Kan man höja/förbättra spermakvaliteten?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.

Kan man höja/förbättra spermakvaliteten?

Inläggav Xantippa » ons 30 sep 2009, 12:57

Det florerar ständigt en mängd historier om vad en man kan göra för att förbättra kvaliteten (simförmågan antar jag är det som menas) på spermierna. Jag menar främst sätt att förbättra kvaliteten med omedelbar verkan, från en dag till en annan. Som exempel kan nämnas löst sittande byxor, kylklamp vid pungen, inte cykla, inte dricka alkohol under dagen/kvällen etc. Nu behöver jag lite fakta.

Stämmer dessa råd? kan en man få bättre spermakvalitet genom att göra något av det ovan beskrivna? Och i så fall - påverkas de spermier som redan producerats, eller krävs det att mannen tömmer sig på spermier för att producera nya och fina?

och på tal om det - är nytillverkade spermier bättre än sådana som legat några dagar? blir spermier gamla? vad händer med dem om de får ligga? absorberas de av kroppen eller finns de kvar tills de får komma ut? produceras det nya hela tiden eller är det först vid tömning som nya spermier kan produceras?

hoppas på er!
We are the dead
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Re: Kan man höja/förbättra spermakvaliteten?

Inläggav Pallas » ons 30 sep 2009, 13:01

Kan den ruttna?
Avdelningen "Hä löns int' förklar' för den som int' begrip'!"
75 g är alltid = 0,75 dl!
800 saker du inte visste att man kunde göra med äggvita.

"Conscience off, dick on!"
Användarvisningsbild
Pallas

Inläggav Xantippa » ons 30 sep 2009, 13:12

Pallas skrev:Kan den ruttna?

åh herregud *skrattar högt*

jaja, men nu är jag inte en hysterika på familjeliv, (min livmoder ligger alldeles fint och rakt-eller var det lite bakåtlutad den skulle vara??), ändå undrar jag över spermakvalitet. :mrgreen:
We are the dead
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inläggav Marcus » ons 30 sep 2009, 13:54

Xantippa skrev: vad händer med dem om de får ligga? absorberas de av kroppen eller finns de kvar tills de får komma ut?
Förr eller senare "kommer det nog" ut :smile2: Oavsett vad mannen säger :/
Marcus

Inläggav Xantippa » ons 30 sep 2009, 13:54

Marcus skrev:
Xantippa skrev: vad händer med dem om de får ligga? absorberas de av kroppen eller finns de kvar tills de får komma ut?

men ärligt nu - det här är ett stort frågetecken för mig! hjääälp!
We are the dead
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inläggav Pallas » ons 30 sep 2009, 15:11

Xantippa skrev:
Marcus skrev:

men ärligt nu - det här är ett stort frågetecken för mig! hjääälp!
Jag trodde de liksom absorberades av kroppen. Hur skulle det annars bli för steriliserade män? Testiklarna skulle ju sprängas!

Användarvisningsbild
Pallas

Inläggav Vitnir » ons 30 sep 2009, 15:27

Har för mig att gamla simmare bryts ned och återanvänds så den blir aldrig gammal. Det enda man kan göra är att praktisera avhållsamhet i kanske 3-4 dagar så förråden toppas av ordentligt. De är rätt livskraftiga så att sitta i ett skållhet bad är ingen säker preventivmedelsmetod men visst, boxershorts kanske är lite bättre än mer åtsittade kalsonger.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav Tompavan » ons 30 sep 2009, 16:05

Har gått igenom det mesta som finns att tillgå i vårdsvängen för barnlöshet och har väl snappat upp en del om ämnet under den resan.

Spermier ruttnar, så vitt jag vet, inte så länge de är kvar i förrådet. Ev överskott absorberas av kroppen. När jag skulle lämna spermaprov så skulle det ha gått tre dagar sedan senaste tömning för att maximera mängden. Det var aldrig tal om att påverka produktionen på något sätt med kylklampar (hemska tanke) eller andra saker. Produktionen går som bäst vid ca 35° C. Att förbättra kvaliteten tror jag inte är möjligt, särskilt inte över natten. Om det inte är konstaterat att kvaliteten är dålig och det gäller barnlöshet så är min uppfattning att det finns andra faktorer som är viktigare.
Q-What does a Harley and a hemorrhoid have in common?
A-Sooner or later every asshole gets one.
Användarvisningsbild
Tompavan

Inläggav Urquhart » ons 30 sep 2009, 19:28

Pallas skrev:Testiklarna skulle ju sprängas!

Geggigt värre. :XP:
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory
Användarvisningsbild
Urquhart

Inläggav Pallas » ons 30 sep 2009, 19:31

Urquhart skrev:
Pallas skrev:Testiklarna skulle ju sprängas!

Geggigt värre. :XP:
Jag tänkte mest på smärtan, men vad vet jag - jag har ju inga pungkulor...

Användarvisningsbild
Pallas

Inläggav Xantippa » ons 30 sep 2009, 19:55

Tompavan skrev:Har gått igenom det mesta som finns att tillgå i vårdsvängen för barnlöshet och har väl snappat upp en del om ämnet under den resan.

