Hur fungerar Bemer 3000?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.

Re: Hur fungerar Bemer 3000?

Inläggav roger » tor 25 aug 2016, 07:31

Även jag är intresserad efter att läst tråden om det framkommit några rön eller undersökningar.
Försökt letat info på nätet och jag vill gärna tro att den fungerar, men hittar inte någon oberoende pålitlig källa som kan bekräfta.
roger

Inläggav Anders G » tor 25 aug 2016, 07:48

Varför vill du att Bemer 3000 fungerar?

Jag vill att man skall kunna bota öronsus (tinnitus) med hjälp av förstoringsglas, för att det vore enkelt och praktiskt. Nu kommer svaret som ett brev på posten: "Fjanta inte Anders G! Du förstår väl att det inte skulle fungera". Varför skulle jag "veta" det? Förstoringsglas fungerar onekligen i vissa tillämpningar. Varför inte i denna?
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav roger » tor 25 aug 2016, 11:05

Varför jag skulle vilja att den fungerar??
Vad svarar man på en sådan fråga...jag ska försöka tolka det som att vad är det för symptom jag skulle vilja behandla.
Min tant har ljumskproblem som hon går och får behandling för där dom använder en bemer i kombination med troligtvis någon naprapatisk metod.
Hon blir bättre efter behandling, men vad som är mest effektiv går inte att avgöra pga att det kombineras. Dom säljer även bemer Classic som jag tycker är väldigt dyr. Skulle jag veta att det fanns någon oberoende studie som skulle kunna bekräfta att det fungerar så skulle jag kunna överväga att köpa en om min tant skulle bli bra.

Om du nu inte vet hur ett förstoringsglas fungerar och någon påstår att det botar öronsus, skulle du inte efterfråga några bevis eller studier på det? Om du har öronsus men inte fått tag i något som fungerar, skulle du inte överväga andra metoder?
roger

Inläggav roger » tor 25 aug 2016, 11:15

En oberoende studie som visar ett negativt resultat fungerar lika bra. Bara det är resultat som gör att jag kan fatta några framtida beslut på. Därför krävs det även pålitliga källor.
roger

Inläggav Vitnir » tor 25 aug 2016, 11:24

Du kommer antagligen inte hitta någon oberoende och bra klinisk studie på maskinen eftersom de människorna som gör sådana studier inte vill lägga mycket tid och pengar på något som med extremt hög sannolikhet är bluff. Pengarna kommer ifrån stiftelser som man får ansöka om pengar ifrån och de går noga igenom ansökningarna för att hitta studier som har en bra chans att ge resultat. Stiftelserna är inte lättimponerade och vill ha mer än hänvisningar till anekdoter.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav Anders G » tor 25 aug 2016, 11:37

Vitnir skrev det tydligare, mitt försök till ironi gick visst inte fram. Bluff.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav roger » tor 25 aug 2016, 12:52

Aha, förlåt ibland kan jag missuppfattat ironi som spydighet.
Jo, min känsla är ju att det är en bluff. Därför jag hoppas någon pålitlig institution skulle gjort en studie för att kunna antingen bekräfta att det inte är en bluff eller sätta stopp för den.
roger

Inläggav Zartax » tor 25 aug 2016, 14:26

roger skrev:Aha, förlåt ibland kan jag missuppfattat ironi som spydighet.
Jo, min känsla är ju att det är en bluff. Därför jag hoppas någon pålitlig institution skulle gjort en studie för att kunna antingen bekräfta att det inte är en bluff eller sätta stopp för den.

Det är lätt att göra när det gäller Anders G. Den där balansgången är svår för vissa... ;)
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder
Användarvisningsbild
Zartax

Föregående

Återgå till Förklara det här!