Hur man citerar

Information till alla som använder forumet.

Hur man citerar

Inläggav SuperDupe » sön 19 mar 2006, 02:25

Detta är menat att vara en liten skola i den ädla konsten att citera korrekt, för att skapa en mer lättläst och trevlig forummiljö. Fordrande men i all välmening. Låt oss börja.

Riktlinjer

Vi har fyra riktlinjer man bör följa när man ska citera, vilka lyder:
  • Citera endast det du svarar på! Att citera hela inlägg eller citat-i-citat är oftast helt onödigt; det finns redan i tråden för alla att läsa. Inte sällan räcker det med en enda mening - precis den fråga eller det påstående man svarar på.
  • Se till att citaten och bbCode inte innehåller några fel! En [/quote] på fel ställe, till exempel, kan göra hela inlägget oläsligt.
  • Undvik tomma rader i början eller slutet i citaten! Detta gör citaten onödigt stora, och är lätt att undvika när man skriver inlägg.
  • Använd alltid Förhandsgranska innan ett inlägg postas! På så sätt ser man om något har blivit fel och man kan ändra - innan det har postats.

Att använda bbCode

När man ska citera en text använder man något som kallas bbCode. Så här ser det ut:
Kod: Markera allt
[quote]Vetenskap är en religion.[/quote]

Resultatet av ovan kommer att se ut så här:
Vetenskap är en religion.

Om du vill att namnet på den användare vars text du citerar ska synas (det vill du nästan alltid!) gör du så här:
[quote="Användarnamn"]Vetenskap är en religion.[/quote]

Detta sker automatiskt om du klickar på Citera-knappen, men kan självklart också skrivas in manuellt. Resultatet blir detta:
Användarnamn skrev:Vetenskap är en religion.

Se också till att texten du citerar börjar direkt efter den första quote-taggen och slutar direkt efter den sista; detta för att undvika onödiga tomma rader i citatrutan. Det ska inte se ut så här:
[quote]

[/quote]

Det ger nämligen detta resultat:

Exempel

Nedan ges ett exempel på hur det kan gå till i praktiken.

Du loggar in på forumet, och börjar läsa. Dina ögon fastnar på ett inlägg skrivet av Per Svensson:

Per Svensson skrev:Under min uppväxt i Italien lade jag tidigt märke till den helande kraften hos olivolja. Sedan dess har jag studerat liknande fenomen hos andra feta substanser, och kommit fram till att vi äter alldeles för lite fett här i Sverige. Nu på sistone har jag dock stött på personer som hävdar att benbrott bör behandlas genom gipsning, och inte oljemassage. Hur ligger det till, egentligen?

Det kliar i fingrarna, och du besvarar ivrigt:

Du skrev:
Per Svensson skrev:Under min uppväxt i Italien lade jag tidigt märke till den helande kraften hos olivolja. Sedan dess har jag studerat liknande fenomen hos andra feta substanser, och kommit fram till att vi äter alldeles för lite fett här i Sverige. Nu på sistone har jag dock stött på personer som hävdar att benbrott bör behandlas genom gipsning, och inte oljemassage. Hur ligger det till, egentligen?

Där har du helt fel. Några sådana samband finns inte.

Sakta i backarna! Låt oss gå igenom ditt inlägg.

Vilken fråga/vilket påstående är det du besvarar egentligen? Oavsett vad så har du citerat hela Pers inlägg, som ju ändå finns att läsa några rader upp!

Bättre är då att klippa ner citatet till att inkludera det relevanta för svaret, och inget mer:

Du skrev:
Per Svensson skrev:Under min uppväxt i Italien lade jag tidigt märke till den helande kraften hos olivolja.

Som synes blir detta betydligt roligare och lättare att läsa, då det dels är mindre text på skärmen, samt att läsaren själv slipper klura ut vad det var du egentligen svarade på.

Om du tänker svara på flera frågor/påståenden följer det samma modell:

Du skrev:
Per Svensson skrev:Under min uppväxt i Italien lade jag tidigt märke till den helande kraften hos olivolja.

Per Svensson skrev:Nu på sistone har jag dock stött på personer som hävdar att benbrott bör behandlas genom gipsning, och inte oljemassage. Hur ligger det till, egentligen?

Ja, du, eftersom det inte finns några dokumenterade "helande" egenskaper hos olivolja så skulle jag tippa på att gipsning, vars effekt är väldokumenterad, är det bättre behandlingsalternativet.

På detta vis blir allt klart och tydligt.

Kom ihåg

Sträva efter att inte inkludera en större citatmassa än texten du själv skriver. Om det förhåller sig på ett sådant sätt så har du med stor sannolikhet citerat onödigt mycket text, vilket alltså bör undvikas.

Sist men inte minst, använd möjligheten att förhandsgranska dina inlägg, för att se till att formatering med mera är korrekt. På så sätt kan du lära dig hur man använder quote-taggarna på ett säkert och smidigt sätt. Ta även till vara på möjligheten att i efterhand redigera dina inlägg om du upptäcker att du gjort något galet.
SuperDupe

Återgå till Viktig information