Med 6 månresor hittills: Varför ifrågasätta Apollo 11?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.

Re: Med 6 månresor hittills: Varför ifrågasätta Apollo 11?

Inläggav Andreas » mån 09 nov 2015, 19:38

micke.d skrev:
Andreas skrev:Dock har kassler delvis rätt i att strålningsexponering kan vara ett problem för bemannade rymdfärder, t.ex. till Mars, men då rör det som resor över många månader. Inte dagar som månfärden.

Beror väl lite på. Har man otur som astronaut blir det en hejdundrande solstorm under de få dagarna, och då kan det bli en del exponering.
Jo det kan jag tänka mig, men hur vanliga är såna?
Ljus och kärlek!
Användarvisningsbild
Andreas

Inläggav manifesto » mån 09 nov 2015, 20:32

kassler skrev:
micke.d skrev:Jag har läst och sett otaliga beskrivningar av hur det går till, på olika komplexitetsnivå, sedan jag såg månlandningen på TV i förskoleåldern. Det är verkligen en prestation av dig att du inte hittat någon sådan om du verkligen är intresserad och har gjort någon som helst ansträngning att hitta någon. Var har du letat hittills?

Då kanske du eller möjligen Johannes kan förklara hur man klarar att göra så här skarpa fotavtryck utan något som binder dammet. Det är över 120 grader på månens yta
Bild

Är även Kinas månlandning med Jade Rabbit en fake?

Bild

Tydliga och skarpa spår.
War is peace.
manifesto

Inläggav kassler » tis 10 nov 2015, 01:18

manifesto skrev:Tydliga och skarpa spår.

Var ser du dem? Att det blir spår efter något är inte samma sak som att det är skarpt. Tänk så här, om ett avtryck ser ut som en slags gipsform, då stämmer det inte. Om det blir spår men "grumliga" sådana, då är det mer normalt.
kassler

Inläggav Nils D » tis 10 nov 2015, 04:08

kassler skrev:

Var ser du dem? Att det blir spår efter något är inte samma sak som att det är skarpt. Tänk så här, om ett avtryck ser ut som en slags gipsform, då stämmer det inte. Om det blir spår men "grumliga" sådana, då är det mer normalt.

Att tala om att något skulle kunna vara "normalt" vad det gäller hur det förhåller sig på en himlakropp som man i princip haft noll direktkontakt med, blir i mina öron rätt upp och ner absurt. Innan man väl varit på plats så är påståenden om hur det bör se ut, på sin höjd kvalificerade gissningar.

Sen är du lite ute och cyklar när du säger att det är över 120 grader på månen yta. Temperaturen kan nå upp till 123 grader, men framför allt så kan den också gå ner till minus 153. Jämfört med vilka temperaturdifferenser vi kan uppnå på jorden så månens "klimat" verkligen extremt - inte normalt. What is the Temperature on the Moon?

Skepsism är all okunskaps moder.
"Motsatsen till problemet är poemet." Julien Torma, 'patafysiker
Nils D

Inläggav kipphebel3 » tis 10 nov 2015, 08:26

Man har inte löst alla problem som måste lösas för att ta sig dit och återvända med människor i farkosten.

Jag frågar ånyo: Vilka?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav micke.d » tis 10 nov 2015, 11:36

Andreas skrev:
micke.d skrev:
Andreas skrev:Dock har kassler delvis rätt i att strålningsexponering kan vara ett problem för bemannade rymdfärder, t.ex. till Mars, men då rör det som resor över många månader. Inte dagar som månfärden.

Beror väl lite på. Har man otur som astronaut blir det en hejdundrande solstorm under de få dagarna, och då kan det bli en del exponering.
Jo det kan jag tänka mig, men hur vanliga är såna?

Jag har för mig att en av Apollo-färderna råkade ut för en solstorm, men det är fullt möjligt att jag minns fel.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav PikeWake » tis 10 nov 2015, 12:27

micke.d skrev:Jag har för mig att en av Apollo-färderna råkade ut för en solstorm, men det är fullt möjligt att jag minns fel.

Jag kan inte minnas något från Apollo (vilket naturligtvis inte betyder att det inte har hänt), men jag vet att en av expeditionerna till ISS råkade ut för en flare 2005.
Upon hearing this, absolutely nobody was enlightened. Primarily because nobody could understand Chinese.
Användarvisningsbild
PikeWake

Inläggav Pupillen » tis 10 nov 2015, 17:14

micke.d skrev:Jag har för mig att en av Apollo-färderna råkade ut för en solstorm, men det är fullt möjligt att jag minns fel.

Du kanske blandar ihop verkligheten med den fiktiva avslutande expeditionen ”Apollo 18” (från boken ”I rymden” (Space) av James A. Michener) där månlandarens två besättningsmedlemmar dör under en solstorm. Det gjordes en rätt påkostad TV-serie av boken också, visades på SVT någon gång på 80-talet om jag inte missminner mig.
Pupillen

Inläggav Johannes » tis 10 nov 2015, 18:17

Det var en omtalad solstorm i augusti 1972, mellan Apollo 16 (april) och Apollo 17 (december). Men det var aldrig någon solstorm under någon pågående Apollofärd.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav micke.d » tis 10 nov 2015, 18:31

Ok, det är mycket möjligt att jag minns fel.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Hans S » tis 10 nov 2015, 20:15

micke.d skrev:Ok, det är mycket möjligt att jag minns fel.

Kan vara att du läst denna?

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.
Användarvisningsbild
Hans S

Inläggav micke.d » tis 10 nov 2015, 21:01

Hans S skrev:Kan vara att du läst denna?

Nej, har inte läst den.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav kassler » tis 10 nov 2015, 22:06

När man skickade upp apollofarkosterna kände man väl inte ens till solstormar och hur farliga de är
kassler

Inläggav micke.d » tis 10 nov 2015, 22:15

kassler skrev:När man skickade upp apollofarkosterna kände man väl inte ens till solstormar och hur farliga de är

Jodå, de observerades redan under 1800-talet och man upptäckte deras inverkan på radio under andra världskriget.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav H.C » tis 10 nov 2015, 22:31

kassler skrev:

Mythbusters gjorde ett inslag för några år sedan som handlade om dessa underliga ifrågasättanden av fotspår på månen.
Mythbusters Moon Hoax Footprint
Användarvisningsbild
H.C

FöregåendeNästa

Återgå till Förklara det här!