Kan man höja/förbättra spermakvaliteten?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.

Re: Kan man höja/förbättra spermakvaliteten?

Inläggav bengtsfors » tor 01 okt 2009, 10:41

Pallas skrev:
Urquhart skrev:
Pallas skrev:Testiklarna skulle ju sprängas!

Geggigt värre. :XP:
Jag tänkte mest på smärtan, men vad vet jag - jag har ju inga pungkulor...

Inte jag heller. Eller jo, men de är inte inkopplade pga. riksdagsbeslut.

Eller vänta, hur är det nu? Är det inte så att pungkulorna sitter outvecklade kvar i armhålorna hos kvinnor?

För övrigt kan jag fundera över varför direktinseminering är så oerhört fult och oetiskt. Det borde ju slå alla andra reproduktionsformer. Det lär ju liksom vara jävligt planerat.
Du kränker mig.
Användarvisningsbild
bengtsfors

Inläggav Xantippa » tor 01 okt 2009, 10:46

bengtsfors skrev:
Pallas skrev:
Urquhart skrev:
Pallas skrev:Testiklarna skulle ju sprängas!

Geggigt värre. :XP:
Jag tänkte mest på smärtan, men vad vet jag - jag har ju inga pungkulor...

Inte jag heller. Eller jo, men de är inte inkopplade pga. riksdagsbeslut.

Eller vänta, hur är det nu? Är det inte så att pungkulorna sitter outvecklade kvar i armhålorna hos kvinnor?

För övrigt kan jag fundera över varför direktinseminering är så oerhört fult och oetiskt. Det borde ju slå alla andra reproduktionsformer. Det lär ju liksom vara jävligt planerat.

det är väl ingen som kallar det fult eller oetiskt? däremot innebär detta juridiskt att inseminatorn kommer vara far till barnet. vilket kanske inte riktigt är meningen.
insemination med donerad sperma som inte går vägen via ett sjukhus (alltså överräckande av plastburk, hem och inseminera själv) händer också. används nog en hel del.
We are the dead
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inläggav Antimateria » tor 01 okt 2009, 11:29

Tompavan skrev:[Jo negativ instant effect kan jag tänka mig kan åstadkommas. Har för mig att jag hörde något i lumpen om radartekniker som antingen enbart fick flickor eller ingenting alls (det är ett tag sedan) men teorin var att mikrovågorna vid radarantennerna "kokade" testiklarna.

Jag hörde av en bekant som är pilot (far till två flickor) att dessa också har problem och nästan bara får döttrar. Enligt honom är det ett vedertaget faktum i pilotkretsar och han hade nästan inga (manliga) kollegor med söner. (Pojkspermier är ju känsligare och klarar sig inte lika bra.)
Men det är väl bara en myt? http://spa.118100.se/Piloter/41369
Dags att koppla in Hexmaster på fallet.

För övrigt (och mycket OT) så dimper det emellanåt ner spammail till mig från företag som vill sälja medel som ska göra spermasatsen större. Jag har länge undrat vad poängen är med det. Mer kladd till vems glädje? Jag har aldrig hört talas om någon som klagar över sin eller sin partners dåligt tilltagna sats. Eller är det extra manligt att skjuta i väg en deciliter eller så? Nåt som man skryter om för varandra i omklädningsrummet? Jag fattar inte.
Ut necesse est, lancem in libra, ponderibus impositis, deprimi; sic animum perspicuis cedere.
/Cicero
Användarvisningsbild
Antimateria

Inläggav kaxiga Z » tor 01 okt 2009, 11:41

Några piloter diskuterar saken: http://www.pprune.org/archive/index.php/t-142153.html
De som har söner skyller på brevbäraren.
En tysk undersökning presenteras, där man inte funnit någon skillnad i andel.
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav Hexmaster » tor 01 okt 2009, 11:54

Antimateria skrev:Jag hörde av en bekant som är pilot (far till två flickor) att dessa också har problem och nästan bara får döttrar.

Det är inget annat än problem, nej... :)

Jag har hört motsvarande uppgifter om piloter och dykare. Ibland skyller man på G-krafterna - i vilket fall stridspiloter skulle beröras, knappast trafikflygare - andra gånger är det hög höjd (strålning?) eller högt tryck för dykarna. Eller kanske det är så enkelt som att det är riktiga karlar vi snackar om; astronauter, stålarbetare, såna. Ju mer testosteron, desto fler tjejer.