Spermier ruttnar, så vitt jag vet, inte så länge de är kvar i förrådet. Ev överskott absorberas av kroppen. När jag skulle lämna spermaprov så skulle det ha gått tre dagar sedan senaste tömning för att maximera mängden. Det var aldrig tal om att påverka produktionen på något sätt med kylklampar (hemska tanke) eller andra saker. Produktionen går som bäst vid ca 35° C. Att förbättra kvaliteten tror jag inte är möjligt, särskilt inte över natten. Om det inte är konstaterat att kvaliteten är dålig och det gäller barnlöshet så är min uppfattning att det finns andra faktorer som är viktigare.

tack för erfarna råd. min sambo ska donera och vi sitter och spånar hur man ska åstadkomma bästa möjliga donation... det är rätt viktigt eftersom han främst gör det (eller i alla fall gör det just nu) för att hjälpa några kompisar att bli framflyttade i kön (det är rätt sjuka regler kan jag tycka, men...) och vi har diskuterat om något skulle kunna ha en negativ respektive positiv instant effect. om spermakvalitén skulle vara kass vid donationstillfället skulle det innebära att kompisarna fick stå kvar och stampa på sin köplats i den ändlösa kön.

som jag förstår det borde han alltså avstå i tre dagar för att ha så mycket spermier som möjligt, och allt annat är rätt ovidkommande?
We are the dead
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inläggav Anders » ons 30 sep 2009, 20:00

Pallas skrev:Jag trodde de liksom absorberades av kroppen. Hur skulle det annars bli för steriliserade män? Testiklarna skulle ju sprängas!
Spermierna lagras inte i testiklarna, de finns längre in, men de skapas i testiklarna.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Pallas » ons 30 sep 2009, 20:09

Anders skrev:
Pallas skrev:Jag trodde de liksom absorberades av kroppen. Hur skulle det annars bli för steriliserade män? Testiklarna skulle ju sprängas!
Spermierna lagras inte i testiklarna, de finns längre in, men de skapas i testiklarna.
Åhå, där ser man, tack för info.

Användarvisningsbild
Pallas

Inläggav Tompavan » ons 30 sep 2009, 20:31

Xantippa skrev:
Tompavan skrev:Har gått igenom det mesta som finns att tillgå i vårdsvängen för barnlöshet och har väl snappat upp en del om ämnet under den resan.

tack för erfarna råd. min sambo ska donera och vi sitter och spånar hur man ska åstadkomma bästa möjliga donation... det är rätt viktigt eftersom han främst gör det (eller i alla fall gör det just nu) för att hjälpa några kompisar att bli framflyttade i kön (det är rätt sjuka regler kan jag tycka, men...) och vi har diskuterat om något skulle kunna ha en negativ respektive positiv instant effect. om spermakvalitén skulle vara kass vid donationstillfället skulle det innebära att kompisarna fick stå kvar och stampa på sin köplats i den ändlösa kön.

som jag förstår det borde han alltså avstå i tre dagar för att ha så mycket spermier som möjligt, och allt annat är rätt ovidkommande?

Jo negativ instant effect kan jag tänka mig kan åstadkommas. Hett bad är ingen ju höjdare. Har för mig att jag hörde något i lumpen om radartekniker som antingen enbart fick flickor eller ingenting alls (det är ett tag sedan) men teorin var att mikrovågorna vid radarantennerna "kokade" testiklarna. Men positiv instant effect har jag inte hört något om. Zink lär vara bra, har dock inga som helst belägg för det.

http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4desv%C3%A4tska
http://sv.wikipedia.org/wiki/Spermadonation

Lämna spermaprov kan vara en intressant upplevelse. Jag var på Sahlgrenska och skulle lämna en gång. Det fanns ett särskilt rum i källaren man fick ta med sig sin lilla plastburk till. Vid ett tillfälle höll de på med en hel del renoveringar där och jag fick gå till ett provisoriskt rum men irrade snart runt och såg allmänt vilsen ut. Men jag väckte förmodligen sympatier hos några av hantverkarna som på bred göteborgska hjälpte mig: "Dö, pröva dän dörra dä botta" :oops:
Q-What does a Harley and a hemorrhoid have in common?
A-Sooner or later every asshole gets one.
Användarvisningsbild
Tompavan

Inläggav Xantippa » tor 01 okt 2009, 09:28

Tompavan skrev:
Xantippa skrev:

Jo negativ instant effect kan jag tänka mig kan åstadkommas. Hett bad är ingen ju höjdare. Har för mig att jag hörde något i lumpen om radartekniker som antingen enbart fick flickor eller ingenting alls (det är ett tag sedan) men teorin var att mikrovågorna vid radarantennerna "kokade" testiklarna. Men positiv instant effect har jag inte hört något om. Zink lär vara bra, har dock inga som helst belägg för det.

http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4desv%C3%A4tska
http://sv.wikipedia.org/wiki/Spermadonation

Lämna spermaprov kan vara en intressant upplevelse. Jag var på Sahlgrenska och skulle lämna en gång. Det fanns ett särskilt rum i källaren man fick ta med sig sin lilla plastburk till. Vid ett tillfälle höll de på med en hel del renoveringar där och jag fick gå till ett provisoriskt rum men irrade snart runt och såg allmänt vilsen ut. Men jag väckte förmodligen sympatier hos några av hantverkarna som på bred göteborgska hjälpte mig: "Dö, pröva dän dörra dä botta" :oops:

Samma rum, samma sjukhus blir det här! förhoppningsvis inga renoveringar dock! :-)
We are the dead
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Nästa

Återgå till Förklara det här!