Kan man höja/förbättra spermakvaliteten?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.

Re: Kan man höja/förbättra spermakvaliteten?

Inläggav kiss » fre 02 okt 2009, 20:47

Att XY-spermier simmar fortare men dör tidigare än XX, samt att man därmed kan välja kön på barnet genom att ha sex vid rätt tillfälle i förhållande till ägglossningen har jag läst någonstans. Ett tredje påstående jag hört är att par som har sex ofta, oftare får pojkar av samma anldening. Men jag förstår inte hur det följer. Sanning eller myt?
Användarvisningsbild
kiss

Inläggav kiss » fre 02 okt 2009, 20:49

Xantippa Wrote::mrgreen:
*lol*

*drämmer sedan kuken i bordet och går ut*

Var är Bengt Sändh när man behöver honom?
Användarvisningsbild
kiss

Inläggav kiss » fre 02 okt 2009, 23:20

kiss Wrote:Men jag förstår inte hur det följer.

Spekulerar: Om ett par har sex vid ett tillfälle, mer än 72 timmar före ägglossning, och sedan inget mer så borde ju sannolikheten för att de får en flicka vara rätt stor.
Antimateria Wrote:Jag hörde av en bekant som är pilot (far till två flickor) att dessa också har problem och nästan bara får döttrar. Enligt honom är det ett vedertaget faktum i pilotkretsar och han hade nästan inga (manliga) kollegor med söner.

Är det så att trafikpiloter ofta är bortresta vid tidpunkten för ägglossning?
Användarvisningsbild
kiss

Inläggav Xantippa » sön 04 okt 2009, 09:11

[/quote]
Är det så att trafikpiloter ofta är bortresta vid tidpunkten för ägglossning?[/quote]

Skulle väl vara en rätt märklig slump?
We are the dead
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inläggav Vitnir » sön 04 okt 2009, 12:18

Det enda sättet som fungerar som jag har hört talas om kräver att man tillsätter ett färgämne som bara fäster in på pojk eller flick spermier och sen får man plocka ut de man inte vill ha under mikroskop. Andra metoder påminner mig om sexundervisningen i skolan där läraren berättade att någon i historien framförde teorin att det berodde på hur länge mannen kunde hålla sig under akten, längre tid och det blev en pojke. En tjej i klassen skrattade och sa att om det var sant skulle det bara födas flickor!
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav Hexmaster » sön 04 okt 2009, 22:49

F.ö.:
Antimateria Wrote:Mer kladd till vems glädje? Jag har aldrig hört talas om någon som klagar över sin eller sin partners dåligt tilltagna sats.

Man kanske vill göra sädescirklar?
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav Tryggve » ons 19 sep 2018, 19:43

Nu är detta verkligen trådnekromani men det slumpar sig så att jag för en tid sedan fick jobb på ett IVF-lab. Det råd som ges till män för att förbättra kvalitén på sperma är att:
-sluta röka.
-vara försiktig med alkoholen.

Sedan verkar det råda delade meningar om huruvida kvalitén på sperma skulle kunna förbättras av ändringar i kostvanor. Jag vet för egen de inte allsl hur pass förankrat sådant faktiskt är i forskningen.

När det gäller vad som är normala värden så har Wiki en bra artikel. WHO har satt upp riktlinjer.

https://en.wikipedia.org/wiki/Semen_analysis

WHOs manual finns här.
http://www.who.int/reproductivehealth/p ... 547789/en/

EDIT: och på Sahlgrenska så finns inte provtagningsrummet i källaren längre, nu finns det ett par rum på avdelningen.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Föregående

Återgå till Förklara det här!