Utvecklingen i Ryssland

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Utvecklingen i Ryssland

Inläggav Knurd » tor 03 okt 2013, 15:48

Ryssland har under Putins ledning blivit allt mer auktoritärt.

Det senaste stöveltrampet, är att man inte längre låter svenskar adoptera ryska barn.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/ryssla ... ner/?brs=m

En skillnad mot Sovjettiden är att järnridån ligger lite längre österut. Och så finns en frihetlig opposition i Ryssland. Och så är det kulturella och ekonomiska utbytet med omvärlden större än någonsin.
Adrumdrum.
Användarvisningsbild
Knurd

Re: Utvecklingen i Ryssland

Inläggav Matte » fre 04 okt 2013, 11:59

Knurd skrev:En skillnad mot Sovjettiden är att järnridån ligger lite längre österut. Och så finns en frihetlig opposition i Ryssland. Och så är det kulturella och ekonomiska utbytet med omvärlden större än någonsin.
Och vad säger valdeltagandet i Ryssland om befolkningens tillit till det politiska systemet? Du kan jämföra med USA, t ex.
Knurd skrev:Ryssland har under Putins ledning blivit allt mer auktoritärt.

Det senaste stöveltrampet, är att man inte längre låter svenskar adoptera ryska barn.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/ryssla ... ner/?brs=m
Stöveltramp? Om man lagen kan jag tycka illa, men att alludera till stöveltramp är befängt. Medialarmet kring rysk lagstiftning kan ge intryck av att HBT-personer behandlas som judarna i Tyskland under nurnberglagarna. Vad jag kan se bekvämade sig DN inte ens med att upplysa läsarna om att homosex i Ryssland faktiskt är tillåtet sedan snart 20 år och att kvinnlig homosexualitet aldrig varit förbjudet.

Och det är inte Putin som drivit igenom lagen som något slags diktat, utan det har röstats igenom helt enligt de demokratiska spelreglerna. Det förefaller också (tyvärr) återspegla majoritetens rättsuppfattning.

Det kan, särskilt idag exakt 20 år sedan Jeltsin lät stridsvagnar slå en järnring kring parlamentet, vara intressant att jämföra Putin med föregångarna. I vilken mening anser du honom vara mer auktoritär?
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav kipphebel3 » fre 04 okt 2013, 12:09

Och vad säger valdeltagandet i Ryssland om befolkningens tillit till det politiska systemet? Du kan jämföra med USA, t ex.

Och varför skall vi jämföra med USA? Varför inte något mera närliggande exempel?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Matte » fre 04 okt 2013, 12:22

Vilka är mer lämpliga?

Vitryssland? Ukraina? Estland?
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav kipphebel3 » fre 04 okt 2013, 13:08

Vilka är mer lämpliga?

Det beror på vad du vill säga... Jag vet inte hur du ser på saken, men många är bekymrade över läget i Ryssland, även Ryssar. Man skall i och för sig komma ihåg att Ryssland är ett land som egentligen aldrig haft demokrati som vi ser det, så vägen ut är svår, men jag ser definitiva tendenser till att vrida klockan tillbaka.

Att sedan påpeka att homosexualitet minsann är tillåten i Ryssland ekar litet tomt, med tanke på att den nya lagen i princip kan tolka alla uttryck, en kyss, hålla handen som "homosexuell propaganda". Lagen är motbjudande oberoende hur den kommit till och den enda trösten är att många inom det ryska rättsväsendet anser den orimlig, luddig och vägrar att tillämpa den.

Så om du inte håller med om att Ryssland blivit mera auktoritativt? Hur skulle du då beskriva det? Mindre autoritativt? Mera öppet? Som förut?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Matte » fre 04 okt 2013, 17:44

kipphebel3 skrev:Så om du inte håller med om att Ryssland blivit mera auktoritativt? Hur skulle du då beskriva det? Mindre autoritativt
Utan tvivel mindre auktoritativ än under regimen Jeltsin. Visst finns det saker att vara oroa sig för i Ryssland. Jag tror dock att ett styre under Putin är ett mindre bekymmer än ett under t ex Zhirinovsky eller en Jeltsin vore. Nu demoniseras Putin i våra medier, alldeles särskilt av borgerliga ledarskribenter. Det är här intressant att jämföra med Jeltsin som på sin tid berömdes t o m av självaste Bildt. Hur kan det komma sig, tror du?
kipphebel3 skrev:, med tanke på att den nya lagen i princip kan tolka alla uttryck, en kyss, hålla handen som "homosexuell propaganda".
Ja, så sägs det. Har det rapporterats om någon som dömts för detta?

