Trollvägen vid Nipfjället

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.

Re: Trollvägen vid Nipfjället

Inläggav Jonas Duregård » ons 07 apr 2010, 06:14

kaxiga Z skrev:pwm: med 'synvilla' menar du alltså samma sak som 'optisk illusion'? (Alltså något som drabbar alla med "friska människoögon")

Orden "synvilla" och "optisk illusion" förfaller vara synonyma (e.g. http://sv.wikipedia.org/wiki/Synvilla).
Ignorelistor jag är på just nu: NySmak!HallonPersika
Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inläggav MacBruce » ons 07 apr 2010, 10:56

Jonas Duregård skrev:
kaxiga Z skrev:pwm: med 'synvilla' menar du alltså samma sak som 'optisk illusion'? (Alltså något som drabbar alla med "friska människoögon")

Orden "synvilla" och "optisk illusion" förfaller vara synonyma (e.g. http://sv.wikipedia.org/wiki/Synvilla).

Inte nödvändigtvis så i Göteborg (pwm).
--
MacBruce
Avstängd

Inläggav Jonas Duregård » ons 07 apr 2010, 11:26

matsw skrev:Jag håller med i din diskussion om synvillor, men wiki har fel om de som inte har stereoskopsikt seende har "full depth perception" är felaktigt. Att de klarar sig bra i många sammanhang är en annan femma.

Jag var också förvånad över detta påstående (trots att jag helt okritiskt vidarebefordrade det 8-)). Jag tror poängen var att man måste skilja på "depth perception" och "stereoscopy". Dock egentligen inget som har med Trollvägen att göra, eller ens med den nya diskussionen om vad en synvilla egentligen är.
Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inläggav kaxiga Z » ons 07 apr 2010, 12:07

För att återgå till trådämnet om uppförsbackar som ser ut som nerförsbackar, så har jag en utmaning: Finns det någon konstnärlig typ här, som orkar göra om denna bild (i Paint eller liknande) så att den ser ut som nerförsbacke (föreslår t ex mycket avsmalnande väg längre fram, och så att vägen böjs av mot vänster, träd som skär in. Backe som sluttar uppifrån t ex övre högerhörnet, ner mot vägens slut, vid "horisonten"). Jag är själv rätt krattig på att göra om bilder:

Bild

Ett lite petigt företag, men: Jag tror det skulle gagna diskussionen, och få synvilleskeptiker att se att man med "rätt" placering av träd och berg vid sidan om vägen, kan få vägen att "slutta åt andra hållet".

Ps. jämför gärna med: uppförsbacken i Dominikanska republiken, samt med den i New Brunswick, Kanada

Ps2. Jag vet att bevisbördan ligger på den som hävdar att sk magnetic hills inte är några synvillor, eftersom mätinstrument och bilens rullande visar den egentliga lutningsriktningen, motsatsen till det man "upplever" med synen. Men ändå, det skulle vara lite kul om någon ville pussla om bilden här ovan, för att tydligt visa upp synvillan.
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav smiskos » tor 08 apr 2010, 08:20

0 naturvetenskapsmän kan förklara detta inlägg.
Användarvisningsbild
smiskos

Inläggav lensah57 » tis 31 jul 2012, 17:15

I fredags, den 27/7, 2012, var jag och min man på Nipfjället för andra gången. Den här gången för att försöka utröna huruvida det kan vara ett naturfenomen att bilen rullar endera framåt eller bakåt trots att vägen till synes lutar åt motsatt håll, och därför utrustade med vattenpass.

Väl framme testades fenomenet först med bilen. Den rullade uppför i vad som syntes vara ett svagt nedförslut, vilket ju egentligen inte ska vara möjligt. Därefter åkte vattenpasset fram, och tänk - vägen är helt lutningsfri trots att den såg ut att luta uppåt. Vi provade då med att lägga in friläge på bilen när den stod absolut stilla och då började den sakta rulla framåt i det som såg ut att vara ett motlut. Det gick snabbare och snabbare.

Vare sig mot- och medluten är synvillor eller inte så är det något som är "skumt" på vägen. Om vägen är i våg ska ju bilen inte alls kunna börja rulla, vilket den alltså gjorde i både med- och motlut.

Åk gärna dit och testa själv, men glöm inte vattenpasset!

