Om kaustiksoda

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.

Om kaustiksoda

Inläggav HJ » sön 28 sep 2008, 17:15

Under en tid har det varit dålig avrinning i handfatet hemma varpå jag nyligen inhandlade burk kaustiksoda. När jag läste bruksanvisningen blev jag lite förvånad eftersom den var i princip tvärtemot vad jag fått lära mig av mina föräldrar.

Mr Muscle (Gripen) skrev:Häll en liten mängd kaustiksoda 30-35ml i avloppet och direkt därefter 3-4dl hett vatten från kranen (koka ej). Skydda med en tidning för att undvika stänk när pulvret reagerar med vattnet. Låt kaustiksodan verka 30-60 minuter och spola därefter grundligt med kallt vatten. Upprepa behandlingen om vattnet inte skulle rinna undan obehindrat. Vid överdosering eller användning av kallt eller ljummet vatten kan lutsten uppstå.

Hemifrån fick jag lära mig att man skulle ha kokande vatten och låta stå max någon minut varpå man hällde på med mer nästan kokande vatten, just för att undvika lutsten.

När jag läser bruksanvisningen får jag intrycket att den är skriven utifrån att det sätt jag fick lära mig hemifrån är så som folk brukar göra, men inte borde. Vad ligger bakom de förändrade bruksanvisningarna? Avloppsrör i plast eller är det alla konstiga hudvårdsprodukter av idag?

/Håkan
HJ

Re: Om kaustik soda

Inläggav Anders G » sön 28 sep 2008, 17:27

Död åt etikettförfattaren! :evil: :twisted:
Hen är ute efter att skada rörmokaren, rent ondsint. Är förpackningen någorlunda färsk bör den anmälas till Kemikalieinspektionen http://www.kemi.se. Förvånande av ett såpass stort företag.

Se till att Kaustiksodan är ordentligt löst INNAN den hälls i avloppet. Olöst klump av kaustiksoda förvärrar stoppet och riskerar att göra den till slut tillkallade rörmokaren blind.

Vid upplösningen bildas en hel del värme, det kokar och skvätter. Skydda ögonen.

(På min arbetsplats hanterar vi ca 500 ton kaustiksoda om året, och vi får denna fråga i princip dagligen.)
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Re: Om kaustiksoda

Inläggav Urquhart » sön 28 sep 2008, 17:34

På jobbet får vi relativt enkelt bort lutsten med vanligt varmvatten ur kranen. Kokande behövs ej.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory
Användarvisningsbild
Urquhart

Inläggav Anders G » sön 28 sep 2008, 17:45

Bäste tamburmajor, gör om, gör rätt! Är även du ute after att ha ihjäl rörmokare? De räknas som civila och skall skyddas enligt Genevkonventionen.
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Urquhart » sön 28 sep 2008, 19:10

Anders G skrev:Bäste tamburmajor, gör om, gör rätt! Är även du ute after att ha ihjäl rörmokare? De räknas som civila och skall skyddas enligt Genevkonventionen.

Hur fan ska jag ha ihjäl honom med lut? Han lär lär inte dricka avloppsvattnet (och om han gör det lär det inte bli frågan om några stora mängder)? :wink:

Jag berättade bara hur vi gör på jobbet då vi fått lutsten på t.ex. våra lutdunkar. Varmt kranvatten duger alldeles utmärkt då.
Användarvisningsbild
Urquhart

Inläggav Urquhart » mån 29 sep 2008, 07:38

Kom dessutom på att vi varje måndag spolar ur dest-vattensystemet på jobbet m.h.a. 90 gardigt dest-vatten. I de diskhoar där vi har avloppsrör i plast så spolar vi dessutom med kallt vatten samtidigt. Detta för att plasten sägs kunna ta skada av för mycket av väldigt hett vatten. Kan det vara därför man avråder från att använda kokande vatten vid avloppsrensning?
Användarvisningsbild
Urquhart

Inläggav piotrr » mån 29 sep 2008, 19:58

Ofta hjälper det med enbart genomrinning med hett eller kokande vatten. Vänta med luten tills efter detta är ordentligt prövat.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav Spito » mån 29 sep 2008, 21:34

HJ skrev:Under en tid har det varit dålig avrinning i handfatet hemma varpå jag nyligen inhandlade burk kaustiksoda.

