Starka känningar

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.

Starka känningar

Inläggav Black cat » tor 31 maj 2018, 20:46

Dagen innan kände jag mig orolig och gråtfärdig. Jag stod på ett berg i staden jag bor och tänkte tankar som ”jag måste hem. Hem till pappa. Hem till (min bror) Men jag kan inte.

Dagen efter. Dagen allt hände. Kristihimmelsfärsdagen. Jag går ut i solen, klockan är 12. Jag tittar upp mot himlen och tänker tankar som: ”Pappa ser mig, han tänker ”hon är lycklig nu”.

Jag begriper inte dessa tankar. Men jag känner mig friare än någonsin. Jag tänker att pappa känner min frihet .

Jag går ner till stranden. Och då ser jag min pappa. Han står med ryggen bort mot vattnet. Han lägger in en snus. Han har sin oranga fibertröja på sig. Jag tänker:

”Är det där pappa? Vad gör han här? Han kan inte vara här.”

Jag vänder mig bort. Skrämd av det jag ser. Går bort från honom . Jag vänder mig om, tittar på honom när han går emot mig :

”Nej, kom inte närmare. Gå.” Jag tänker detta tyst inom mig.

Jag vänder mig om igen och går bort från honom, tittar bakåt och han är borta! Inte ett spår.

Jag går till en brygga och sätter mig och tittar på sjön. Jag har undergångskänslor. Som om jorden ska gå under. Jag tänker på saker från min barndom. Jag sitter så ett tag och tar en promenad tillbaka in.

Min dåvarande pojkvän är på väg, har fått punka på cykeln. Ska ta bussen. När vi tillsammans går ut igen och promenerar berättar jag för honom allt jag varit med om denna dag.

Jag säger att jag känner doften av farmors såpa. Jag berättar för honom när jag var liten och var hos farmor och farfar . Jag var mörkrädd och farmor brukade alltid hålla min hand tills jag somnade .

Farmor sa en gång : ”När jag blir gammal och ska dö och hamnar på sjukhus. Då är jag rädd och då vill jag att du ska hålla min hand”

Jag svarade farmor att jag lovade det om hon kunde bevisa att det fanns nåt mer efter döden, än bara död. Hon sa att det skulle hon lova.

När farmor hamnade på sjukhus med en stroke och var döende kom jag ihåg detta . Jag höll henne hårt i handen och sjöng för henne.

Pojkvännen lyssnade utan att säga så mycket om det. När vi hamnade i skogen ville han kramas och jag sa ”Nej, det känns som pappa ser oss. Som om han är här.”

Vi går in till en väntande god lunch. Medan vi äter ringer telefonen .

Äldre kvinnan går och svarar. När hon kommer tillbaka säger hon till mig:

”Jag vill prata med dig sedan, efter vi ätit.”
”Varför det?” Säger jag. ”Är det nån som dött?”
När hon slår ner blicken i tallriken utan svar, vet jag bara att nån dött.

Vi går in i ett rum.

Hon säger att en präst ringt. Att min pappa tagit livet av sig, rum i rum till sin son (min bror). Prick klockan 12 på dagen hade det hänt. Jag blir chockad , gråter, får samtalsstöd.

Berättar om vad som hänt under dagen . Han svarar: ”Du har starka känningar”.

Jag ser det som att farmor infriade sitt löfte. Pappa tog farväl av mig under hans dödsögonblick. Det finns något mer än bara död efter detta. Så ser jag det.

Tankar av vetenskaplig grund?
Black cat

Re: Starka känningar

Inläggav Hans S » tor 31 maj 2018, 22:23

Det är starka saker du beskriver.

Jag tror spontant att du skall försöka hitta någon i din närhet eller någon inom vården att prata med om dina upplevelser. Ett internetforum är lite för banalt att reda ut svåra frågor på. Jag själv har haft existentiella problem och just gjort detta. Hoppas allt går bra.

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.
Användarvisningsbild
Hans S

Inläggav Black cat » fre 01 jun 2018, 10:08

Jag tror spontant att du skall försöka hitta någon i din närhet eller någon inom vården att prata med om dina upplevelser. Ett internetforum är lite för banalt att reda ut svåra frågor på. Jag själv har haft existentiella problem och just gjort detta. Hoppas allt går bra.

Jag har ju pratat igenom detta, som jag skrev. Det enda vi konstaterade var att det var starka känningar. Jag ser det inte som något svårt eller något problem. Om jag söker vetenskapliga belägg kanske det blir svårt och problematiskt och det gjorde jag ju nyss. Varför vet jag inte. Kanske finns det saker vi inte kan förklara och det får vara så? Jag tycker du tillskriver det för stort allvar när du skriver forumet är för banalt att diskutera det på. Om ingen vill diskutera det här mer är det inget mer med det.