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Merko » fre 04 okt 2013, 17:51

Matte, på vilket vis menar du att Jeltsin skulle varit värre än Putin?

Kontrakuppen 1991 kan man ju knappast lasta honom för.
Användarvisningsbild
Merko

Inläggav kipphebel3 » fre 04 okt 2013, 18:05

Nu demoniseras Putin i våra medier

Demoniseras? Mja man påpekar med viss rätt att karln är en maktfullkomlig nationalistisk populist om använder sin nära nog fullständiga kontroll över media för att behålla den position han fått genom ett val som många anser riggat...

Ja, så sägs det. Har det rapporterats om någon som dömts för detta?

Hittills har några Holländare arresterats, men OK. Spelar det någon roll? Långt viktigare är de signaler lagen sänder. Att det är OK att förfölja folkgrupper... Jag skall inte åkalla Godwin, men...

Russia has experienced an upsurge in homophobic vigilantism following the introduction of legislation outlawing "homosexual propaganda" in June, gay and lesbian groups say.

Russian anti-gay law prompts rise in homophobic violence

Lagen är en motbjudande gest av en maktfullkomlig ledning som känner att stödet sviktar...

Nästa steg är detta: Russian Duma to Debate Taking Kids From Gay Parents

Jag vet att vi inte ser lika på saker och ting, men kan vi enas om att både lagen och lagförslaget är motbjudande?
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Matte » lör 05 okt 2013, 09:04

Merko skrev:Matte, på vilket vis menar du att Jeltsin skulle varit värre än Putin?

Kontrakuppen 1991 kan man ju knappast lasta honom för.
Det var kuppen oktober 1993 där han med våld upplöste parlamentet jag syftade på. Antar att du liksom de flesta glömt den.

Between September 21–24, Yeltsin was confronted by significant popular unrest, encouraging the defenders of the parliament. Moscow saw what amounted to a spontaneous mass uprising of anti-Yeltsin demonstrators numbering in the tens of thousands marching in the streets resolutely seeking to aid forces defending the parliament building. The demonstrators were protesting the new and terrible living conditions under Yeltsin. Since 1989 GDP had declined by half. Corruption was rampant, violent crime was skyrocketing, medical services were collapsing, food and fuel were increasingly scarce and life expectancy was falling for all but a tiny handful of the population; moreover, Yeltsin was increasingly getting the blame.
By early October, Yeltsin had secured the support of Russia's army and ministry of interior forces. In a massive show of force, Yeltsin called up tanks to shell the Russian White House, Russia's parliament building, blasting out his opponents.

Jeltsins politik hade sänt Ryssland i ekonomiskt fritt fall. I storstäderna dog pensionärer av svält. Somliga liknade tillståndet med Leningrads belägring. Hälsoläget befann sig på u-landsnivå. Jeltsin var en brutal partiboss men visade varken vilja eller förmåga att ta itu med den omfattande brottsligheten och korruptionen.

Det går att se en del filmande av attacken på parlamentet för 20 år sedan.

http://www.youtube.com/watch?v=7rAcW95qYn4

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav kipphebel3 » lör 05 okt 2013, 09:52

Jeltsins politik hade sänt Ryssland i ekonomiskt fritt fall.

Även om Jetsins politik säkert bidrog, så finns det flera orsaker. 70 års sovjetisk misshushållning spelade in

Somliga liknade tillståndet med Leningrads belägring.

Vilket säger en hel del om deras verklighetsuppfattning.

Jeltsin var en brutal partiboss men visade varken vilja eller förmåga att ta itu med den omfattande brottsligheten och korruptionen.

Och vilken ledare, börjande med Peter den store har gjort det? Jag är ledsen, men argumentet "Putin är bättre än Peter den store/Stalin/Bresjnev" ekar litet ihåligt. De flesta som ser på det utifrån, Amnesty, Reportrar utan gränser etc anser att det blivit värre.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Matte » lör 05 okt 2013, 09:58

kipphebel3 skrev: karln är en maktfullkomlig nationalistisk populist om använder sin nära nog fullständiga kontroll över media för att behålla den position han fått genom ett val som många anser riggat..
Och vem skulle i så fall ha varit den rättmätige vinnaren i valen? Sannolikt förekom det, liksom i valen i många länder, en del oegentligheter, men vad jag vet ansåg en majoritet av observatörer att valen gått rätt till. Mer väsentligt, ingen rysslandskännare hävdar att någon annan kandidat skulle ha haft ett starkare stöd.
kipphebel3 skrev:Hittills har några Holländare arresterats, men OK
för spridande av propaganda till minderåriga? Vilka?
kipphebel3 skrev:Lagen är en motbjudande gest av en maktfullkomlig ledning som känner att stödet sviktar...
Vilken grund har du för det påståendet? Jag har inte följt den ryska politiken i detalj så du kanske då kan upplysa om vilka ryska politiker som har agerat mot lagen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Tryggve » lör 05 okt 2013, 12:13

