Nytt JAS, bu eller bä

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Re: Nytt JAS, bu eller bä

Inläggav AndersY » mån 19 maj 2014, 23:51

Tryggve skrev:Det är ju dessutom i allra högsta grad köparens marknad det där med stridsflygplan i dagsläget....

Nja, jag vet inte om det är så himla mycket mer köparens marknad idag än vad det nästan alltid varit, stora krig undantaget? Vad grundar du det på?

Stridsflygplansutvecklingen har accelererat med t.ex. allt mer EW och avancerade robotar, samt förbättrad avionik. Snart finns det inte särskilt många flygplansmodeller att välja på om man vill hänga med och gamla flygplan tenderar att bli helt meningslösa, eftersom de är ganska lätta att oskadliggöra. Lite svårt att strida mot någon som kan skjuta ner dig flera mil innan du öht ser dem och om du mot förmodan skulle lyckas skicka iväg dina gamla robotar så blir de utstörda. Då är det en klen tröst att man har nästan lika bra svängprestanda.

Förr fanns det ganska många modeller som var hyfsade och som man i alla fall kunde klara sig skapligt med, om piloten var skicklig och numerär fördel.

Jag ser bara skillnaden mellan Gripen C och E - den är inte liten. Skall bli intressant med "strid" mellan dem i framtiden och se hur det går.
Finns det några öppna källor hur Gripen A står sig mot C?
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne
AndersY

Inläggav Tryggve » tis 20 maj 2014, 00:09

AndersY skrev:Nja, jag vet inte om det är så himla mycket mer köparens marknad idag än vad det nästan alltid varit, stora krig undantaget? Vad grundar du det på?

Jag tycker det är rätt tydligt att köparna kan kräva mer och mer av säljarna. Främst att det verkar krävas motköp på minst samma belopp (och ofta mer) som det handlas stridsflyg för numera. Det såg man inte förr, vad jag förstår. När USA sålde F-16 till Polen för ett antal år sedan så slängde man in ett rätt rejält paket med vapen också, något som gjorde att det blev betydligt mer intressant än vad Gripen var, t ex. Något polackerna kunde ställa krav på för att (ur amerikansk synvinkel) "välja rätt".

Sedan är ju de flesta länder oerhört angelägna om att sälja flygplan också, för att se till att hålla igång flygindustrin. Jag skulle inte alls bli förvånad om brasilianarna blir lite tuffare i tonen nu när Schweiz sagt nej till Gripen....

AndersY skrev:Stridsflygplansutvecklingen har accelererat med t.ex. allt mer EW och avancerade robotar, samt förbättrad avionik. Snart finns det inte särskilt många flygplansmodeller att välja på om man vill hänga med och gamla flygplan tenderar att bli helt meningslösa, eftersom de är ganska lätta att oskadliggöra. Lite svårt att strida mot någon som kan skjuta ner dig flera mil innan du öht ser dem och om du mot förmodan skulle lyckas skicka iväg dina gamla robotar så blir de utstörda. Då är det en klen tröst att man har nästan lika bra svängprestanda.

Samtidigt så har det ju mer utvecklats mot att planen hänger med längre och längre, och att man uppgraderar flygplan snarare än att man ersätter dem med helt nya. Titta t ex på uppgraderingarna av F-5E/F med ny radar och jaktrobotar. Eller Kfir/Cheetac. Rätt mycket prestanda för liten prislapp.

AndersY skrev:Förr fanns det ganska många modeller som var hyfsade och som man i alla fall kunde klara sig skapligt med, om piloten var skicklig och numerär fördel.

Jag ser bara skillnaden mellan Gripen C och E - den är inte liten. Skall bli intressant med "strid" mellan dem i framtiden och se hur det går.
Finns det några öppna källor hur Gripen A står sig mot C?

