Nytt JAS, bu eller bä

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Re: Nytt JAS, bu eller bä

Inläggav Tryggve » fre 16 maj 2014, 17:59

J.K Nilsson skrev:Vad gäller Eurofighter så är kostnaden för att integrera den nya radarjaktroboten Meteor ungefär lika stor som hela kostnaden för att utveckla vår "Gripen E". Nog för att nästan 600 flygplan bör borga för låg enhetskostnad framöver men när Tyska, Italienska, Engelska och Spanska flygsäkmyndigheter ska enas om arbetsformer så....

J.K Nilsson

Intressant. Vad kostar integrationen av Meteor på Gripen?
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav J.K Nilsson » fre 16 maj 2014, 19:16

Tryggve skrev:Intressant. Vad kostar integrationen av Meteor på Gripen?

H/R Kap 31 kap 16 § osl 8-) Närmare siffror vet jag inte då man använde JAS som provplattform för Meteor så jag vet inte vad som gick som integration på plattformen och vad som var utveckling av roboten...

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.
Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inläggav Tryggve » fre 16 maj 2014, 20:18

J.K Nilsson skrev:
Tryggve skrev:Intressant. Vad kostar integrationen av Meteor på Gripen?

H/R Kap 31 kap 16 § osl 8-) Närmare siffror vet jag inte då man använde JAS som provplattform för Meteor så jag vet inte vad som gick som integration på plattformen och vad som var utveckling av roboten...

J.K Nilsson

Ok, vi vet inga egentligen siffror....
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » fre 16 maj 2014, 22:26

Enligt detta så har Saab fått ett kontrakt för integrationsstöd av Meteor på Gripen E till ett värde av 186 miljoner.

http://www.aktiespararna.se/analysguide ... -Gripen-E/
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav J.K Nilsson » lör 17 maj 2014, 10:28

Tryggve skrev:Enligt detta så har Saab fått ett kontrakt för integrationsstöd av Meteor på Gripen E till ett värde av 186 miljoner.

http://www.aktiespararna.se/analysguide ... -Gripen-E/

Får bli en liten snabblektion.

För att få operera med militära flygplan i Sverige måste Försvarsmakten visa för tillsynsmyndigheten FlygInspektionen (militär) att man opererar för tredje man säkra system. Saab är MTC (Militärt TypCertifikat) -innehavare på JAS39 Gripen det innebär att de ensamt är ansvariga för att att produkten, om de underhålls enligt dess instruktioner, är luftvärdiga. I MTC ingår även ansvaret för att integrationen av vapnen är säker och luftvärdig.

FMV är ansvariga att vapen som köps in är luftvärdiga och passar i den valda integrationen. För att prova och dokumentera dessa vapen anlitas SAAB som konsulter som har resurserna knutna till flygplanen. När analysen på SAAB och provning på FMV T&E är avklarad utfärdas dokumentation som FMV kan knyta ihop med den till flygplanet levererade dokumentationen.

För att kunna genomföra en vapenintegration på Gripen eller något annat flygplan måste beställande myndighet också förse företaget med provobjekt, s.k. GFE Government Furnished Equipment. Det är inte rimligt att SAAB eller någon annan tillverkare ska köpa vapen och vapendetaljer som omgärdas av sekretess, exportrestriktioner, ekonomiska spörsmål, e.t.c. För integrationen av Meteor på Gripen E så kommer det att krävas ett antal mätutrustade provrobotar för att mäta t.ex. vibrationer, det krävs dumma robotar som ska kunna fällas ifrån ejektorbalken, det går åt några dumma robotar och lavetter för att kontrollera separation vid nödfällning av last. Det krävs fullständigt antal dumma robotar för att kontrollera flygegenskaper med olika blandning av vapen under flygplanet. FMV kommer också att tillhandahålla provplats för skjutning och fällning av vapen.

Den totala kostnaden för integration av Meteor på Gripen E är sålunda mer än 186 miljoner men hur mycket mer vet jag inte. Det beror på vilka prov mellan SAAB och FMV som går att samordna i Meteorintegrationen men det kan också gå att under samma pass verifieringsfälla GBU-49 och skjuta IRIS-T för att hålla nere kostnaderna för provplatstid och flygtid.

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.
Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inläggav J.K Nilsson » lör 17 maj 2014, 10:36

Tryggve skrev:Ok, vi vet inga egentligen siffror....

Kostnaden för flygtid för flygande utprovning i utveckling av roboten, flygintegrationen och ett rudimentärt HMI (Presentation och manövrering) på Gripen är vårt bidrag till Meteorprojektet.

