Trollvägen vid Nipfjället

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.

Re: Trollvägen vid Nipfjället

Inläggav Anders G » sön 04 apr 2010, 23:05

Lars A, det blir så tråkigt när folk som sett fenomenen på riktigt blandar sig i diskusionen... :lol: . Det kortas av, liksom
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Lars A. » sön 04 apr 2010, 23:16

pribilof skrev:OK då är det en synvilla då. Märkligt att den drabbar 100 procent av alla besökare, någon promille borde uppfatta backen rätt.
Stolpen som bär upp skylten borde vara vertikal enligt "synville"-normalen. Då borde den uppfattas som lutande från nederänden av backen, där världen är rättvänd. I motsatt fall, om den är vertikal i verkligheten, då borde den synas lutande från "synville-hållet".

Vilken skylt pratar du om nu? Den enda jag känner till var en plastbricka med "Trollvägen" målat i blå bokstäver på en pinne i marken.
Bokbål i solidaritet för analfabeter.
Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inläggav Lars A. » sön 04 apr 2010, 23:27

pribilof skrev:Hur det ska kunna vara synvilla övergår mitt förstånd. Har fotat backen från alla ledder och den lutar visst emot. Det är mest personer som inte varit där som är kvicka att snacka om "synvilla". Nästa gång jag far dit ska jag ta med vattenpass och avvägningsinstrument.

Tror du att det är en magisk stig?
Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inläggav pribilof » sön 04 apr 2010, 23:59

Tror givetvis inte på något övernaturligt, vill bara att det ska finnas nån annan möjlighet än "synvilla" t ex något med gravitationen på platsen. Visst ser man tydligt motlut om man ser från sidan eller refererar till kryssmarkeringarna eller fjällen längre bort. Då jag varit dit har det funnits en skylt med instruktioner på svenska och tyska. Jag ogillar överlägsna typer som ser sig som smartare än andra och därför vet sig sitta inne med svaren. Bygg en modell av backen och bevisa att jag/vi hallucinerar och ser i syne!
pribilof

Inläggav Lars A. » mån 05 apr 2010, 10:13

pribilof skrev:Tror givetvis inte på något övernaturligt, vill bara att det ska finnas nån annan möjlighet än "synvilla" t ex något med gravitationen på platsen. Visst ser man tydligt motlut om man ser från sidan eller refererar till kryssmarkeringarna eller fjällen längre bort. Då jag varit dit har det funnits en skylt med instruktioner på svenska och tyska. Jag ogillar överlägsna typer som ser sig som smartare än andra och därför vet sig sitta inne med svaren. Bygg en modell av backen och bevisa att jag/vi hallucinerar och ser i syne!

Det är just vinklarna på omgivningen som gör det hela till en synvilla. Det ser ut att luta bakåt men lutar egentligen framåt. Det är ganska uppenbart och handlar inte om ett udda gravitationsfält. Om gravitationen var så stark vågrätt nedåt mot dalen att det kan flytta en bil i motlut skulle du nog märka det. Du skulle kastas iväg om du lämnade bilen, och alla stenar och växtlighet runtomkring skulle och flyga iväg. Det är detsamma som att tro på magi. Det är en synvilla, det är inte ovanligt med sådana i naturen.
Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inläggav Linda Kall » mån 05 apr 2010, 10:28

pribilof skrev:Jag ogillar överlägsna typer som ser sig som smartare än andra och därför vet sig sitta inne med svaren.
Då tycker jag du ska sluta med det och istället ta till dig förklaringen till fenomenet.
Användarvisningsbild
Linda Kall

Inläggav Billy Kropotkin » mån 05 apr 2010, 10:30

pribilof skrev:Tror givetvis inte på något övernaturligt, vill bara att det ska finnas nån annan möjlighet än "synvilla" t ex något med gravitationen på platsen.
Du "vill" att det skall var på ett visst sätt?!?
I contradict myself? So I contradict myself. I am vast. I contain multitudes.
Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inläggav Jonas Duregård » mån 05 apr 2010, 10:53

Dags att tona ner kritiken lite kanske. Det är redan flera som påpekat att alla källor visar att det är en synvilla och sign. pribilof har medgett (visserligen med en reservation) att så förmodligen är fallet.

Med tanke på att pribilof är ny på forumet är det kanske lite mycket begärtatt denne skall presentera sina frågor/påståenden på ett helt oklanderligt sätt. Sarkasm är ett ganska trubbigt pedagogiskt verktyg om man på allvar vill övertyga någon om att de har fel...
Ignorelistor jag är på just nu: NySmak!HallonPersika
Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inläggav Lars A. » mån 05 apr 2010, 12:07

Jag är inte ute efter att håna någon. Ursäkta mina mediokra kunskaper i fysik dock, men är det möjligt på vår planet att ett område på 30x30 meter har en annorlunda gravitationskraft som kan få bilar på runt ett ton att rulla uppför i nerförslut? Och borde inte det innebära att alla lösa stenar, växter och människor i området flyger iväg? Och varför har jag aldrig hört talas om det här tidigare?

