Nytt JAS, bu eller bä

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Re: Nytt JAS, bu eller bä

Inläggav Tryggve » ons 17 sep 2014, 19:19

millgard skrev:SAAB har genom tiderna utvecklat mängder av robotar, UAV och annan mtrl i absolut världsklass, men det är inte alltid någon köpt dem...

Visst, men nu är det väl "bara" RBS-15 som man själv bygger till Gripen. Och den som kan erbjuda "vapenpaket" kan ju ibland få en fördel. Nu vill väl förmodligen Brasilien integrera en del egna vapen på Gripen, så det kanske inte är lika viktigt just i denna affär. Men t ex i fallet Polen så var det nog en av de avgörande faktorerna som gjorde att Saab missade en order där.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav AndersY » tor 18 sep 2014, 01:58

En fördel med att inte göra så många egna vapen är att det kan vara lättare att integrera andras. Meteor till F-35 är kanske inte så lätt och många länder kanske inte vill köpa hela paketet.
EW-system och radar har man ju gjort och i alla fall i det förstnämnda fallet tänker man fortsätta med det. Avionik-system, stridsledning, etc. är inte heller små system, utan mer komplicerat än vad jag tror många inser. Robotar syns mer. Nu är ju en modern radarjaktrobot inte direkt enkel att ta fram, men kanske inte svårare att integrera än EW, Radar och Avionik-system.
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne
AndersY

Inläggav J.K Nilsson » tor 18 sep 2014, 15:34

Tryggve skrev:Visst, men nu är det väl "bara" RBS-15 som man själv bygger till Gripen.

Rb15F ER existerar än så länge på Power Point och SAAB vill ha beställning om utveckling av roboten innan man går vidare.

Rb15 MkIII är ett samarbetsprojekt med Diehl BGT och man låter förmånligt/oturligt tyska marinen vara försöksråtta i utvecklingen...

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.
Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Föregående

Återgå till Politik