Lena
lensah57

Inläggav Anders G » tis 31 jul 2012, 18:01

Jag gjöt ett garagegolv förra året, vattenpassen säger att det är i våg men bilen rullar.
Mätnoggrannhet...
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Flabbergasted » tis 31 jul 2012, 18:50

lensah57 skrev:I fredags, den 27/7, 2012, var jag och min man på Nipfjället för andra gången. Den här gången för att försöka utröna huruvida det kan vara ett naturfenomen att bilen rullar endera framåt eller bakåt trots att vägen till synes lutar åt motsatt håll, och därför utrustade med vattenpass.
Väl framme testades fenomenet först med bilen. Den rullade uppför i vad som syntes vara ett svagt nedförslut, vilket ju egentligen inte ska vara möjligt. Därefter åkte vattenpasset fram, och tänk - vägen är helt lutningsfri trots att den såg ut att luta uppåt. Vi provade då med att lägga in friläge på bilen när den stod absolut stilla och då började den sakta rulla framåt i det som såg ut att vara ett motlut. Det gick snabbare och snabbare.
Vare sig mot- och medluten är synvillor eller inte så är det något som är "skumt" på vägen. Om vägen är i våg ska ju bilen inte alls kunna börja rulla, vilket den alltså gjorde i både med- och motlut.
Åk gärna dit och testa själv, men glöm inte vattenpasset!
Lena
Att ni läste av vattenpasset som vågrätt fast ni uppfattade lutningen som nedför visar ju att det hela handlar om en synvilla. Att bilen rullade är som Anders G redan sagt troligen på grund av att ett vattenpass inte är särskilt exakt när det gäller små gradskillnader. Det finns ingen anledning alls att tro att det är något "skumt" med vägen, sorry. Gläds och häpna istället åt att vi kan luras så in i bängen av våra egna ögon som vi ju vill lita så mycket på...
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger
Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inläggav Jonas Duregård » tis 31 jul 2012, 22:14

Hypotesen nu är alltså att bilar dras uppåt/framåt men vatten (i vattenpasset) gör det inte?

Då är väl nästa steg att hälla ut en hink med vatten (eller gå dit när det regnar/töar) och se att vattnet ligger stilla på den "plana" vägen...
Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inläggav Anders G » ons 01 aug 2012, 09:02

Jonas Duregård skrev:Hypotesen nu är alltså att bilar dras uppåt/framåt men vatten (i vattenpasset) gör det inte?

Nej, nyckelordet är mätnoggrannhet.
Det finns vattenpass av olika kvalitet. Vad är plana marken? Vilka gruskorn skall räknas in när man säger att marken är plan? Från vilken vinkel avläses libellen?
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Jonas Duregård » ons 01 aug 2012, 12:20

Anders G skrev:
Jonas Duregård skrev:Hypotesen nu är alltså att bilar dras uppåt/framåt men vatten (i vattenpasset) gör det inte?
Nej, nyckelordet är mätnoggrannhet.
Det finns vattenpass av olika kvalitet. Vad är plana marken? Vilka gruskorn skall räknas in när man säger att marken är plan? Från vilken vinkel avläses libellen?
Det var alltså inte min hypotes utan det är den hypotes jag extrapolerade från lensah57's testförfarande. Jag tror också det beror på ett mätfel - och jag tror att om man följer protokollet ovan så kommer vattnet röra sig i samma riktning som bilen, och hypotesen kan således förkastas.
Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inläggav Urbano » tor 07 jul 2016, 22:15

Intressant att läsa era inlägg och erfarenheter.
Nu kan det snart vara dags att åka dit och titta själv..
Dock hjälper inte varken vattenpass eller lod eller teodolit - för alla dessa använder sig av gravitationen - och nu är det ju så att det finns massor av liknande platser runt om i världen - och om det är avvikelser i gravitationen - så hjälper ju inga gravitationsbaserade instrument.
Jag hoppas komma dit i år, så ska jag rapportera tillbaka sen.
Urbano

Inläggav pwm » fre 08 jul 2016, 08:49

Urbano skrev:... Dock hjälper inte varken vattenpass eller lod eller teodolit - för alla dessa använder sig av gravitationen - och nu är det ju så att det finns massor av liknande platser runt om i världen - och om det är avvikelser i gravitationen - så hjälper ju inga gravitationsbaserade instrument. ....
Det är väl det de gör.
Användarvisningsbild
pwm

Föregående

Återgå till Förklara det här!