En fullvärdig integration som omfattar funktion med olika vapenlaster, ett riktigt HMI, Planeringsverktyg, utvärderingsfunktioner, dokumentation, m.m. räknas också till integration i Sverige.

Det är lätt att säga vad SAAB anser sig haft för utgifter för att kunna leverera Meteorfunktion på Gripen till FMV men det går att räkna på olika sätt.

J.K Nilsson
Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inläggav vils » sön 18 maj 2014, 20:22

Nu gick det ju lite illa i folkomröstningen i Schweiz men Gripen har en hel del fördelar gentemot sina konkurrenter.
Förra året argumenterades det för att Kanada skulle skippa f-35 och satsa på Gripen istället.
Why Canada Should Buy The Saab JAS39 Gripen E “Next Generation” Fighter
The cost-to-performance ratio is what makes the Gripen so appealing. The Gripen C/D has very similar performance and technology of the Eurofighter, but comes at half the price. The Gripen costs $60 million per plane[3] whereas the latest Eurofighter costs $125 million per plane.[4] The F-35A, by contrast, is currently projected to cost $107 million per plane by 2017[5]. However, the Canadian government currently projects initial procurement costs for 65 F-35As at $9 billion [6], putting the initial procurement cost at $138 million per plane. That same $9 billion would buy 150 Gripens or 72 Eurofighters. This ambiguity in the true cost of the F-35A makes projections difficult, leading to uncertainty. However, whatever the true cost is, it will be enormous and not reflective of the F-35A’s limited capabilities. In terms of initial procurement cost, the Gripen is the clear winner.

Not only are the initial procurement costs of the Gripen low, it is also the least expensive modern fighter jet to operate at approximately $4,700 per flight hour[7]. Conversely, the Eurofighter costs $18,000 per flight hour[8] and the F-35A costs an enormous $21, 000 per flight hour.[9]

The Case for A Canadian Forces Gripen Fighter Aircraft Part 2
While the Gripen and Eurofighter are about equal in base specs and both outperform the F-35A, the Gripen has a few unique advantages. For example, the Gripen has the advantage in terms of operating in cold winter weather and remote locations. Its design allows it to stop on an 800 metre snow-covered runway[7]. This could be invaluable when operating over the far North as it could land at municipal airports even in poor conditions. Neither the Eurofighter nor the F-35A were designed for cold weather operation in a manner comparable to the Gripen. From an Arctic sovereignty perspective, this cold weather operational capability would be invaluable.
"...eller galen entusiast, som Vils" KaxigaZ
I´ll use Arial when Helvetica freezes over.
Facit på Sweclockers I Facit på Bit-Tech
Användarvisningsbild
vils

Inläggav Tryggve » sön 18 maj 2014, 20:45

Att Kanada skulle köpa något annat än F-35 är nog väldigt osannolikt. Tror för övrigt att Kanada har bestämt sig för att gå vidare med F-35 efter det att artikeln skrevs. Och de är väl med som partner i det projektet om jag inte minns fel.

Att Gripen skulle "outprefom" Eurofigher och F-35 låter rätt osannolikt också, ärligt talat. Kanske i pris, men om man tittar på att Schweiz skulle betala 23 miljarder SEK för 22 plan så är väl frågan om Gripen E är så väldigt billig.

Dessutom lär väl Sverige köpa Gripen E oavsett vad som händer i Schweiz eller Brasilien. Vi är väl lika angelägna om att hålla igång vår flygindustri som andra länder är... :-)
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav J.K Nilsson » mån 19 maj 2014, 07:22

23 miljarder som Schweiz skulle ha betalat för sina 22 Gripen E är deras projektkostnad för att föra in flygplanet i deras flygvapen. Det är simulatorer, Ground support equipment, en grunduppsättning UE/RD, dokumentation, AES (pilotutrustning), m.m. Det är inte speciellt dyrt.

J.K Nilsson
Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inläggav J.K Nilsson » mån 19 maj 2014, 07:28

Nog skulle Gripen "outperform" F35 I många aspekter utom frontalt RCS. Om det skulle bli någon ordning i Eurofighterprojektet så skulle det bli ett flygplan som sopar banan med konkurrenterna och vara ett givet val för den med normaldjupa fickor. Men just nu så hämtar man fyra olika politiska viljor och drar kostnader därefter...