Själv införskaffade jag en sådan här för något år sedan.
Bild

Avhjälper proppar billigt och effektivt.

EDIT: Som ni ser så är det den som jag poserar med på min avatar. Bild
Ingen människa är en ö, hel i sig själv. Varje människa är en bit av kontinenten, en del av det hela. ... När en människa dör krymper jag, ty jag är en del av mänskligheten; så fråga därför inte vem klockan klämtar för; den klämtar för dig.
Användarvisningsbild
Spito

Inläggav gubblukt » mån 29 sep 2008, 22:13

Spito skrev:Själv införskaffade jag en sådan här för något år sedan.
Bild

Ah, det är ju en Tibetan cleansing cup! Det har jag sett på "Bullshit!". Du kan rensa ut toxiner ur kroppen med den, bli mer balanserad och få ett mer harmoniskt sinne. Slösa inte bort dess talanger på enkla VVS-jobb!
He who fights with idiots might take care lest he thereby become an idiot.
Användarvisningsbild
gubblukt

Inläggav Grävling » tis 30 sep 2008, 13:04

Även jag använder en Tibetan cleansing cup! till mina köksavlopp, den är super! slår kaustiksoda med hästlängder.

Till badrummet kan jag rekommendera 1 tiolitershink och 1 liten tass. Sätt hinken under handfatet, böj dig ned, använt tassen till att skruva av "korken" i svängen under handfatet, iakta nöjt allt läbbigt hår som ramlar ur, vänd upp och ned på din lilla kork över hinken, skaka, och skruva sedan fast den igen.

(i desperata fall behöver du eventuellt använda en tass till - till att draaa upp hårkatten som fastnat längre ned i röret i "svansen")
Användarvisningsbild
Grävling

Inläggav HJ » tis 30 sep 2008, 16:43

Jag uppskattar alla välmenta råd kring hur man gör rent ett avlopp, men jag försöker hitta en förklaring till varför handhavandet av kaustiksoda har ändrats, vad som ligger bakom. Är det så enkelt att risken för lutsten överdrivits av min föräldrageneration? Jag har svårt att tro att någon hyser ett sådant agg mot rörmakare att man författar en bruksanvisning enbart för att skada medlemmar i denna yrkesgrupp.

/Håkan
HJ

Inläggav Anders G » tis 30 sep 2008, 17:08

HJ, Du får ursäkta mitt första, alltför ironiska, illa formulerade inlägg.
Etikettförfattaren har skrivit tvärtemot alla branschrekommendationer. Förstår du mig nu?
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav HJ » ons 01 okt 2008, 22:14

Jo, jag uppfattde din ironi, men hur kan det komma sig att man ger enligt dig råd tvärtemot branschrekommendationerna? Jag menar, den typen av produkter står väl rimligtvis under myndighetskontroll (konsumentverket, kemikalieispektionen eller liknande)? Tillhör inte företaget som tillverkar produkten "branschen"? Jag har inte tillgång till någon gammal förpackning, men bruksanvisningen får mig att tro att den skrivits om just för att man tycker att så man gjorde förr var olämpligt.

/Håkan
HJ

Inläggav Johannes » tor 02 okt 2008, 09:33

Gissar att det inte går att rekommendera privatpersoner att själva lösa kaustiksodan innan den hälls i avloppet. För komplicerat och riskfyllt med tanke på att förfarandet måste vara någorlunda enkelt och säkert även för den mest korkade konsumenten som kan tänkas använda produkten.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav petter hej » mån 15 feb 2016, 15:24

Lutsten är trams. Natriumhydroxid är lättlösligt i varmt och kallt vatten. Du skulle kunna ha kalkbeläggningar om du har kalkhaltigt vatten men NaOH bildar ingen sten. Natriumet i jonform bildar inga svårlösliga salter och hydroxidjonen bildar bara svårlösliga salter med metaller som är ovanliga i ditt avlopp.

Puss och kram
petter hej

Nästa

Återgå till Förklara det här!