ISAF i Afghanistan

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Re: ISAF i Afghanistan

Inläggav Matte » tor 11 aug 2011, 13:07

Reuters 6 augusti : Världen misslyckas i Afghanistan trots att miljarder satsas. Det globala samhället har misslyckats med att skapa en politiskt stabil och ekonomiskt säkert Afghanistan trots att miljarder dollar har pumpats in i landet under ett decennnielångt krig mot talibanerna säger den Internationella krisgruppen ( International Crisis Group, ICG).

Den Brysselbaserade tankesmedjan menar att USA och dess allierade fortfarande saknade en sammanhängande politik att stärka Afghanistan inför ett planerat tillbakadragande av främmande stridande trupper från det impopulära kriget till slutet av 2014…

Våldet är det värsta i Afghanistan sedan USA-stödda afghanska styrkor störtade talibanregeringen i slutet av 2001 med den högsta
siffran dödade främmande soldater och rekord i civila offer under de första sex månaderna 2011.

Hela rapporten kan läsas på: www.crisisgroup.org
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Matte » sön 18 sep 2011, 16:00

Lite rapportering från den tyska sidan av ISAF-insatsen via Junge Welt:

I Tysklands förbundsdag kräver ledamöter en omprövning av dent tyska insatsen på grund av avslöjanden av människorättsorganisationer och FN:s UNAMA om tortyr, våldtäkter och mord utförda av miliser och ALP förbundna med NATO:s ockupationstrupper. Die Linkes försvarsexpert Paul Schäfer krävde att samarbetet med dessa omedelbart upphör.

Enligt rapporterna har de svåraste förbrytelserna av ALP (Afghan Local Police) begåtts i de områden som tyska Bundeswehr ansvarar för. Offer, byäldsten och lokala regeringsföreträdare har för människorättsorganisationer skildrat hur ALP:er har härjat: utpressning, rån, massvåldtäkt och mord har funnits på dagordningen..

FN:s understödsmission kritiserade förra veckan i en hemlig rapport ”vardaglig och systematisk tortyr” i polisens och säkerhetstjänsten fängelser.

Det är alltså samma polis och samma säkerhetstjänst som också svenska soldater är med och backar upp.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav J.K Nilsson » lör 01 okt 2011, 21:33

Matte skrev:Det är alltså samma polis och samma säkerhetstjänst som också svenska soldater är med och backar upp.

Och alternativet är?

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.
Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inläggav Anders » sön 02 okt 2011, 10:41

J.K Nilsson skrev:
Matte skrev:Det är alltså samma polis och samma säkerhetstjänst som också svenska soldater är med och backar upp.

Och alternativet är?

J.K Nilsson
Om de utländska styrkorna lämnar idag får vi det första muslimska kalifatet i regionen på ett bra tag. Kanske bra om man är konservativ muslim, och man. För alla andra är det nog inte så bra.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Thomas P » sön 02 okt 2011, 11:30

Anders skrev:Om de utländska styrkorna lämnar idag får vi det första muslimska kalifatet i regionen på ett bra tag.

Kalifat? Det är möjligt att talibanerna tar över, men inte hade de något kalifat när de var vid makten förra gången.
Thomas P

Inläggav Matte » sön 02 okt 2011, 13:31

Alternativet är att dra tillbaka den svenska styrkan. Sverige bör i stället verka för att de få öppningar till en fredlig lösning som skymtar tas till vara. Någon militär lösning verkar knappt någon tro på.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav J.K Nilsson » sön 02 okt 2011, 15:56

Matte skrev:Någon militär lösning verkar knappt någon tro på.

Och hur många har trott på en sådan hela tiden?

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.
Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inläggav Matte » fre 07 okt 2011, 10:11

En som i vart fall tror på en militär lösning är Tolgfors. Han tog sig före att uppvakta USAs ambassad med en maning att visa ståndaktighet.

