Moridins n:te tråd om anarkokapitalism

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Moridins n:te tråd om anarkokapitalism

Inläggav Moridin » sön 15 nov 2009, 20:25

Avknoppat härifrån /C-J

Lars A. skrev:Man frågar sig varför ämnet kommunism fortfarande diskuteras år 2009? Det är helt förlegat och inte av minsta intresse för ett samhälles utveckling. Säga vad man vill om deras dogma, men engagemanget bland alla internet-bohemer att hålla debatten vid liv är det inget fel på. Som att vägra släppa minnet av Peter den Store.

Det är för att stater har inkorporerat det under annan flagg. USA kämpade mot kommunismen med tooth and claw men nu så håller man på att kommunalisera sjukvården och kallar detta för ett moraliskt imperativ. Statismens logik är obetalbar.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
| Debunking Denialism | AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin

Re: Feminism och kommunism

Inläggav Lars A. » sön 15 nov 2009, 20:38

Att ett land inför en viss sjukvårdsgaranti gör det inte kommunistiskt. Jag är också för sjukvård för alla. Dock begränsad.
Bokbål i solidaritet för analfabeter.
Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inläggav Moridin » sön 15 nov 2009, 20:45

Lars A. skrev:Att ett land inför en viss sjukvårdsgaranti gör det inte kommunistiskt. Jag är också för sjukvård för alla. Dock begränsad.

Däremot är det kommunism att man inför ett omfattande nationaliserad sjukvård som straffar aktörer på den del av marknaden som är privat.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
| Debunking Denialism | AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin

Inläggav Lars A. » sön 15 nov 2009, 20:52

Jo, kanske det. Men att ge alla en grundläggande vård är empati snarare än kommunism i min bok. Blir privata inrättningar lidande så får de bli det och anpassa sig, i just detta fall. Och som jag sa, jag vill se en begränsad vårdgaranti. Få vänsterradikala skulle nog kalla mig empatisk. Att åka skytteltrafik in och ut på sjukhuset pga självförvållade skador är något jag anser att samhället kan spara in mycket pengar på. Olika missbruk, tobak och fetma är också något varje person måste ta ansvar för. Vill man inte bli sjuk sköter man sin livsstil. Och om inte så är det ett val, och inte något andra sedan ska gå in och bekosta när missbruket leder till sjukdom.
Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inläggav Suresh » sön 15 nov 2009, 21:05

Anders skrev:
Lars A. skrev:Man frågar sig varför ämnet kommunism fortfarande diskuteras år 2009? Det är helt förlegat och inte av minsta intresse för ett samhälles utveckling. Säga vad man vill om deras dogma, men engagemanget bland alla internet-bohemer att hålla debatten vid liv är det inget fel på. Som att vägra släppa minnet av Peter den Store.
Fråga de som vill nationalisera bankerna. Det är tyvärr många som ställer upp på den idén.

Jag vill gärna nationalisera bankerna, men ännu heller avskaffa fiat money och göra bankerna ansvariga för sin egen valutaproduktion.

Men först måste räntan avskaffas. Let's go medieval.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!
Användarvisningsbild
Suresh

Inläggav Anders » sön 15 nov 2009, 21:12

Moridin skrev:
Lars A. skrev:Att ett land inför en viss sjukvårdsgaranti gör det inte kommunistiskt. Jag är också för sjukvård för alla. Dock begränsad.

Däremot är det kommunism att man inför ett omfattande nationaliserad sjukvård som straffar aktörer på den del av marknaden som är privat.
Jo, men det gör man redan idag. Försäkringsbolagen är genom regleringar förhindrade att ge privatpersoner försäkringar. Så även om det inte är ett perfekt system Obama har tråcklat ihop, så är det troligen mycket mycket bättre än idag. Om jag har förstått saken rätt så är enbart finansieringen till viss del statlig, själva sjukvården kommer i stort fortfarande vara privat. Jag har dock inte läst överdrivet mycket om förslaget, så jag kan ha uppfattat fel, då får ni gärna bortse helt från detta inlägg, förutom den första till tredje meningen, dom är nog korrekta i sak.
Jack Daniel ‏@jack_daniel:
Due to market demand I'm going to launch my own vulnerability management toolkit, a bucket of sand for burying one's head.
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Moridin » mån 16 nov 2009, 21:15

Anders skrev:
Moridin skrev:

Jo, men det gör man redan idag. Försäkringsbolagen är genom regleringar förhindrade att ge privatpersoner försäkringar. Så även om det inte är ett perfekt system Obama har tråcklat ihop, så är det troligen mycket mycket bättre än idag. Om jag har förstått saken rätt så är enbart finansieringen till viss del statlig, själva sjukvården kommer i stort fortfarande vara privat. Jag har dock inte läst överdrivet mycket om förslaget, så jag kan ha uppfattat fel, då får ni gärna bortse helt från detta inlägg, förutom den första till tredje meningen, dom är nog korrekta i sak.

