Arbetsmarknadspolitik - Fas 3

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Re: Arbetsmarknadspolitik - Fas 3

Inläggav skogaliten » mån 20 jun 2011, 14:24

Anders G skrev:Svagt av lantarbetarfacket att låta din dotter sägas upp på de villkoren, och svagt av lantarbetarfacket att låta fas3-deltagare ersätta henne. Det går åt 2 för att dansa, och det är inte Littorin personligen som skött detta ärende.
För hon var väl med i facket?

Hon är (var) för ung för att agera på det sättet. Hon förstod helt enkelt inte att hon kunde kontakta facket, och sa inget till mig eller sin pappa innan det hade hunnit bli för sent, och hon redan slutat, hittat ett tillfälligt jobb, och sökt utbildning.

Faktum är det vi föräldrar hade nog inte fått veta något alls förrän till hösten, fast vi träffar henne åtminstone någon gång per vecka, om inte hennes syster hade skvallrat. Jag tror hon ser det hela som lite "skämmigt".
skogaliten

Inläggav Anders » ons 22 jun 2011, 07:33

Det där är ju ett flaggrant brott mot reglerna för fas 3. Det står uttryckligen i reglerna att Fas 3 jobb inte får ersätta reguljär arbetskraft. Jag skulle kunna förstå om man tog in unga hästintresserad ungdomar för nästan ingen lön alls, men att ersätta betalad arbetskraft med Fas 3-are är milt sagt inte snyggt.

Jo, det behövs tydligen mer uppföljning. Och det är Arbetsförmedlingens jäkla uppgift! Tydligen gör inte myndigheterna vad dom ska.
Jack Daniel ‏@jack_daniel:
Due to market demand I'm going to launch my own vulnerability management toolkit, a bucket of sand for burying one's head.
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav piotrr » ons 22 jun 2011, 11:41

skogaliten skrev:Hon är (var) för ung för att agera på det sättet. Hon förstod helt enkelt inte att hon kunde kontakta facket, och sa inget till mig eller sin pappa innan det hade hunnit bli för sent, och hon redan slutat, hittat ett tillfälligt jobb, och sökt utbildning.

Nej.

Hon var inte "för ung" för att agera på det sättet, hon var okunnig (ett konstaterande, inte en värdering) och hon behandlades illa av någon som förmodligen utnyttjade denna okunnighet, och omgivningens passivitet.

Hon hade kunnat kontakta facket. Hon hade kunnat kontakta myndigheter. Hon hade kunnat ta reda på vilka rättigheter hon hade och stått på sig.

Det du beskriver är inte en effekt av FAS3, utan av att många unga människor saknar kunskaper om vilka valmöjligheter de har, och är rädda för att göra fel eller bränna sina broar, rädda för att yrka på sina rättigheter, oförmögna eller ointresserade av att ta reda på vilka möjligheter de har, och ingen annan verkar hjälpa dem heller förrän det är för sent att göra något, men man har gott om tid över för att klaga över situationen.

Detta har pågått länge - kanske alltid. Ungdom och färdighet kan inte övervinna ålder och bedräglighet.

Det finns ingen skam i att sakna kunskap. Möjligen finns det en skam i att inte försöka ta reda på vilka möjligheter man har.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav Anders » ons 03 aug 2011, 07:27

Enligt en undersökning gjord av Arbetsförmedlingen så är 77% av deltagarna i Fas-3 nöjda eller delvis nöjda med sina aktiviteter. Visst det är enkla uppgifter i Fas-3, men jag tror att det ger något att ha något att gå till varje dag, att träffa människor från lite utanför den närmaste kretsen, och kanske lära sig något på vägen, och få betalt för det. Vi på forumet, som till mycket stor del inte kan tänka sig ett arbete där akademiska kunskaper och slutledningsförmåga inte är nödvändiga, kanske har svårt att förstå att det kanske kan finns en glädje i att göra något istället för att sitta hemma ensam i lägenheten eller i det tomma huset.
Jack Daniel ‏@jack_daniel:
Due to market demand I'm going to launch my own vulnerability management toolkit, a bucket of sand for burying one's head.
Användarvisningsbild
Anders

Föregående

Återgå till Politik