Vård till papperslösa eller ej

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Re: Vård till papperslösa eller ej

Inläggav piotrr » lör 18 jun 2011, 18:56

Vi låter även arbetslösa rasister som aldrig betalt en spänn i skatt i hela sitt liv att få vård för skattepengar. Ej heller turister nekas hjälp. Så att göra ett undantag för papperslösa i det fallet känns dumt.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav Stollan » sön 19 jun 2011, 10:31

piotrr skrev:Vi låter även arbetslösa rasister som aldrig betalt en spänn i skatt i hela sitt liv att få vård för skattepengar. Ej heller turister nekas hjälp. Så att göra ett undantag för papperslösa i det fallet känns dumt.

Om det var frågan om att ha betalat skatt eller inte skulle alla barn uteslutas från vården eftersom att de inte heller har betalat skatt. Turister inom från schengen-länder vistas inte här olovligt och turister från många 3:e länder måste ofta få visum för att få resa in i landet så vi kan säga att de flesta turister är här legalt (och dessutom betalar skatt genom moms på de varor och tjänster de köper). Hur är kopplingen mellan turister och papperslösa menar du?
Stollan

Inläggav Anders » sön 19 jun 2011, 15:11

piotrr skrev:Vi låter även arbetslösa rasister som aldrig betalt en spänn i skatt i hela sitt liv att få vård för skattepengar. Ej heller turister nekas hjälp. Så att göra ett undantag för papperslösa i det fallet känns dumt.
Det här var en intressant frågeställning: Ska Svenska medborgare ha fördelar av att vara svenska medborgare eller inte. Om inte, ska alla människor ha svenskars förmåner också?
Jack Daniel ‏@jack_daniel:
Due to market demand I'm going to launch my own vulnerability management toolkit, a bucket of sand for burying one's head.
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Perfekt » sön 19 jun 2011, 17:29

Man får inte visum till Schengen om man inte har en godkänd sjukförsäkring. Man måste också påvisa att man har medel för sitt uppehälle. Är man thailändsk kvinna får man dessutom svara på näsvisa frågor som syftar till att utröna om man är prostituerad.
Perfekt
Avstängd

Inläggav Anders » mån 20 jun 2011, 11:40

Anders skrev:
Det här var en intressant frågeställning: Ska Svenska medborgare ha fördelar av att vara svenska medborgare eller inte. Om inte, ska alla människor ha svenskars förmåner också?
Och framför allt, intressant för expat-svenskar, ska svenskar på besök i Sverige får skattefinansierad sjukvård om man blir sjuk eller gör sig illa hemma i Sverige?
Due to market demand I'm going to launch my own vulnerability management toolkit, a bucket of sand for burying one's head.
Användarvisningsbild
Anders

Vård till papperslösa eller ej

Inläggav matsw » mån 20 jun 2011, 16:05

piotrr skrev:Ej heller turister nekas hjälp.

Hmm. I vilken utsträckning då? Akuthjälp ges förstås men knappat mer än så?
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.
Användarvisningsbild
matsw

Inläggav Petter » tis 21 jun 2011, 00:59

matsw skrev:Hmm. I vilken utsträckning då? Akuthjälp ges förstås men knappat mer än så?
Akuthjälp kan vara ett luddigt och omfattande begrepp. Om du till exempel drabbas av en akut psykos kan du mycket väl bli kvar på en svensk slutenvårdsavdelning i flera månader, innan du är stabil nog att transporteras till en hemlandsklinik. Det samma gäller även en del somatiska tillstånd av svårare karaktär som kräver intensivvård etc.
Användarvisningsbild
Petter
Forummoderator

Inläggav piotrr » tis 21 jun 2011, 01:19

Anders skrev:Ska Svenska medborgare ha fördelar av att vara svenska medborgare eller inte. Om inte, ska alla människor ha svenskars förmåner också?

I det långa loppet, nej. Som jag ser det är det en tjänst av landet man befinner sig i - man får färdas på vägarna också - och landet tjänar de som bor där, nu eller i framtiden.
/ Per Edman
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav piotrr » tis 21 jun 2011, 01:20

Stollan skrev:Om det var frågan om att ha betalat skatt eller inte skulle alla barn uteslutas från vården eftersom att de inte heller har betalat skatt.

Precis, men man litar kallt på att de kommer att göra det och om de inte gör det, tja, då går det nog på ett ut i alla fall. I vilket fall som helst bör inget barn undantas från vård för att man misstänker att barnet inte tänker arbeta in sin skatteskuld i framtiden.

