45&lpg=PT45&dq=utvandrarna+robert+ris+carolina&source=bl&ots=Irf3gHnpTB&sig=ZsDBnhOoZIjlvEHHJJhVnNYrvbY&hl=sv&sa=X&ved=0ahUKEwiu8sL60M_WAhXhJZoKHTeuBF8Q6AEIJzAA#v=onepage&q=utvandrarna%20robert%20ris%20carolina&f=false
Användarvisningsbild
Procentaren

Inläggav Anders G » sön 01 okt 2017, 17:04

Varför hade folk inte Facebook på 1800-talet, det är ju så praktiskt. Varför betedde sig inte 1700-tals-svenskar som svensk medelklass av idag, vi som är så bra?
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Johannes » sön 01 okt 2017, 18:39

Min uppfattning är att Kuba är vanligare än Cuba.

Mer bakgrund:

http://spraktidningen.se/artiklar/2016/ ... e-om-nizza
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav MBY » sön 01 okt 2017, 20:01

Jag läste någon bok(?) för åratal sedan, som talade om "Cuba" men samtidigt om den "Kubanska nnn". I en tråd på ett annat forum tyckte inte språkvetare att det var fel, men jag tycker ögonen blöder av inkonsekvens.
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav Johannes » mån 02 okt 2017, 09:08

Bod skrev:Helsingfors

Fast Helsingfors är inte en exonym. Det är det ena officiella finska namnet, och det ursprungliga namnet.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Matte » mån 02 okt 2017, 14:32

Svaret på frågan om varför vissa utländska ortnamns uttal och/eller stavning försvenskats gavs faktiskt av en av de gamla lärda i programmet Fråga Lund för många år sedan. Jag minns ganska väl språkvetarens förklaring; namn som är mycket välkända, d.v.s. högfrekventa under lång tid försvenskas vanligen. Det gör å andra sidan också namn som är nästan okända och/eller svåruttalade/svårstavade för svenskar.

Kalifornien tillhör naturligtvis den första gruppen; hur uttalas London? Paris (jämför Lille!) vi säger/skriver Prag och inte Praha, osv.

Kalifornien är sannolikt den mest omskrivna/omtalade amerikanska staten.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav swooch » mån 02 okt 2017, 15:13

Matte skrev:Kalifornien är sannolikt den mest omskrivna/omtalade amerikanska staten.

Näst efter Näv Jork då, såklart.
Användarvisningsbild
swooch

Inläggav MBY » mån 02 okt 2017, 18:02

swooch skrev:
Matte skrev:Kalifornien är sannolikt den mest omskrivna/omtalade amerikanska staten.

Näst efter Näv Jork då, såklart.

Orelaterat, men ändå kanske relevant: jag fick lära mig som liten att i New-York-dialekt/slang uttalade staden (men inte staten) ungefär som du "transkriberar": näv jork samt att uttalandet ändras med modets nycker. Har aldrig lyckats ta reda på hur det ligger till. Filmer och nyheter ger ju inte besked p.g.a. tillrättalagt språk. Någon som vet om inbitna New York-bor säger eller sade ungefär "näv jork"?
[/Lite off topic]

Har noterat att "Belarus" har blivit vanligare i Sverige på senare år. Först förknippade jag det med folk som ville vara märkvärdiga, men nu hör man "Belarus" lika ofta som "Vitryssland". Jag säger "Vitryssland". Bör jag tänka om? :) Engelsktalande verkar för övrigt ha olika varianter på landet i öster: Finland eller Suomi verkar båda förekommande, men Finland klart vanligast, men det finska namnet är ändå spritt.

Annat, lite off topic: varför har Tyskland så många namn, Deutchland, Tyskland, Germany?
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav Anders G » mån 02 okt 2017, 20:08

Om det för oss stofiler förlorade Vitryssland. Belarus skall det heta om man är modern.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=478&artikel=6276952
Även DN har bestämt sig officiellt. Snart kommer de väl att börja skriva Kaliningrad också om Königsberg...
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Johannes » mån 02 okt 2017, 21:37

New York på New York-dialekt uttalas ungefär Noo-jåak, med trycket på andra stavelsen. Typiskt för New York till skillnad från standardamerikanskt uttal är att r inte uttalas före konsonant, att "å"-ljud får en "åa"-diftong, och att uttalet ligger långt fram i munnen, nästan nasalt.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Erland » mån 02 okt 2017, 22:36

Anders G skrev:Varför hade folk inte Facebook på 1800-talet, det är ju så praktiskt. Varför betedde sig inte 1700-tals-svenskar som svensk medelklass av idag, vi som är så bra?

Och hur klarade sig folk förr i världen utan Anders G:s sarkasmer?
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav Anders G » tis 03 okt 2017, 07:23

Det gjorde de inte. Det har blivit bättre nu.

Vad tjänar det till att ondgöra sig över en svunnen tids värderingar? Vad tjänar det till att anlägga queerperspektiv på trettioåriga kriget? Min mormor meddelade stolt att hon sett en neger då hon var inne till Eskilstuna, knappt 50 år sedan. Varenda j-a folklustspel från 50-talet eller tidigare handlar om en stackars flicka som inte får gifta sig med sin älskade, pga oförstående föräldrar.

Varför sade folk på artonhundratalet Kalifornien? Varför heter flickan på Ancora Bar Juanita (med J och U) och inte Hoanniiita?
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Johannes » tis 03 okt 2017, 07:29

Svaret på trådfrågan gavs för övrigt i min länk. För de som inte orkade klicka på den:

– Den enklaste förklaringen är att folk förr i tiden inte kunde främmande språk, så man gjorde om ortnamn utomlands till sitt eget språk, säger Staffan Nyström.

Han är professor i nordiska språk vid Uppsala universitet och ordförande för terminologigruppen inom FN:s expertgrupp för geografiska namn, United nations group of experts on geographical names (UNGEGN).

När det gäller länder är de flesta namn exonymer i svenskan. I Sverige stavas ländernas namn alltså ofta på ett sätt som är anpassat till svenskan. Namn på städer och andra platser är däremot oftare endonymer, det vill säga inlånade direkt till svenskan från originalspråket. Orsaken till denna skillnad kan bland annat vara att länder oftast är större och mer omtalade än städer.

Avgörande är också graden av kulturella band i historien: ju starkare band, desto mer troligt att landet eller staden fått en etablerad exonym. Av de amerikanska delstaterna är det till exempel bara en vars namn är en exonym på modern svenska: Kalifornien. Att den staten fick ett svenskt namn beror enligt Staffan Nyström troligen på att den blev så känd i samband med guldruschen på 1800-talet.
Användarvisningsbild
Johannes

Nästa

Återgå till Förklara det här!