J.K Nilsson
Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inläggav Tryggve » mån 19 maj 2014, 08:34

J.K Nilsson skrev:23 miljarder som Schweiz skulle ha betalat för sina 22 Gripen E är deras projektkostnad för att föra in flygplanet i deras flygvapen. Det är simulatorer, Ground support equipment, en grunduppsättning UE/RD, dokumentation, AES (pilotutrustning), m.m. Det är inte speciellt dyrt.

J.K Nilsson

Vilket inte är samma sak som att det är billigt, iofs. :-) Vilket väl var en av anledningarna till att det blev nej i folkomröstningen, vad jag förstår.

Det återstår väl att se vad som händer i Brasilien, Schweiz nej kanske gör att man ställer tuffare krav även där. Vi får se.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav J.K Nilsson » mån 19 maj 2014, 12:53

Tryggve skrev:Vilket inte är samma sak som att det är billigt, iofs. :-) Vilket väl var en av anledningarna till att det blev nej i folkomröstningen, vad jag förstår.

Nä, stridsflygplan är inte billigt över huvudtaget om man jämför med kött och potatis men krig är en materielsport. Man har också ifrågasatt hur man kan sakna piloter att genomföra incidentberedskap i Schweiz och därmed pekat på att man inte utnyttjat befintliga resurser på bästa sätt. Man anser att det finns andra problem som ska lösas innan man köper flygplan. Dom F-5 som man tänkte ersätta spakas i huvudsak av reservofficerare vilket innebär att dom är inne och flyger stridsflygplan några få veckor om året. F-18-förbanden flyger med anställda stamanställda men dom är inte så många och dom har uppgifter såsom att flyga i internationella övningar. Tyvärr har en del av nej-sidans argument i frågan bottnat i okunskap om det Schweiziska personalförsörjningssystemet

Tryggve skrev:Det återstår väl att se vad som händer i Brasilien, Schweiz nej kanske gör att man ställer tuffare krav även där. Vi får se.

Ur upphandlingssynpunkt så valde Schweiz Gripen och har det varit ett annat land så har man gått till slutförhandling utan folkomröstning. I Brazilien finns det ett stöd inom FAB för Gripen och det ligger utveckling av Embraeer i potten så där lär man inte vara så känslig.

J.K Nilsson
Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inläggav Tryggve » mån 19 maj 2014, 14:47

J.K Nilsson skrev:Nä, stridsflygplan är inte billigt över huvudtaget om man jämför med kött och potatis men krig är en materielsport. Man har också ifrågasatt hur man kan sakna piloter att genomföra incidentberedskap i Schweiz och därmed pekat på att man inte utnyttjat befintliga resurser på bästa sätt. Man anser att det finns andra problem som ska lösas innan man köper flygplan. Dom F-5 som man tänkte ersätta spakas i huvudsak av reservofficerare vilket innebär att dom är inne och flyger stridsflygplan några få veckor om året. F-18-förbanden flyger med anställda stamanställda men dom är inte så många och dom har uppgifter såsom att flyga i internationella övningar. Tyvärr har en del av nej-sidans argument i frågan bottnat i okunskap om det Schweiziska personalförsörjningssystemet.

Jo, det var väl mest det om det var rätt att lägga så pass mycket pengar på stridsflygplan nu, eller om det vara annat som skulle prioriteras.

J.K Nilsson skrev:Ur upphandlingssynpunkt så valde Schweiz Gripen och har det varit ett annat land så har man gått till slutförhandling utan folkomröstning. I Brazilien finns det ett stöd inom FAB för Gripen och det ligger utveckling av Embraeer i potten så där lär man inte vara så känslig.

Åja, det finns väl rätt gott om folk i Brasilien som anser att det i dagsläget finns bra mycket viktigare saker att lägga 4,5 miljarder dollar på än stridsflyg, så man ska nog inte säga något innan kontraktet är skrivet där. Speciellt om det nu då skulle bli dyrare i och med att Schweiz sade nej.

Det är ju dessutom i allra högsta grad köparens marknad det där med stridsflygplan i dagsläget....
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav J.K Nilsson » mån 19 maj 2014, 15:44

Får se vad det innebär med Brasilien, det är Saabs förhandling, inte FXM.s.

J.K Nilsson
Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inläggav Tryggve » mån 19 maj 2014, 19:13

J.K Nilsson skrev:Får se vad det innebär med Brasilien, det är Saabs förhandling, inte FXM.s.

J.K Nilsson

Sant förstås. Samtidigt så gör väl Brasiliens intresse/krav på att få låneplan under tiden innan leverans att det även är mer parter involverade, om än inofficiellt?
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

FöregåendeNästa

Återgå till Politik