Anekdotvarning på nedanstående.
SVT skrev:Enligt anmälan till Skolinspektionen ska bland annat yngre elever tvingas stryka sistaårselevernas skjortor och springa ärenden åt dem.
Det var absolut inte tillåtet för äldre elever att tvinga yngre till sådant.
Däremot kunde det hända att:
- någon som brutit mot reglerna fick arbeta av sina så kallade strafftimmar och av troman* sattes att putsa skor, stryka skjortor, städa, eller liknande.
- äldre elever med något privilegium som t.ex. tillgång till köket kvällstid bytte några varma mackor mot en joggingtur fram och tillbaka till kiosken.
Även misshandel ska ha förekommit. När anmälarna vände sig till skolans ledning fick de svaret att "Det är redan omhändertaget. Du behöver inte bry dig vidare om det". I anmälan till beskriver en före detta elev att han utsatts för regelbunden, psykisk och fysisk misshandel.
~200 tonåringar, 24 timmar om dygnet mitt ute i skogen. Självklart ryker folk ihop. Och lika självklart ska skolan agera i enlighet med skollagen.
Jag minns själv en ganska rund kille med ful väska och fult/konstigt namn i sjuan. När han gick förbi oss åttor överöstes han med glåord, sparkar och en och annan spottloska. Fy fan. Vilka svin vi var.
När jag senare började på Lundsberg såg det annorlunda ut: Krök ett hår på en tarm** och äldre elever griper in.
Vid ett tillfälle låg han nedblodad in sin säng. Han hade spytt blod efter att ha blivit sparkad i magen under natten. Av rädsla för repressalier anmäldes händelsen vid tillfället inte för skolans ledning.
Jag såg aldrig något som liknade detta. Självklart måste skolan, nu när den fått kännedom om saken, gå till botten med det.
I dokumentation från Skolinspektionen, som SVT har tagit del av framkommer det att skolan har ett informellt system där treorna har makten och ser till att den upprätthålls med våld, så att de yngre eleverna skräms till tystnad.
Våld? Tystnad? Nej. Våld som del i konflikter mellan årskurserna var sällsynt. Högljudda protester var däremot vanliga.
Lundsberg har också gjort sig känd för att tillämpa så kallad "kamratfostran" där äldre elever ska uppfostra de yngre.
Japp, och visst hade den nackdelar och avarter. Man hamnade automatiskt i en grupp (årskursen på ett hem) med artificiellt god sammanhållning på grund av pressen från de äldre. Det och den stenhårda konkurrensen (idrott, studier, socialt) mellan hemmen gav inte mycket utrymme för mer konventionell mobbning baserad på hudfärg, klädstil, kroppskonstitution, socialgrupp och så vidare.
* Överelev för ett elevhem. Utsågs av skolan på årsbasis. Drack aldrig alkohol eller bröt mot några andra regler. Gick runt till alla under läxläsningen och samma sak vid läggdags. Et cetera.
** Ja, det heter så. Det betyder inget annat är högstadieelev. Alla kallas för det.