Stollan skrev:Hur är kopplingen mellan turister och papperslösa menar du?

Se ovan.
/ Per Edman
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav piotrr » tis 21 jun 2011, 01:21

matsw skrev:
piotrr skrev:Ej heller turister nekas hjälp.

Hmm. I vilken utsträckning då? Akuthjälp ges förstås men knappat mer än så?

Tills tillståndet har stabiliserats såpass att du kan lämna vårdinrättningen. Beslutet är oftast upp till vårdplatsen.
/ Per Edman
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav tonyf » tis 21 jun 2011, 03:52

Anders skrev:
Anders skrev:
Och framför allt, intressant för expat-svenskar, ska svenskar på besök i Sverige får skattefinansierad sjukvård om man blir sjuk eller gör sig illa hemma i Sverige?

Ingen åtskillnad görs med avseende på medborgarskap (eller, åtminstone gjordes inte för många år sedan då jag var bosatt utomlands, men jag tror inte det har ändrats). Det avgörande är folkbokföring. Folkbokförda i Sverige får hjälp. inte folkbokförda i Sverige får endast akutvård (åtminstone de från länder som har avtal med Sverige om detta, jag vet inte hur mycket alla får). Jag hade inte kollat detta ordentligt och klarade mig själv undan med bara förskräckelsen när jag senare (åtminstone delvis, inte i detalj) förstod hur det låg till (jag hade i princip inte ens riktig rätt till akutvård eftersom i landet jag bodde de hade olika nivåer på folkbokföring och med mina löpande tillfälliga uppehållstillstånd fick jag inte heller permanent folkbokföring (är det så också i Sverige?) och rätt till sjukvård där, vilket tydligen(?) gjorde att t.o.m. min rätt till akutvård var något tveksam även då jag besökte Sverige (och där jag bodde förstod jag senare att jag hade i stort sett inga sådana rättigheter överhuvudtaget)).
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)
tonyf

Inläggav Stollan » tis 21 jun 2011, 07:51

piotrr skrev:
Stollan skrev:Om det var frågan om att ha betalat skatt eller inte skulle alla barn uteslutas från vården eftersom att de inte heller har betalat skatt.

Precis, men man litar kallt på att de kommer att göra det och om de inte gör det, tja, då går det nog på ett ut i alla fall. I vilket fall som helst bör inget barn undantas från vård för att man misstänker att barnet inte tänker arbeta in sin skatteskuld i framtiden.

Se ovan.

Då går vi mer mot ett samhälle där de som har råd (eller har betalat skatt) får sjukvård och de andra blir uteslutna. Arbetslösa rasister är nog ett litet problem i vårt samhälle, men det finns andra grupper som under sin livstid enbart är ekonomiskt belastande. Till exempel gravt handikappade. Ska de nekas sjukvård? Och ska samhället då sätta upp en skuld mot barnet som ännu inte hunnit betala in någon skatt?
Stollan

Inläggav Anders » tis 21 jun 2011, 10:37

tonyf skrev:Ingen åtskillnad görs med avseende på medborgarskap (eller, åtminstone gjordes inte för många år sedan då jag var bosatt utomlands, men jag tror inte det har ändrats). Det avgörande är folkbokföring. Folkbokförda i Sverige får hjälp. inte folkbokförda i Sverige får endast akutvård (åtminstone de från länder som har avtal med Sverige om detta, jag vet inte hur mycket alla får).
Tills nu då, då även icke folkbokförda för full sjukvård, om jag förstått förslaget rätt.
Jag hade inte kollat detta ordentligt och klarade mig själv undan med bara förskräckelsen när jag senare (åtminstone delvis, inte i detalj) förstod hur det låg till (jag hade i princip inte ens riktig rätt till akutvård eftersom i landet jag bodde de hade olika nivåer på folkbokföring och med mina löpande tillfälliga uppehållstillstånd fick jag inte heller permanent folkbokföring (är det så också i Sverige?) och rätt till sjukvård där, vilket tydligen(?) gjorde att t.o.m. min rätt till akutvård var något tveksam även då jag besökte Sverige (och där jag bodde förstod jag senare att jag hade i stort sett inga sådana rättigheter överhuvudtaget)).
Det finns internationella sjukförsäkringsbolag som sjukförsäkrar dig över hela världen om du så vill, för en mycket human kostnad. En sådan försäkring bör man ha om man bor utomlands.
Användarvisningsbild
Anders

Föregående

Återgå till Politik