Varför väljer tjejer elaka killar?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.

Varför väljer tjejer elaka killar?

Inläggav Stormogul » mån 14 apr 2008, 23:26

Ge det ett försök, kom med en raffinerad teori :wink:
Stormogul
Avstängd

Inläggav piotrr » tis 15 apr 2008, 00:01

Frågan är fel ställd. Det handlar i själva verket om ensamma män som försöker förklara varför de inte har en partner och kommer fram till att det måste bero på att de är "för snälla". ;)

Raffinerat nog?
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav MariaB » tis 15 apr 2008, 01:24

Föreslår forumet www.feminetik.se istället för denna slags frågor...
Användarvisningsbild
MariaB
Avstängd

Inläggav Haricots » tis 15 apr 2008, 01:46

MariaB skrev:Föreslår forumet www.feminetik.se istället för denna slags frågor...

Min erfarenhet av de som är såpass engagerade av feministfrågor att de är beredda att sitta på ett sådant forum är att de som faktiskt har studerat isåfall i regel har studerat humaniora. Humaniora har ingen möjlighet att besvara frågor som dessa, de ger bara postmodernistiskt dravel som svar.

Svaret finns naturligtvis i evolutionspsykologi.
Ska jag försöka mig på en gissning så skulle jag säga att det är uppvisande av självsäkert och kaxighet som tjejer tycker är attraktivt och inte just elakhet. Detta då det antyder hög social status.

Har du gott självförtroende och är rolig samtidigt som du faktiskt är en genuint trevlig person så kommer du säkert få ännu lättare att träffa tjejer än om du är elak.
Användarvisningsbild
Haricots

Inläggav MariaB » tis 15 apr 2008, 02:04

Haricots skrev: Svaret finns naturligtvis i evolutionspsykologi.
Ska jag försöka mig på en gissning så skulle jag säga att det är uppvisande av självsäkert och kaxighet som tjejer tycker är attraktivt och inte just elakhet.

Har du gott självförtroende och är rolig samtidigt som du faktiskt är en genuint trevlig person så kommer du säkert få ännu lättare att träffa tjejer än om du är elak.

Gäller inte detta "faktum" även tjejers attraktionskraft på det motsatta könet? Skulle det vara någon skillnad menar du att byta ut "tjejer" mot "killar" i din tes?
Användarvisningsbild
MariaB
Avstängd

Inläggav teofil » tis 15 apr 2008, 02:12

MariaB skrev:Gäller inte detta "faktum" även tjejers attraktionskraft på det motsatta könet? Skulle det vara någon skillnad menar du att byta ut "tjejer" mot "killar" i din tes?
Kvinnors status har nog i huvudsak kommit från deras män i och med att alla historiska grupper och samhällen varit patriarkalt uppbyggda i större eller mindre grad.
Användarvisningsbild
teofil

Inläggav Haricots » tis 15 apr 2008, 02:13

MariaB skrev:Gäller inte detta "faktum" även tjejers attraktionskraft på det motsatta könet? Skulle det vara någon skillnad menar du att byta ut "tjejer" mot "killar" i din tes?

Det finns mängder av skillnader mellan män och kvinnor när det gäller sexuallitet.

Då kvinnor nödvändigtvis måste lägga ner större resurser i frambringandet av barn så sker uppvaktandet framförallt från männens sida.
Kvinnors fertilitet avtar kraftigt med åldern vilket gör att ungdom är mer attraktivt i mäns ögon än i kvinnors.
Män är mer benägna att vara otrogna. Kvinnor är framförallt otrogna när de möter män som är uppenbart mer attraktiva än deras män.
Män våldtar, det gör sällan kvinnor (inte bara pga rent praktiska orsaker kring könsorganen)

Jag kan fortsätta...
Skillnaderna mellan mäns och kvinnors roll i reproduktion har gett upphov till att olika strategier har gynnats av den naturliga selektionen för män respektive kvinnor.
Det gäller för alla djur, vi är inte ett undantag.
Användarvisningsbild
Haricots

Inläggav MariaB » tis 15 apr 2008, 02:22

Haricots skrev:

Det finns mängder av skillnader mellan män och kvinnor när det gäller sexuallitet.

Då kvinnor nödvändigtvis måste lägga ner större resurser i frambringandet av barn så sker uppvaktandet framförallt från männens sida.
Kvinnors fertilitet avtar kraftigt med åldern vilket gör att ungdom är mer attraktivt i mäns ögon än i kvinnors.
Män är mer benägna att vara otrogna. Kvinnor är framförallt otrogna när de möter män som är uppenbart mer attraktiva än deras män.
Män våldtar, det gör sällan kvinnor (inte bara pga rent praktiska orsaker kring könsorganen)

Jag kan fortsätta...
Skillnaderna mellan mäns och kvinnors roll i reproduktion har gett upphov till att olika strategier har gynnats av den naturliga selektionen för män respektive kvinnor.
Det gäller för alla djur, vi är inte ett undantag.

Jahaja. Jag kom på att jag gillar ditt nick btw. Hur kom du på det? ;-)
Användarvisningsbild
MariaB
Avstängd

Inläggav Linda Kall » tis 15 apr 2008, 05:27

De flesta tjejer gillar killar, de flesta killar är elaka, alltså är det vanligare att de råkar välja elaka killar.
Användarvisningsbild
Linda Kall

Inläggav dokken » tis 15 apr 2008, 06:48

Är fenomenets regelbundenhet bekräftat i sådan omfattning att det kan underkastas en vetenskaplig undersökning/förklaring?

Eller rör det sig om tonårstrauman från skoldansen som söker tröst i opersonliga generaliseringar med en touch av oundviklighet (det var faktiskt inte mitt fel att Sandra valde Berra istället för mig, sådan är kvinnans natur)? Om så är det nog snarare en terapeuts tjänster som bör nyttjas istället för vetenskapens.
Senast redigerad av dokken tis 15 apr 2008, 07:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
dokken

Inläggav Anders H » tis 15 apr 2008, 07:14

Linda Kall skrev:De flesta tjejer gillar killar, de flesta killar är elaka, alltså är det vanligare att de råkar välja elaka killar.

Säg något om hur de flesta tjejer är också.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?
Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd

Inläggav Hexmaster » tis 15 apr 2008, 07:16

Trodde tråden handlade om skurkar som Juha Valjakkala.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav MariaB » tis 15 apr 2008, 07:24

Hexmaster skrev:Trodde tråden handlade om skurkar som Juha Valjakkala.

Hehehehehehe. Jag har hört många tycka synd om patrask men förvånades över att så få tyckte synd om Juha? Någon förklaring? Ett mysterium?

http://tinnitussans.blogspot.com/2007/1 ... trask.html
Användarvisningsbild
MariaB
Avstängd

Inläggav Ventromedial » tis 15 apr 2008, 07:55

MariaB skrev:Jag har hört många tycka synd om patrask men förvånades över att så få tyckte synd om Juha? Någon förklaring? Ett mysterium?

Tycka synd om? Det handlar väl om attraktion.
Användarvisningsbild
Ventromedial

Inläggav bengtsfors » tis 15 apr 2008, 08:08

Alla kvinnor är lesbiska -> alla lesbiska är feminister -> alla feminister (förutom Göran Persson) är rabiata -> rabiata kräver någon som kan ta dem i upptuktelse -> därför väljer alla kvinnor elaka män.

vsv.

Slutsats: bli elak, de ber om det.
Användarvisningsbild
bengtsfors

Nästa

Återgå till Förklara det här!