Vid medvetande trots hjärtstopp skrek han var i helvetet.

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.

Re: Vid medvetande trots hjärtstopp skrek han var i helvetet

Inläggav koltrasten » mån 04 jun 2018, 10:17

Ja, fast att folk hittar på, missuppfattar eller ljuger ofta är väl helt okontroversiellt. Katolska kyrkan har ju tron som sin hela affärsidé men också den är utomordentligt väl medveten om att det förekommer mycket av den varan ifråga om förmenta mirakel. Följaktligen granskar de mirakel innan de sanktionerar dem.

Finns det över huvud taget någon tänkande varelse som förnekar att folk vid otaliga tillfällen hittat på missuppfattat eller ljugit?

Jag förnekar inte att sådant förekommer men tycker inte det håller att slentrianmässigt förklara bort allt som inte är förenligt med "naturlagarna".
koltrasten

Inläggav kipphebel3 » mån 04 jun 2018, 10:55

Det beror ju på hur mycket energi man vill lägga på att verkligen kolla upp något som verkar extremt osannolikt.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Tryggve » mån 04 jun 2018, 13:32

koltrasten skrev:I det här fallet hade pulsen i alla fall upphört, det står på sida 9 i den bok jag hänvisar till. Det du beskriver heter väl för övrigt flimmer och inte hjärtstopp ?

Men om pulsen verkligen upphört så kan han ju inte ha varit vid medvetande. Det fungerar inte så.

Om du inte har ett hjärta som slår så tuppar du av inom några sekunder. Det är väl pga blodtrycksfall som är den direkta orsaken.

Därav mina kommentarer. Om du inte vill gå med på det så visst, det är ju upp till dig. Men jag tycker det är något märkligt att säga att det är ett "tunnt argument" att man inte kan vara vid medvetande om hjärtat stannar.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav L. Mäkinen » mån 04 jun 2018, 15:53

Att hjärtstopp är ett dåligt uttryck är helt klart då det som går att få igång är när det flimrar. Har det stannat helt så startar det inte igen. Jag hade anledning att gräva ner mig i det när en kollega drabbades på kontoret.

En vanlig defibrillator ger ingen smäll om hjärtat slår eller har stannat.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav ulltand » mån 04 jun 2018, 16:11

L. Mäkinen skrev:En vanlig defibrillator ger ingen smäll om hjärtat slår eller har stannat.
De som finns på exempelvis akuten körs manuellt, så det kan de göra. Så var det i alla fall för trettio år sedan :-)
(vi fick tyvärr inte igång honom)
Användarvisningsbild
ulltand

Inläggav Sensemaker » tis 05 jun 2018, 11:00

koltrasten skrev:
Sensemaker skrev:Så vitt jag förstår är det som kallas "hjärtstopp" också av medicinsk personal inte alls att hjärtat stannar utan att det är flimmer, det vill säga hjärtat går i otakt och blodet pumpas inte på ett meningsfullt sätt. De defibrillatorn (som kallas "hjärtstartare" också av medicinsk personal) gör är få hjärtat att gå i takt igen.

http://faktoider.blogspot.com/2017/05/d ... taren.html

Sensemaker

I det här fallet hade pulsen i alla fall upphört, det står på sida 9 i den bok jag hänvisar till. Det du beskriver heter väl för övrigt flimmer och inte hjärtstopp ?

Det kallas ibland, felaktigt, för hjärtstopp. Också av folk som borde veta bättre. Pulsen är, enligt svenska wikipedia, "hur hjärtats slag per minut visar sig i artärerna som dunkande blodvågor." Ifall hjärtat går i otakt så att inget effektivt blodpumpande blir av upphör alltså pulsen.

Sensemaker
Sensemaker

Inläggav Sensemaker » tis 05 jun 2018, 11:05

koltrasten skrev:

Ja, fast att folk hittar på, missuppfattar eller ljuger ofta är väl helt okontroversiellt. Katolska kyrkan har ju tron som sin hela affärsidé men också den är utomordentligt väl medveten om att det förekommer mycket av den varan ifråga om förmenta mirakel. Följaktligen granskar de mirakel innan de sanktionerar dem.

Finns det över huvud taget någon tänkande varelse som förnekar att folk vid otaliga tillfällen hittat på missuppfattat eller ljugit?

Jag förnekar inte att sådant förekommer men tycker inte det håller att slentrianmässigt förklara bort allt som inte är förenligt med "naturlagarna".

Nej, men ifall det skulle gå att upprepa under någotsånär kontrollerade förhållanden, exempelvis i ett laboratorium, är det nog inte många som skulle hänvisa till lögn eller missförstånd.

Däremot gör vetenskapen eller vetenskapsmän sällan anspråk på att kunna förklara enskilda, icke särskilt väl dokumenterade händelser i det förflutna.

Sensemaker
Sensemaker

Föregående

Återgå till Förklara det här!