Å andra sidan lär okvinnliga kvinnor - jag antar att ni vet vilka ni är - ha fler söner, och även här är det testosteronet som spelar in. Kommen så långt hittade jag rentav ett citat att lägga in, även om det inte är en medicinare utan en psykolog.
Dr Valerie Grant, a psychologist based at Auckland University, New Zealand, said: 'Dominant women have more testosterone and that's why they produce more sons.

'People everywhere have it ingrained in them that the father's big contribution to the reproductive process is the sex of the offspring.

'But I think the evidence that the male has anything to do with it is very flimsy.' Many animals can control the sex of their offspring, said Dr Grant, producing young of the sex that will do best under the prevailing conditions.

http://www.dailymail.co.uk/news/article ... -sons.html

kZ nämnde en tysk undersökning, det torde vara den som nämns i följande personal communication:
"Large studies of fertility in pilots are limited. Responses to questionnaires distributed to pilots of the German Federal Armed Forces suggest that there is no gender bias in the off-spring of transport pilots. During the first 1000 flying hours of their careers, there was an over-representation of male offspring to jet pilots, which reversed after 1000 logged flying hours. However, there is a severe limitation to studies of this nature imposed by the numbers of offspring required to provide suit-able statistical power. Calculations suggest that about 2000 off-spring of these men are needed to obtain valid answers. Jequier has reported oligospermia in a fast jet pilot that reverted to normal once flying duties were ceased. It was hypothesised that G-forces induced a varicocoele-like situation, and possibly even testicular ischaemia, although this could not be proven. Attempts at a wider study were abandoned due to the small numbers, both of pilots and their offspring, available for investigation (Anne Jequier, personal communication).

Ifall det inte framgått så håller jag detta för en myt, tills motsatsen bevisats. Och är det en myt, är det ett mycket fint specimen. :)

(bengtsfors: "För övrigt kan jag fundera över varför direktinseminering är så oerhört fult och oetiskt." - Om det finns en gud så är sex ett bevis på att han har dålig humor.)
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav Xantippa » tor 01 okt 2009, 12:17

men hur menar de att kvinnor skulle påverka könet på barnet? genom att ägget bara släpper igenom en x- eller y-spermie?
We are the dead
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inläggav Haricots » tor 01 okt 2009, 12:38

bengtsfors skrev:Eller vänta, hur är det nu? Är det inte så att pungkulorna sitter outvecklade kvar i armhålorna hos kvinnor?

Jag är ganska säker på att du skojar, men jag känner att jag måste svara ändå. :)

Det i embryot blir testiklar när embryot tar vägen till att bli man blir äggstockarna när embryot tar vägen till att bli kvinna.
Så har kvinnor outvecklade testiklar så är det äggstockarna.
Det här gäller generellt allt i våra könsorgan. Pungen och de yttre blygläpparna är ett annat exempel på något som är samma vävnad innan de börjar differentieras av könshormoner.

På tal om ingenting så lyckades jag övertyga en kvinna (som hade pojkvän och allt) att män byter testiklar regelbundet och att vi kissar ut dem innan vi får nya. :)

OnT: Jag är ganska säker på att jag såg någon BBC-dokumentär (kan ha varit Channel 4 också) som handlade om hur diet påverkar spermakvalité. Jag tror att den fokuserade på fruktätande.
"For me, it is far better to grasp the Universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring. "
- Carl Sagan
Användarvisningsbild
Haricots

Inläggav Brid » tor 01 okt 2009, 13:15

Xantippa skrev:men hur menar de att kvinnor skulle påverka könet på barnet? genom att ägget bara släpper igenom en x- eller y-spermie?

Bryan Sykes nämner i "Adam's Curse" att det finns data (mest anekdotiska kanske, men det är svårt att göra experiment i frågan) som antyder att vissa familjer bara eller nästan får barn av det ena könet, och att det kan ärvas på mödernet (särskilt om det bara blir flickor, men även tvärtom) eller på fädernet (särskilt om det bara blir pojkar, men även tvärtom). Jag kan dock inte minnas vad han ger för tänkbara förklaringar och hittar inte stället i boken just nu. Kan återkomma när jag har läst om den!
Användarvisningsbild
Brid

Inläggav Antimateria » tor 01 okt 2009, 13:40

Haricots skrev:OnT: Jag är ganska säker på att jag såg någon BBC-dokumentär (kan ha varit Channel 4 också) som handlade om hur diet påverkar spermakvalité. Jag tror att den fokuserade på fruktätande.