Det kommer väl inte att finnas många C kvar i tjänst samtidigt som E, om jag förstått det rätt. Men det kanske jag inte har.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav J.K Nilsson » tis 20 maj 2014, 09:21

AndersY skrev:Finns det några öppna källor hur Gripen A står sig mot C?

Tänk på att senaste versionen av 39A utvecklades för ungefär tio år sedan och var i princip ett GUI-front end med engelsk text av en äldre variant med full förmåga att använda de vapen som fanns då. Just nu har vi rullat ut edition 19, Block 3 i flygvapnet där man har mer motmedel, bättre störförmåga, lite bättre radarfunktionalitet, Jaktrobot IRIS-T och en stor skillnad i attackvapenförmågan med GBU-12/49 men ingen Rb75 Maverick eller Bombkapsel. Lite annat som att att C/D har oxygenfiltrering ifrån luft istället för syrgasflaska. Man har bättrat på lite funktionsstabilitet och ersatt föråldrade delar.

Lite bättre presionsbekämpningsförmåga med GPS-vapen i C jämfört med A men ingen bra rörligt mål-förmåga. Bättre förmåga till VWR-strid med IRIS-T och bättre självskydd i BVR-strid på 39C jämfört med A men sämre förmåga till STRIL-stöttad luftstrid i 39C. Det är inga oceaner av skillnader mellan A och C utan det får hänföras till att C utvecklats mot internationella insatser med lite annan profil än att A var helt och hållet utvecklad mot nationellt försvar.

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.
Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inläggav Tryggve » fre 29 aug 2014, 14:39

Nu verkar det bli grönt ljus för Gripen E trots att det inte blev affär i Schweiz. Inte så förvånande.

http://www.dn.se/ekonomi/forsvaret-far- ... -jas-plan/
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav AndersY » lör 06 sep 2014, 00:15

Tryggve skrev:Nu verkar det bli grönt ljus för Gripen E trots att det inte blev affär i Schweiz. Inte så förvånande.

http://www.dn.se/ekonomi/forsvaret-far- ... -jas-plan/

Kanske bra att få det överstökat innan valet?
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne
AndersY

Inläggav J.K Nilsson » lör 06 sep 2014, 15:58

Var ju deadline med beställning och med -8 i produktion så...

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.
Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inläggav AndersY » lör 06 sep 2014, 16:09

Angående val så är det förresten presidentval i Brasilien i oktober. Vet dock inte om det på något sätt kan ha påverkan på deras JAS-beslut?
/Anders Ytterström

AndersY

Inläggav Anders G » lör 06 sep 2014, 17:08

Överstökat före valet var nog bra. M, Fp, C, KDS, SAP för ett köp. MP och VPK sidsteppade.
Brasilien har egentligen inte råd med ett flygvapen, varken före eller efter presidentvalet.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Tryggve » lör 06 sep 2014, 19:32

Anders G skrev:Överstökat före valet var nog bra. M, Fp, C, KDS, SAP för ett köp. MP och VPK sidsteppade.
Brasilien har egentligen inte råd med ett flygvapen, varken före eller efter presidentvalet.

Det är väl i alla fall lite tveksamt att de har råd med både nya stridsflygplan och atomubåtar. Varför de ska skaffa atomubåtar förefaller obegripligt, men det är väl häftigt kanske.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Hans S » lör 06 sep 2014, 19:43

Atomubåtar? Eftersom jag av naturen är lat förväntas en förklande länk Dessutom på mobilen :wink:

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.
Användarvisningsbild
Hans S

Inläggav Tryggve » lör 06 sep 2014, 19:55

Hans S skrev:Atomubåtar? Eftersom jag av naturen är lat förväntas en förklande länk Dessutom på mobilen :wink:

MVH

Hans

:-)
Det är ett av de där prestigeprojekten som en del länder tycks älska. Det bottnar väl i att Argentina och Brasilien båda hade atomubåtsprojekt under 1970- och 80-talen. Brasilien har kört på med detta, och har väl en försöksanläggning som de har byggt med tysk (?) hjälp. Men nu är det väl franskt bistånd som gäller. Det är väl i princip en atomdriven Scorpène-ubåt man planerar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Brazilian_Navy
On March 14, 2008, the Navy purchased four Scorpène-class submarines from France.[63] The Navy is currently developing its first nuclear submarine.[64] The Navy plans to have the Scorpène-class submarines in service in 2017, and their first nuclear-powered submarine commissioned in 2023.[65]

Lite mer
http://www.naval-technology.com/news/ne ... es-4284615

Ska man "säkra offshore-resurser" så borde det väl vara bättre att ha några patrullfartyg med hög uthållighet och havsövervakningsflyg, men, men....

Jo, och så vill väl gärna flottan ha nytt/nya hangarfartyg, Också.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav AndersY » tis 16 sep 2014, 23:54

Brasilien kan kanske få med någon ubåt i Jas-köpet, eller ja, rätt att bygga en. Ubåtar tenderar att kosta några stridsflygplan, även Saabs icke-atom-varianter.

De börjar få ett ganska imponerande vapen-utbud, Saab. För att vara så små, ca 13 000 anställda för nåt år sedan. Aeronautics, som utvecklar och tillverkar Gripen, obemannade farkoster, div. subsystem, delar till Boeing och Airbus, etc., är bara 3 000 pers. Inte så himla många. Lockheed Martin har 116 000 anställda och Boeing 168 000. Dassault Groups motsvarighet till Saab Aeronautics, Dassault Aviation, som bl.a. gör Rafale, är också ganska små, men ändå 12 000 anställda.

Men bildelen är fortfarande den som de flesta i Sverige tänker på när man nämner Saabs namn. Tar nog lång tid innan det ändrar sig.
/Anders Ytterström

AndersY

Inläggav Hans S » ons 17 sep 2014, 08:04

Tryggve skrev:Förklarar atomubåtar

Tack Tryggve, visste jag inte.

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.
Användarvisningsbild
Hans S

Inläggav Tryggve » ons 17 sep 2014, 18:40

AndersY skrev:Brasilien kan kanske få med någon ubåt i Jas-köpet, eller ja, rätt att bygga en. Ubåtar tenderar att kosta några stridsflygplan, även Saabs icke-atom-varianter.

Tror inte att det varit aktuellt med svenska ubåtar i Brasiliens fall. Dessutom så betalade de väl nästan tio miljarder dollar för affären med de franska ubåtarna, så att de skulle ha råd med fler är nog osannolikt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Scorp%C3%A ... ine#Brazil

AndersY skrev:De börjar få ett ganska imponerande vapen-utbud, Saab. För att vara så små, ca 13 000 anställda för nåt år sedan. Aeronautics, som utvecklar och tillverkar Gripen, obemannade farkoster, div. subsystem, delar till Boeing och Airbus, etc., är bara 3 000 pers. Inte så himla många. Lockheed Martin har 116 000 anställda och Boeing 168 000. Dassault Groups motsvarighet till Saab Aeronautics, Dassault Aviation, som bl.a. gör Rafale, är också ganska små, men ändå 12 000 anställda.

Men bildelen är fortfarande den som de flesta i Sverige tänker på när man nämner Saabs namn. Tar nog lång tid innan det ändrar sig.

Marint har de väl ett imponerande utbud (torpeder och sjömålsrobotar och nu ubåtar), när det gäller stridsflyg så tillverkar de ju planen, men inte så mycket vapen till dem. RBS-15 då, och så är de ju med på ett hörn på jaktrobotarna. Och det är väl ett av problemen när man ska sälja Gripen.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav millgard » ons 17 sep 2014, 18:50

SAAB har genom tiderna utvecklat mängder av robotar, UAV och annan mtrl i absolut världsklass, men det är inte alltid någon köpt dem...
millgard

FöregåendeNästa

Återgå till Politik