Jag säger inte att det inte får diskuteras, men det är rätt underligt hur man kan försöka få det till något annat än en synvilla.
Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inläggav kaxiga Z » mån 05 apr 2010, 12:16

pribilof skrev:OK då är det en synvilla då. Märkligt att den drabbar 100 procent av alla besökare, någon promille borde uppfatta backen rätt.

Det är väl lite som med all vanlig konst, där man ritar/målar skuggor och snedställda linjer, på tvådimensionellt papper/duk, så att det ger intryck av tredimensionella figurer och miljö.

"Alla" som tittar på tavlan säger att den ser ut som en tredimensionell figur, trots att man intellektuellt vet om att det bara är tvådimensionellt alltsammans, och märker det framförallt när man tittat på tavlan eller pappret i profil: helt platt. För att kunna demonstrera bildens egentliga platthet får man hitta referensvinkeln (profilen).

Antar att skuggorna och linjerna på den berömda sträckan på Trollvägen (Nipfjället) är vinklade på så sätt att "allas" (men ändå inte, t ex Lars A. verkar inte uppleva synvillan) ögon luras att tro att bilen rullar uppåt.

Kanadensisk "magnetisk backe": http://www.youtube.com/watch?v=JLgdZGbOclk

För att förstå hur naturens/vägens form skapar illusionen, kan man testa att rita/måla nerförsbackar och uppförsbackar, och se vilka skillnaderna är. Jag kan t ex tänka mig att om vägen smalnar av mot den faktiska uppförsbacken, så ser denna uppförsbacke ut som en nerförsbacke i alla fall.

Skulle vara kul om vi kunde skriva tips här i tråden om detaljer kring hur en magnetic hill uppstår.
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav pribilof » mån 05 apr 2010, 17:21

"Vill" helst inte att det ska vara synvilla, tycker det är en alltför lättvindig förklaring att ta till. Så mycket som jag sprungit där, tittat och fotat från alla håll. Kolla på Kart-Bosses länk så ser ni hur det ser ut. Och nog tycker jag det gäller mer än 10-30 meter, jag har uppskattat det till ca 50. Jaså stolpen med skylten är borta nu, ja det är 2 år sen jag var dit, har varit dit ett tiotal år, sett samma fel varje gång, måste vara otroligt dum till skillnad från forumets experter. Backens riktiga krön är alltså där stolpen stod. Otroligt om man ser den från sidan i sin helhet.
pribilof

Inläggav pribilof » mån 05 apr 2010, 17:37

Nog skulle det vara festligt att få avväga backen. Stå och se hur medhjälparen kliver högre och högre medan mätresultatet visar motsatsen!
pribilof

Inläggav Jonas Duregård » mån 05 apr 2010, 17:38

pribilof skrev:"Vill" helst inte att det ska vara synvilla, tycker det är en alltför lättvindig förklaring att ta till. Så mycket som jag sprungit där, tittat och fotat från alla håll. Kolla på Kart-Bosses länk så ser ni hur det ser ut. Och nog tycker jag det gäller mer än 10-30 meter, jag har uppskattat det till ca 50. Jaså stolpen med skylten är borta nu, ja det är 2 år sen jag var dit, har varit dit ett tiotal år, sett samma fel varje gång, måste vara otroligt dum till skillnad från forumets experter. Backens riktiga krön är alltså där stolpen stod. Otroligt om man ser den från sidan i sin helhet.

Här på forumet brukar vi skilja på anekdoter (sådant man tror sig veta för att man själv varit med om det) och vetenskaplig teorier (sådant som man kan mäta, upprepa och som tål en kritisk granskning från experter på området). Som du märkt får man ibland syrliga kommentarer om man inte gör denna distinktion...

Det har ingenting med dumhet att göra. Det ligger i synvillans natur att den lurar de som utsätts för den.

Om du tar dig dit igen så kan du väl göra några riktiga mätningar (helst med en sån där liten lasergrej som man kan köpa på Clas Ohlson typ :smile2:).
Ignorelistor jag är på just nu: NySmak!HallonPersika
Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inläggav pribilof » mån 05 apr 2010, 17:52

Lars A uppfattar inte motlutet, utan ser backen som platt. Ja inte är det mycket till motlut man ser, inte jag heller, men utför kan jag inte få det till hur mycket jag än glanar. Och inte rullar bilen fort, några centimeter i sekunden bara. Däremot märks det tydligare om man kommer från andra hållet och frikopplar, bilen visar motvilja mot att rulla och stannar slutligen. Vid skylten börjar den rulla baklänges, "uppför" enligt min uppfattning.
pribilof

Inläggav pribilof » mån 05 apr 2010, 17:55

Åhå, jag uttrycker mig fel! Ja då är det inte rätt forum för mig. Hejdå!
pribilof

FöregåendeNästa

Återgå till Förklara det här!