Jag har pratat med vänner om det. Finner det stärkande , särskilt med vänner som också kan berätta om saker som känns oförklarligt. Det kan dock lätt bli ”Krösa Maja” över det- det bres på mer och mer . :wink:

Det är ingen fara med mig.
Black cat

Inläggav Hans S » fre 01 jun 2018, 14:57

Black cat Wrote:Det är ingen fara med mig.

Det var det viktigaste.

Jag är inte riktigt säker på vad du vill säga eller fråga om med trådstarten.

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.
Användarvisningsbild
Hans S

Inläggav Black cat » fre 01 jun 2018, 17:39

Hans S Wrote:
Black cat Wrote:Det är ingen fara med mig.

Det var det viktigaste.

Jag är inte riktigt säker på vad du vill säga eller fråga om med trådstarten.

MVH

Hans

Ja, tack!

Jag såg ”förklara det här” och tänkte då om det gick med denna berättelse. Men nu vet jag inte mer.

Tänk vad häftigt om det fanns en himmel efter döden, där vi alla såg våra nära igen. Som prästerna pratar om. Det enda du behöver göra är att tro, säger prästen. Men inte ens om det är en präst som säger det, är det ”bara” att tro.
Black cat

Inläggav blåbär » lör 02 jun 2018, 10:46

Den typen av upplevelser du beskriver går inte att vetenskapligen bevisa. Varför går det inte?

Därför att vetenskapen är på det viset att det krävs vittnen eller annat bevis. Att det går att upprepa. Att det går att dokumentera. Men film. På foto. Ljudupptagningar.

Än så länge har ingen lyckats.

Alla människor upplever inte dessa saker. Och det händer inte varje gång nån dör.

Jo jag visste själv att min hund dog och klockslag. och jag visste att min sambo dog. Och exakt när.

Men det går som sagt inte att bevisa. Men att vissa människor upplever dessa saker är ju uppenbart. Jag vet vissa personer som är vetenskapsmän som tex Richard Dawkins han skulle säga att sådana som jag är bra på att gissa

Om detta är bevis på att det finns ett liv efter döden? Det kan ingen svara på.
Prästerna vet inte mer än vad vi andra vet. I bibeln står bara att det finns hopp. Men att ingen vet säkert.

Ingen människa vet mer än vad du vet. Du har din upplevelse. Du får själv avgöra vad den betyder för dig.

Eftersom detta är ett vetenskapligt forum går det inte att föra diskutioner av detta slag på ett djupare plan. Utan det får bli så att det enda vetenskapliga man kan säga är att det går inte än så långe att bevisa vad som händer efter vi slutligen somnat in.
Alternativutbildad i egenvårdsintresse.
Signaturen Blåbär är tyvärr avliden. Nån kom smygandes bakifrån med en sprayflaska round up. På grund av brist på GMO så blev det en direkt hit och vi får nu säga vila i frid till vårt kära blåbär :(
Användarvisningsbild
blåbär

Inläggav Black cat » lör 02 jun 2018, 11:13

blåbär Wrote:Den typen av upplevelser du beskriver går inte att vetenskapligen bevisa. Varför går det inte?

Därför att vetenskapen är på det viset att det krävs vittnen eller annat bevis. Att det går att upprepa. Att det går att dokumentera. Men film. På foto. Ljudupptagningar.

Än så länge har ingen lyckats.

Alla människor upplever inte dessa saker. Och det händer inte varje gång nån dör.

Jo jag visste själv att min hund dog och klockslag. och jag visste att min sambo dog. Och exakt när.

Men det går som sagt inte att bevisa. Men att vissa människor upplever dessa saker är ju uppenbart. Jag vet vissa personer som är vetenskapsmän som tex Richard Dawkins han skulle säga att sådana som jag är bra på att gissa

Om detta är bevis på att det finns ett liv efter döden? Det kan ingen svara på.
Prästerna vet inte mer än vad vi andra vet. I bibeln står bara att det finns hopp. Men att ingen vet säkert.

Ingen människa vet mer än vad du vet. Du har din upplevelse. Du får själv avgöra vad den betyder för dig.

Eftersom detta är ett vetenskapligt forum går det inte att föra diskutioner av detta slag på ett djupare plan. Utan det får bli så att det enda vetenskapliga man kan säga är att det går inte än så långe att bevisa vad som händer efter vi slutligen somnat in.

Tack för ditt svar.

Du har alldelles rätt i att jag inte upplevt detta varje gång någon dör. Det var bara denna gång. För mig betyder händelsen att han ville ta ett sista farväl.

Jag har hört andra släktingar berättat om liknande händelser. Jag lyssnade häpet och trodde inte att jag skulle uppleva det själv.

Jag tycker ändå det är bra, eller bra...jag vet inte, men detta att det finns saker som inte går att bevisa . Det kanske måste få vara så. Allting som inte går att bevisa lämnar kvar lite av det mystiska här i livet.

Livet är mystiskt ibland, men för det allra mesta är det inte det. Bara vanligt.
Black cat

Återgå till Förklara det här!