Förslaget är nästan 2000 sidor långt, vilket garanterar att ingen politiker som röstar om förslaget har läst det.
Användarvisningsbild
Moridin

Inläggav Moridin » tis 17 nov 2009, 20:55

Lars A. skrev:De två går inte ens att jämföra.

Just det, USA "befriar" de länder de går in i, kommunismen "förslavar". De är eminent jämförbara. Initiationen av våld är initiationen av våld är initiationen av våld.
Användarvisningsbild
Moridin

Inläggav Moridin » tis 17 nov 2009, 20:56

Lars A. skrev:2. Då borde väll Matte leva som han lär, vilket är det sista han gör. Mer pro-kommunist anti-USA vet jag ingen annan på forumet som är.

Givetsvis är Mattes position också självmotsägande om den är som du beskriver.
Användarvisningsbild
Moridin

Inläggav Lars A. » tis 17 nov 2009, 20:59

Moridin skrev:

Just det, USA "befriar" de länder de går in i, kommunismen "förslavar". De är eminent jämförbara. Initiationen av våld är initiationen av våld är initiationen av våld.

Moridin, jag är själv emot USA:s utrikespolitik. Det går fortfarande inte att jämföra en demokrati med folkets stöd mot en kommunistisk diktatur som styrs genom hot och våld. Kritiserar du USA kritiserar du styrelseskiket demokrati och då är du ute och cyklar.

Kommunistisk diktatur leder alltid till diktatur, men demokrati leder inte alltid till krig.
Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inläggav Moridin » tis 17 nov 2009, 21:10

Lars A. skrev:
Moridin skrev:

Moridin, jag är själv emot USA:s utrikespolitik. Det går fortfarande inte att jämföra en demokrati med folkets stöd mot en kommunistisk diktatur som styrs genom hot och våld. Kritiserar du USA kritiserar du styrelseskiket demokrati och då är du ute på cyklar.

Kommunistisk diktatur leder alltid till diktatur, men demokrati leder inte alltid till krig.

Demokrati är verkligen en helig gud för dig som inte får kritiseras.

USA är inte en demokrati i den meningen du lägger ordet (du menar något i stil med att politiker representerar folkets kollektiva vilja medan i verkligheten är det så att politiker representerar sällan särskilt mycket mer än hälften av folket; de representerar sin egna ekonomiska vinning och deras lobbyisters vinning). Demokratins verklighet är en slags mob rule där might makes right. Demokratins krig är ett inbördeskrig mellan staten och befolkningen genom tvångsbeskattning.
Användarvisningsbild
Moridin

Inläggav Lars A. » tis 17 nov 2009, 21:17

Det finns fortfarande inget bättre och mer moraliskt styre. Och att försvara kriminella kommunistiska diktaturer med ursäkten att demokratier kan slå fel är dåligt försvar.

Demokratins krig är ett inbördeskrig mellan staten och befolkningen genom tvångsbeskattning.
Oj, vad dramatiskt. Ingen tvingar dig att betala skatt. Det är ingen som tvingar dig att jobba.
Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inläggav Lars A. » tis 17 nov 2009, 21:29

Lars A. skrev:Det finns fortfarande inget bättre och mer moraliskt styre. Och att försvara kriminella kommunistiska diktaturer med ursäkten att demokratier kan slå fel är dåligt försvar.

Demokratins krig är ett inbördeskrig mellan staten och befolkningen genom tvångsbeskattning.
Oj, vad dramatiskt. Ingen tvingar dig att betala skatt. Det är ingen som tvingar dig att jobba.

Om demokrati är tvångsbeskattning, vad fan är då inte en kommunistisk diktatur??
Senast redigerad av Lars A. tis 17 nov 2009, 21:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inläggav Moridin » tis 17 nov 2009, 21:44

Lars A. skrev:Det finns fortfarande inget bättre och mer moraliskt styre. Och att försvara kriminella kommunistiska diktaturer med ursäkten att demokratier kan slå fel är dåligt försvar.

Tycker du att demokratisk statism är effektiv och moralisk? Du var mer indoktrinerad än vad jag trodde.

Du tror att det är frivilligt att betala skatt? Testa du att inte betala skatt på ett år och se vad staten gör mot dig. :roll:

De kommer att skicka legosoldater som med våld kommer att ta dina ägodelar och kidnappa dig. Om du försöker försvara dina ägodelar mot deras initiation av våld så kan du bli dödad. Är detta vad du definerar som "frivilligt"?
Senast redigerad av Moridin tis 17 nov 2009, 21:47, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Moridin

Inläggav Moridin » tis 17 nov 2009, 21:46

Benjamin skrev:
Suresh skrev:

Stalinismen och maoismen är två fjärtar från samma rövhål, men den senare är betydligt bättre på att framställa billiga konsumtionsvaror.

Inte så billiga om man räknar miljön och mänskligrrätighet skadande.

Man måste knäcka några ägg för att göra en omelette - ordspråk för statister everywhere.
Användarvisningsbild
Moridin

Nästa

Återgå till Politik