Vid medvetande trots hjärtstopp skrek han var i helvetet.

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.

Vid medvetande trots hjärtstopp skrek han var i helvetet.

Inläggav koltrasten » sön 03 jun 2018, 11:45

I Förordet på sidan 9-13 i boken Glimtar av nästa liv berättar läkaren Maurice Rawlings om patienten som drabbats av hjärtstopp men ändå var vid medvetande han kunde tala med läkaren och uppfattade vad denne gjorde. Han skrev att han var i helvetet och gjorde det så snart läkaren (alltså Rawlings) avbröt hjärtmassagen. Han sade också att läkaren skulle be för honom och när läkare (som var ateist men efter detta blev kristen) gjort det blev mannen lugn och överlevde hjärtstoppet.

Hur ska det här förklaras? Inte har man väl kvar talförmågan vid ett hjärtstopp ?
koltrasten

Re: Vid medvetande trots hjärtstopp skrek han var i helvetet

Inläggav Tryggve » sön 03 jun 2018, 14:24

Om vi förutsätter att detta alls har hänt så är väl det troliga i så fall att han inte hade något hjärtstopp. Han hade väl knappast varit vid medvetande om så vore fallet.

https://ki.se/forskning/hjartstopp-en-kamp-mot-tiden

Varje år drabbas cirka 10 000 personer av plötsligt hjärtstopp utanför sjukhus i Sverige, det innebär fler än 25 personer varje dag. Ofta beror det på en hjärtinfarkt som orsakar en rytmrubbning i hjärtat som får det att stanna, men det finns också en mängd andra orsaker. Hjärtstoppet leder till att blodcirkulationen omedelbart upphör och den drabbade faller ihop medvetslös inom sekunder.

Den allra viktigaste faktorn vid ett hjärtstopp är tiden från att det inträffar tills hjärtlungräddningen påbörjas. Man räknar med att för varje minut som går så minskar chansen att överleva med tio procent. Det innebär att efter tio minuter är snittchansen att överleva mycket, mycket liten. Och det är dåliga nyheter.

Om han inte hade hjärtstopp så borde det väl ha varit rätt farligt att ge hjärtmassage. Det har i alla fall jag fått lära mig på de HLR-kurser som jag har gått.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav koltrasten » sön 03 jun 2018, 14:29

Tryggve Wrote:Om vi förutsätter att detta alls har hänt så är väl det troliga att han inte hade hjärtstopp. Han hade väl knappast varit vid medvetande om så vore fallet.

https://ki.se/forskning/hjartstopp-en-kamp-mot-tiden

Varje år drabbas cirka 10 000 personer av plötsligt hjärtstopp utanför sjukhus i Sverige, det innebär fler än 25 personer varje dag. Ofta beror det på en hjärtinfarkt som orsakar en rytmrubbning i hjärtat som får det att stanna, men det finns också en mängd andra orsaker. Hjärtstoppet leder till att blodcirkulationen omedelbart upphör och den drabbade faller ihop medvetslös inom sekunder.

Den allra viktigaste faktorn vid ett hjärtstopp är tiden från att det inträffar tills hjärtlungräddningen påbörjas. Man räknar med att för varje minut som går så minskar chansen att överleva med tio procent. Det innebär att efter tio minuter är snittchansen att överleva mycket, mycket liten. Och det är dåliga nyheter.

Men läkaren (Maurice Rawlings) noterade ju att hjärtat stannat, han nämner också att han som fick hjärtstopp var kopplad till en ekg-apparat när det hände.
koltrasten

Inläggav Tryggve » sön 03 jun 2018, 14:34

koltrasten Wrote:Men läkaren (Maurice Rawlings) noterade ju att hjärtat stannat, han nämner också att han som fick hjärtstopp var kopplad till en ekg-apparat när det hände.

Eftersom man väl inte kan vara vid medvetande i mer än någon enstaka sekund om hjärtat har stannat så finns väl då två möjliga förklaringar:

1 Maurice Rawlings har uppfattat detta fel på något sätt, eller minns fel. Knappast omöjligt i en stressad situation.

2 Maurice Rawlings hittar helt enkelt på detta, eller förbättrar historien en del för att få den att låta bättre för sina läsare.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav koltrasten » sön 03 jun 2018, 15:52

Tryggve Wrote:
koltrasten Wrote:Men läkaren (Maurice Rawlings) noterade ju att hjärtat stannat, han nämner också att han som fick hjärtstopp var kopplad till en ekg-apparat när det hände.

Eftersom man väl inte kan vara vid medvetande i mer än någon enstaka sekund om hjärtat har stannat så finns väl då två möjliga förklaringar:

1 Maurice Rawlings har uppfattat detta fel på något sätt, eller minns fel. Knappast omöjligt i en stressad situation.

2 Maurice Rawlings hittar helt enkelt på detta, eller förbättrar historien en del för att få den att låta bättre för sina läsare.

Ni skeptiker är ju för era åsikter fullkomligt beroende av att folk vid otaliga tillfällen antingen hittat på eller missuppfattat. Hur trovärdigt är det?
koltrasten

Inläggav Tryggve » sön 03 jun 2018, 16:46

:!:
koltrasten Wrote:Ni skeptiker är ju för era åsikter fullkomligt beroende av att folk vid otaliga tillfällen antingen hittat på eller missuppfattat. Hur trovärdigt är det?

Tja, som jag har förstått det så är man helt enkelt inte vid medvetande vid hjärtstopp. Därav mina kommentarer om att han missförstått eller hittar på.

Om du inte tycker det är relevant för frågeställningen om det ens är möjligt så ok.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav koltrasten » sön 03 jun 2018, 17:14

Tryggve Wrote::!:
koltrasten Wrote:Ni skeptiker är ju för era åsikter fullkomligt beroende av att folk vid otaliga tillfällen antingen hittat på eller missuppfattat. Hur trovärdigt är det?