"Det är viktigt att det internationella samfundet inte diskuterar ett slutdatum för ISAF:s närvaro i Afghanistan eller diskuterar hur många dödsoffer man kan acceptera innan man drar sig ut, sade Tolgfors. Snarare är det viktigt att klargöra att ISAF kommer att stanna tills uppdraget är utfört.
Tolgfors 9 september 2009. Källa: Wikileaks.

Det har nu gått 10 år sedan det amerikanska anfallet. Lyssna på denna modiga afghanska kvinnas budskap:

http://www.youtube.com/watch?v=-8aSBeiF1bU

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Dûrion Annûndil » fre 07 okt 2011, 13:04

Matte skrev:Alternativet är att dra tillbaka den svenska styrkan. Sverige bör i stället verka för att de få öppningar till en fredlig lösning som skymtar tas till vara. Någon militär lösning verkar knappt någon tro på.
Visst är det enkelt att räkna upp alla fel som begåtts och begås av västmakterna i Afghanistan, men vad är det du föreställer dig kommer hända om ISAF dras tillbaka?
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inläggav J.K Nilsson » fre 07 okt 2011, 16:49

Matte skrev:En som i vart fall tror på en militär lösning är Tolgfors. Han tog sig före att uppvakta USAs ambassad med en maning att visa ståndaktighet.

Det är ju inte en "militär lösning". Militär närvaro är en del av lösningen, precis som det var på Cypern, Sinai eller i Libanon.

J.K Nilsson
Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inläggav Thomas P » fre 07 okt 2011, 20:41

Dûrion Annûndil skrev:Visst är det enkelt att räkna upp alla fel som begåtts och begås av västmakterna i Afghanistan, men vad är det du föreställer dig kommer hända om ISAF dras tillbaka?

Endera dan lär vi få se, för vi kan knappast stanna där nere för evigt.
Thomas P

Inläggav Tryggve » fre 07 okt 2011, 20:45

Enda sättet att få fred i Afghanistan är väl att se till att grannländerna inte pumpar in pengar och vapen till de grupperingar som de stödjer. Det lär ju ha förutsättningar att lyckas....
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Matte » tor 19 apr 2012, 10:30

Hur kunde jag missa detta? Den ivrigaste tillskyndaren av svensk militär till ISAF, Allan Widman, talar nu om att det är dags att dra sig ur och beskriver det hele som ett politiskt misslyckande.

Hittade det på en miljöpartists blogg:

http://hanslillagrona.blogspot.se/2012/ ... istan.html

Sent skall syndar´n vakna!

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav J.K Nilsson » tor 19 apr 2012, 14:23

Matte skrev:Hur kunde jag missa detta? Den ivrigaste tillskyndaren av svensk militär till ISAF, Allan Widman, talar nu om att det är dags att dra sig ur och beskriver det hele som ett politiskt misslyckande.

Hittade det på en miljöpartists blogg:

http://hanslillagrona.blogspot.se/2012/ ... istan.html

Sent skall syndar´n vakna!

Det enda misslyckandet är Allan Widman som inte kunde få sin tankekedja korrekt i den här historien....

J.K Nilsson
Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inläggav Matte » tor 04 okt 2012, 09:01

Tyvärr bor jag inte i hufvudstaden och kan gå på kvällens möte i ABF huset 18.30.

Skall Sverige ha kvar trupper i Afghanistan? Kan kriget få ett slut? Hur ser landets framtid ut?
Samtal med försvarsdebattörer. Anders Ferm (tidigare FN-ambassadör), Lotta Hedström (Ordförande i Svenska Afghanistankommittén) och Per Jönsson (Utrikespolitiska institutet). Moderator: Anders Björnsson.

Vore trevligt om någon här gick och lyssnade och återkom med rapport.

Anders Ferm har skrivit en läsvärd artikel om Sveriges fredslinje genom historien.

http://www.afghanistan.nu/news/view.asp?ID=632

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

FöregåendeNästa

Återgå till Politik