De få ryssar som jag känner var i alla fall rätt bekymrade när jag pratade med dem, men det var ett rätt bra tag sedan nu. Minns att en rysk kollega blev speciellt chockad och bedrövad över mordet på Anna Politkovskaya. Hon sa att det väl i sig inte var oväntat, men att det förstås inte bådade så gott för framtiden.
En annan pratade om att det inte fanns något egentligt alternativ till Putin. Det var rätt länge sedan, och det är väl fortfarande ungefär på det sättet. Det finns ju också risk att det blir ett maktvakuum efter honom när han väl försvinner om det inte finns något alternativ.

Båda två var också mycket bekymrade över korruptionen. Korruptionen gör ju att rätt mycket av inkomsterna från olja och gas försvinner på vägen, vilket ju inte är så bra för utvecklingen i Ryssland. Just att man mest lever på inkomster från olja och gas är väl också något som är lite bekymmersamt för framtida utvecklingen i Ryssland.
Under ett tag så var det ju många unga som ville lämna landet, för att man inte såg mycket till framtid i Ryssland. Det har väl kanske vänt till viss del, men det är väl fortfarande så att rätt många unga lämnar landet. Många män ville ju slippa värnplikten, och det gäller väl fortfarande.

En av mina fd kollegor var också mycket bekymrad över att det söps så mycket i Ryssland, men det är väl kanske inte direkt relaterat till den politiska utvecklingen.

Min två ören. Eller kopek, kanske. :-)

Har inte frågat någon av dem vad de anser om utvecklingen på senare tid, men jag fick precis kontakt med en av dem igen, så jag kan ju fråga vid tillfälle.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav kipphebel3 » lör 05 okt 2013, 12:47

för spridande av propaganda till minderåriga? Vilka?

Russia Issues Travel Ban for Dutch Gay Propaganda Suspects
4 Dutch Citizens Suspected of Gay Propaganda Crime in Russia

Och vem skulle i så fall ha varit den rättmätige vinnaren i valen? Sannolikt förekom det, liksom i valen i många länder, en del oegentligheter

Nu börjar du med dina kålsuperiteorier igen. Alla är lika goda kålsupare, så därför är det OK att Putin riggar valet... Den förutsättning för fria val är inte enbart att själva valprocessen är rättvis och det var den inte. Tror inte ens att Putin aktivt bad någon fuska, men hela hans "apparat" var tydligen nervösa ändå, så det fuskades litet varstans och på ett ganska klantigt och uppenbart sätt dessutom.

Lika viktigt är att alla kandidater har lika stor tillgång till press och dessutom kan verka fritt utan trakasserier från myndigheter och politiskt motiverade juridiska processer.

Du har förresten fortfarande inte svarat på min fråga om "homosexlagen" och lagförslaget att ta barnen från homosexuella föräldrar....
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav J.K Nilsson » lör 05 okt 2013, 13:41

Fascinerande att Jeltsin får bära ansvaret för "Chockterapin" som b.la Jeffery Sachs förespråkade och som låg till grund för att acceptera Ryssland i den internationella gemenskapen.

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.
Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inläggav kipphebel3 » lör 05 okt 2013, 14:24

Fascinerande att Jeltsin får bära ansvaret för "Chockterapin" som b.la Jeffery Sachs förespråkade och som låg till grund för att acceptera Ryssland i den internationella gemenskapen.

Liksom allt annat måste man sätta det i perspektiv. Ekonomiskt och effektivitetsmässigt var sovjetsystemet en katastrof. Då Gorbachev kom till makten hade Sovjets ekonomi varit i recession i 20 år eller mera. Det var brist på det mesta och även i stora städer som Moskva och Leningrad var matköer vanliga. Man försökte givetvis trivialisera detta och den statliga propagandan visade hur bra alla hade det och hur illa det var i väst. Naturligtvis gick få på den lögnen. Man försökte även begränsa sovjetmedborgarnas möjlighet att de på utländsk TV. Så sent som på 80-talet kom propåer från Sovjet till Finland att rikta om antennerna. Finsk TV gick att se i stora delar av Estland och inslag i reklam-TV som detta fick partipamparna att se rött.

Gorbachev och Jetsin efter honom ärvde en ekonomi som var körd i botten. Sedan velade man me olika halvdana reformer utan att egentligen lyckas något vidare.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Nästa

Återgå till Politik