Tja, som jag har förstått det så är man helt enkelt inte vid medvetande vid hjärtstopp. Därav mina kommentarer om att han missförstått eller hittar på.

Om du inte tycker det är relevant för frågeställningen om det ens är möjligt så ok.

Och då återstår bara de två hypoteserna påhitt eller missuppfattning att ta till med vilket ni brukar göra med det exempel jag eller andra tar upp, är inte det ganska tunna argument ?
koltrasten

Inläggav kipphebel3 » sön 03 jun 2018, 18:26

Nej. Om någon påstår något som uppenbart helt strider mot vad vi vet om människokroppen så är det rimligt anta stt någon misstagit sig. Hur många belagda fall finns det där en människa varit vid medvetande trots hjärtstopp?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav ulltand » mån 04 jun 2018, 05:44

koltrasten Wrote:Hur ska det här förklaras? Inte har man väl kvar talförmågan vid ett hjärtstopp ?
Näe, man kan inte prata när man har ett hjärtstopp.

Däremot kan man i efterhand fantisera ihop diverse skeenden.

Btw: Om någon skulle vilja att jag bad när den är döende och nära, så skulle jag självklart göra det. Det har dock aldrig hänt att någon varit så nära och samtidigt kunnat prata med mig. Oftast är det väldigt lugnt och stilla, utan något prat från dennes sida.

Btw igen. Jag var på en begravning i veckan, en väldigt fin och för en person jag tyckte mycket om. Hur som. Frikyrkoprästen bad, och efteråt påpekade en vän att det var ytterst få där som knäppte händerna. Hennes son som lyssnade undrade "vadå", "knäppte händerna?"
Han visade hur man kan knäppa med fingrarna, och frågade varför någon skulle göra så.

Kände att han inte fått någon vidare religiös uppfostran :-)
Användarvisningsbild
ulltand

Inläggav koltrasten » mån 04 jun 2018, 06:21

kipphebel3 Wrote:Nej. Om någon påstår något som uppenbart helt strider mot vad vi vet om människokroppen så är det rimligt anta stt någon misstagit sig. Hur många belagda fall finns det där en människa varit vid medvetande trots hjärtstopp?

Eller så visar det här fallet att vår nuvarande kunskap är bristfällig. Har inte våra "kunskaper" om människokroppen förändrats över tid ?
Senast redigerad av koltrasten mån 04 jun 2018, 06:23, redigerad totalt 1 gång.
koltrasten

Inläggav koltrasten » mån 04 jun 2018, 06:23

ulltand Wrote:
koltrasten Wrote:Hur ska det här förklaras? Inte har man väl kvar talförmågan vid ett hjärtstopp ?
Näe, man kan inte prata när man har ett hjärtstopp.

Däremot kan man i efterhand fantisera ihop diverse skeenden.

)

Det är inte han som fick hjärtstopp som berättar i boken jag referar till utan den behandlande läkaren.
koltrasten

Inläggav kipphebel3 » mån 04 jun 2018, 09:08

Eller så visar det här fallet att vår nuvarande kunskap är bristfällig. Har inte våra "kunskaper" om människokroppen förändrats över tid ?

Naturligtvis, men det faktum att vi inte vet allt, betyder inte att alla upptänkliga scenarion är lika sanolika. Vi vet inte allt om aerodymanik, men om någon påstår att han kan flyga genom att flaxa med armarna så kommer jag knappast att tro honom.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Sensemaker » mån 04 jun 2018, 09:18

koltrasten Wrote:
Tryggve Wrote:

Ni skeptiker är ju för era åsikter fullkomligt beroende av att folk vid otaliga tillfällen antingen hittat på eller missuppfattat. Hur trovärdigt är det?

Ja, fast att folk hittar på, missuppfattar eller ljuger ofta är väl helt okontroversiellt. Katolska kyrkan har ju tron som sin hela affärsidé men också den är utomordentligt väl medveten om att det förekommer mycket av den varan ifråga om förmenta mirakel. Följaktligen granskar de mirakel innan de sanktionerar dem.

Finns det över huvud taget någon tänkande varelse som förnekar att folk vid otaliga tillfällen hittat på missuppfattat eller ljugit?

Sensemaker
Sensemaker

Inläggav Sensemaker » mån 04 jun 2018, 09:33

Så vitt jag förstår är det som kallas "hjärtstopp" också av medicinsk personal inte alls att hjärtat stannar utan att det är flimmer, det vill säga hjärtat går i otakt och blodet pumpas inte på ett meningsfullt sätt. De defibrillatorn (som kallas "hjärtstartare" också av medicinsk personal) gör är få hjärtat att gå i takt igen.

http://faktoider.blogspot.com/2017/05/d ... taren.html

Sensemaker
Sensemaker

Inläggav koltrasten » mån 04 jun 2018, 10:12

Sensemaker Wrote:Så vitt jag förstår är det som kallas "hjärtstopp" också av medicinsk personal inte alls att hjärtat stannar utan att det är flimmer, det vill säga hjärtat går i otakt och blodet pumpas inte på ett meningsfullt sätt. De defibrillatorn (som kallas "hjärtstartare" också av medicinsk personal) gör är få hjärtat att gå i takt igen.

http://faktoider.blogspot.com/2017/05/d ... taren.html

Sensemaker

I det här fallet hade pulsen i alla fall upphört, det står på sida 9 i den bok jag hänvisar till. Det du beskriver heter väl för övrigt flimmer och inte hjärtstopp ?
koltrasten

Nästa

Återgå till Förklara det här!