Ananas ska ju tydligen påverka smaken positivt i alla fall. Och sparris negativt. Men det är säkert också myter. Test med underlag stort nog för att statistiskt säkerställa dessa teser saknas förmodligen.

Nu fick jag just en manusidé till en skeptisk porrfilm... En helt ny genre! Varför har ingen tänkt på det förut?
Ut necesse est, lancem in libra, ponderibus impositis, deprimi; sic animum perspicuis cedere.
/Cicero
Användarvisningsbild
Antimateria

Inläggav Xantippa » tor 01 okt 2009, 14:23

Antimateria skrev:
Haricots skrev:OnT: Jag är ganska säker på att jag såg någon BBC-dokumentär (kan ha varit Channel 4 också) som handlade om hur diet påverkar spermakvalité. Jag tror att den fokuserade på fruktätande.

Ananas ska ju tydligen påverka smaken positivt i alla fall. Och sparris negativt. Men det är säkert också myter. Test med underlag stort nog för att statistiskt säkerställa dessa teser saknas förmodligen.

Nu fick jag just en manusidé till en skeptisk porrfilm... En helt ny genre! Varför har ingen tänkt på det förut?

ingen myt. kroppsvätskor luktar skarpt av sparris t.ex. ät mycket sparris och gå sen och kissa. kan inte bli mer vetenskapligt.
We are the dead
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inläggav Antimateria » tor 01 okt 2009, 15:22

Xantippa skrev:ingen myt. kroppsvätskor luktar skarpt av sparris t.ex. ät mycket sparris och gå sen och kissa. kan inte bli mer vetenskapligt.

Hmm, där ser man. Påverkas alla kroppsvätskor av sparris, även t ex svett? Som med vitlök, den doften kommer ju ut genom porerna (fast jag har inte funderat på om det luktar om urinet)? Jag har aldrig tänkt på att någon som ätit sparris har luktat konstigt.
/Cicero
Användarvisningsbild
Antimateria

Inläggav JemyM » tor 01 okt 2009, 15:29

Är det någon koppling mellan bristande användning av mojängen och prostatacancer ?
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)
Användarvisningsbild
JemyM

Inläggav veja » tor 01 okt 2009, 15:30

Brid skrev:
Xantippa skrev:men hur menar de att kvinnor skulle påverka könet på barnet? genom att ägget bara släpper igenom en x- eller y-spermie?

Bryan Sykes nämner i "Adam's Curse" att det finns data (mest anekdotiska kanske, men det är svårt att göra experiment i frågan) som antyder att vissa familjer bara eller nästan får barn av det ena könet, och att det kan ärvas på mödernet (särskilt om det bara blir flickor, men även tvärtom) eller på fädernet (särskilt om det bara blir pojkar, men även tvärtom). Jag kan dock inte minnas vad han ger för tänkbara förklaringar och hittar inte stället i boken just nu. Kan återkomma när jag har läst om den!

Hmm intressant... Min farbror har nämligen 3 döttrar och dessa 3 har i sin tur fått 2 döttrar var. Hans fru har en syster och inga bröder. Vi i släkten har alltid tyckt att det är konstigt när det i resten av familjen är väldigt blandat och ingen av hans syskon har fått enbart flickor som barn och barnbarn. Då skulle det alltså kunna vara att hans fru har något genetiskt fel som gör att varken hon eller hennes döttrar kan få söner.
veja

Inläggav vils » tor 01 okt 2009, 16:09

Virvlad sperma?
"...eller galen entusiast, som Vils" KaxigaZ
I´ll use Arial when Helvetica freezes over.
Facit på Sweclockers I Facit på Bit-Tech
Användarvisningsbild
vils

Inläggav Antimateria » tor 01 okt 2009, 16:38

vils skrev:Virvlad sperma?

Homeopatisk sperma? (1 spermie per liter)
/Cicero
Användarvisningsbild
Antimateria

FöregåendeNästa

Återgå till Förklara det här!