piotrr skrev:Vi låter även arbetslösa rasister som aldrig betalt en spänn i skatt i hela sitt liv att få vård för skattepengar. Ej heller turister nekas hjälp. Så att göra ett undantag för papperslösa i det fallet känns dumt.
Det här var en intressant frågeställning: Ska Svenska medborgare ha fördelar av att vara svenska medborgare eller inte. Om inte, ska alla människor ha svenskars förmåner också?piotrr skrev:Vi låter även arbetslösa rasister som aldrig betalt en spänn i skatt i hela sitt liv att få vård för skattepengar. Ej heller turister nekas hjälp. Så att göra ett undantag för papperslösa i det fallet känns dumt.
Och framför allt, intressant för expat-svenskar, ska svenskar på besök i Sverige får skattefinansierad sjukvård om man blir sjuk eller gör sig illa hemma i Sverige?Anders skrev:Det här var en intressant frågeställning: Ska Svenska medborgare ha fördelar av att vara svenska medborgare eller inte. Om inte, ska alla människor ha svenskars förmåner också?piotrr skrev:Vi låter även arbetslösa rasister som aldrig betalt en spänn i skatt i hela sitt liv att få vård för skattepengar. Ej heller turister nekas hjälp. Så att göra ett undantag för papperslösa i det fallet känns dumt.
piotrr skrev:Ej heller turister nekas hjälp.
Akuthjälp kan vara ett luddigt och omfattande begrepp. Om du till exempel drabbas av en akut psykos kan du mycket väl bli kvar på en svensk slutenvårdsavdelning i flera månader, innan du är stabil nog att transporteras till en hemlandsklinik. Det samma gäller även en del somatiska tillstånd av svårare karaktär som kräver intensivvård etc.matsw skrev:Hmm. I vilken utsträckning då? Akuthjälp ges förstås men knappat mer än så?
Anders skrev:Ska Svenska medborgare ha fördelar av att vara svenska medborgare eller inte. Om inte, ska alla människor ha svenskars förmåner också?
Stollan skrev:Om det var frågan om att ha betalat skatt eller inte skulle alla barn uteslutas från vården eftersom att de inte heller har betalat skatt.
Stollan skrev:Hur är kopplingen mellan turister och papperslösa menar du?
matsw skrev:piotrr skrev:Ej heller turister nekas hjälp.
Hmm. I vilken utsträckning då? Akuthjälp ges förstås men knappat mer än så?
Anders skrev:Och framför allt, intressant för expat-svenskar, ska svenskar på besök i Sverige får skattefinansierad sjukvård om man blir sjuk eller gör sig illa hemma i Sverige?Anders skrev:Det här var en intressant frågeställning: Ska Svenska medborgare ha fördelar av att vara svenska medborgare eller inte. Om inte, ska alla människor ha svenskars förmåner också?piotrr skrev:Vi låter även arbetslösa rasister som aldrig betalt en spänn i skatt i hela sitt liv att få vård för skattepengar. Ej heller turister nekas hjälp. Så att göra ett undantag för papperslösa i det fallet känns dumt.
piotrr skrev:Stollan skrev:Om det var frågan om att ha betalat skatt eller inte skulle alla barn uteslutas från vården eftersom att de inte heller har betalat skatt.
Precis, men man litar kallt på att de kommer att göra det och om de inte gör det, tja, då går det nog på ett ut i alla fall. I vilket fall som helst bör inget barn undantas från vård för att man misstänker att barnet inte tänker arbeta in sin skatteskuld i framtiden.
Se ovan.
Tills nu då, då även icke folkbokförda för full sjukvård, om jag förstått förslaget rätt.tonyf skrev:Ingen åtskillnad görs med avseende på medborgarskap (eller, åtminstone gjordes inte för många år sedan då jag var bosatt utomlands, men jag tror inte det har ändrats). Det avgörande är folkbokföring. Folkbokförda i Sverige får hjälp. inte folkbokförda i Sverige får endast akutvård (åtminstone de från länder som har avtal med Sverige om detta, jag vet inte hur mycket alla får).
Det finns internationella sjukförsäkringsbolag som sjukförsäkrar dig över hela världen om du så vill, för en mycket human kostnad. En sådan försäkring bör man ha om man bor utomlands.Jag hade inte kollat detta ordentligt och klarade mig själv undan med bara förskräckelsen när jag senare (åtminstone delvis, inte i detalj) förstod hur det låg till (jag hade i princip inte ens riktig rätt till akutvård eftersom i landet jag bodde de hade olika nivåer på folkbokföring och med mina löpande tillfälliga uppehållstillstånd fick jag inte heller permanent folkbokföring (är det så också i Sverige?) och rätt till sjukvård där, vilket tydligen(?) gjorde att t.o.m. min rätt till akutvård var något tveksam även då jag besökte Sverige (och där jag bodde förstod jag senare att jag hade i stort sett inga sådana rättigheter överhuvudtaget)).
Användare som besöker denna kategori: Knurd och 1 gäst