Utvecklingen i Ukraina

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Re: Utvecklingen i Ukraina

Inläggav millgard » tor 25 sep 2014, 09:40

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/09/2 ... andakriget

Läs gärna om de betalda trollen... ;)
millgard

Inläggav kipphebel3 » tor 25 sep 2014, 10:43

Läs gärna om de betalda trollen...

Hoppas de betalar bra :) Nåja, "astroturfing" är ju inte precis något nytt. Behöver inte ens vara organiserat av Kreml direkt, utan kan även vara någon av supportorganisationerna, Nasji (PutinJugend kallad).
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav kipphebel3 » tor 25 sep 2014, 13:15

folk som får betalt för att skriva kommentarer på bloggar och liknande är rätt ovanlig

Vanligare än du tror
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Thomas P » tor 25 sep 2014, 14:18

kipphebel3 skrev:
folk som får betalt för att skriva kommentarer på bloggar och liknande är rätt ovanlig

Vanligare än du tror

Visst förekommer det, men då snarare som falska recensioner på Amazon eller liknande ställen med miljoner läsare än på rätt obetydliga bloggar. Jag har svårt att tro att någon skulle få betalt för att skriva här. Däremot kan naturligtvis finnas folk som av privata skäl skriver under falskt namn, typ för att tala om hur otroligt duktig <riktigt namn> är.
Thomas P

Inläggav kipphebel3 » tor 25 sep 2014, 15:16

Det tror hag inte heller, inte här.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav millgard » fre 26 sep 2014, 11:50

http://www.foi.se/ReportFiles/foir_3892.pdf

Om den var postad förut ber jag om ursäkt.
millgard

Inläggav MBY » fre 26 sep 2014, 22:09

The Guardian är inne på samma spår: http://www.theguardian.com/commentisfre ... ian-online och på Metabunk diskuteras saken: https://www.metabunk.org/threads/russia ... army.3761/ och en del belägg presenteras.
Också relevant: http://www.theguardian.com/world/2012/f ... priorities

På Flashback har det på senare tid dykt upp massvis med "pro-ryssar" som blir avstängda, registrerar om sig, osv. Oklart hur många personer som är bakom kontona, men det är nog mer än en person då språket skiljer sig.

Hur kan man belägga sånt här? Tja, det går knappast, speciellt inte att visa att någon är betald. Men visst är det intressant att SU-24 plötsligt får nya förmågor efter MH17 och att "edit-wars" bryter ut på Wikipedia där IP-adresser påstås gå till Kreml.

Och visst, man behöver bara surfa runt en begränsad tid på ställen som rör Ukraina eller Ryssland eller exempelvis MH17 för att se aktiviteten.
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav kipphebel3 » lör 27 sep 2014, 06:17

Intressanta kommentarer på guardianartikeln.. Typ de som försvarar Sovjets inmarsch i Ungern 56.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Thomas P » lör 27 sep 2014, 07:04

MBY skrev:The Guardian är inne på samma spår: http://www.theguardian.com/commentisfre ... ian-online och på Metabunk diskuteras saken: https://www.metabunk.org/threads/russia ... army.3761/ och en del belägg presenteras.
Också relevant: http://www.theguardian.com/world/2012/f ... priorities

I guardianartikeln poängteras hur aggressiva dessa kommentatorer är "and they will find themselves in a sea of incredibly aggressive and hostile users " Det talar snarare för grupper av frivilliga nationalister utan professionell ledning. Betalda propagandister vet att man skall bygga upp trovärdighet och ständigt argumentera sakligt och inte falla ut i förolämpningar. Här har du ett exempel på hur seriösa propagandister försökte arbeta med att bygga upp trovärdiga alias, inleda med att diskutera andra frågor för att det skall vara mindre uppenbart vad de är ute efter etc. Det kan i och för sig bara handla om att ryssarna aldrig lärt sig effektiv propaganda eftersom de varit bortskämda med informationskontroll på hemmaplan. Att påverka fria media kräver mer finess.

Via din andra länk hittade jag denna sida där man samtidigt argumenterar för att det är konstigt att så många ryssar plötsligt kan engelska och att det skulle vara bevis för Kremls inblandning för att sen övergå till att poängtera på hur otroligt dålig engelska många av inläggen är skrivna på. Igen låter det mer som en skara arga nationalister.
Hur kan man belägga sånt här? Tja, det går knappast, speciellt inte att visa att någon är betald. Men visst är det intressant att SU-24 plötsligt får nya förmågor efter MH17 och att "edit-wars" bryter ut på Wikipedia där IP-adresser påstås gå till Kreml.

Wikipedia har alltid varit mer sårbart där folk ständigt får för sig att de skall editera sidor om sig själva eller sådant de är inblandade i. Det vore närmast konstigt om inte Kreml, eller personer där på eget initiativ, gjort samma sak som från vår riksdag, Vita Huset etc.
Thomas P

Inläggav kesella » mån 29 sep 2014, 01:36

Kanske inte just det som är aktuellt i diskussionen men här är en intressant diskussion mellan "Syrian Girl" (känd kvinna som rapporterar inifrån syrien) som pratar med "UkrainianGirl" som då bor i Ukraina.
För alla de som helst söker nyheter så nära källan som möjligt

UkrainianGirl - Breaks Down Media Lies
kesella

Inläggav Anders G » mån 29 sep 2014, 06:14

Kesella, att bara länka till påstått bra källor duger inte. Vad hävdar dessa Girls, och på vilket sätt är deras version mer rätt än den gängse? Av dina inlägg har jag hittills bara sett konspirationsidéer. Har du nåt att komma med, så fram med det. Vi andra kan inte sitta i timmar och lista ut vad som menas med vidlyftiga länkar.

En alternativ källa som ofta tillför mången sanning: http://www.gronkoping.nu/
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav kesella » mån 29 sep 2014, 10:31

Anders G skrev:Kesella, att bara länka till påstått bra källor duger inte. Vad hävdar dessa Girls, och på vilket sätt är deras version mer rätt än den gängse? Av dina inlägg har jag hittills bara sett konspirationsidéer. Har du nåt att komma med, så fram med det. Vi andra kan inte sitta i timmar och lista ut vad som menas med vidlyftiga länkar.

En alternativ källa som ofta tillför mången sanning: http://www.gronkoping.nu/

Det är inget tvång att titta. Och något alla märker som försöker lära sig är att det är otroligt svårt att veta vem man kan lita på eller hur mycket som är lögn. Min logik säger mig att desto närmare källan man kommer desto mindre risk för fejk
kesella

Inläggav kipphebel3 » mån 29 sep 2014, 11:11

Min logik säger mig att desto närmare källan man kommer desto mindre risk för fejk

Men hur verifierar du autenticiteten i källan?
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav kesella » mån 29 sep 2014, 11:33

kipphebel3 skrev:
Min logik säger mig att desto närmare källan man kommer desto mindre risk för fejk

Men hur verifierar du autenticiteten i källan?

Det går inte, man får använda sunt förnuft och sannolikhet. Att höra från de som är på plats, vad de säger har mindre chans att förvanskas på vägen. Självklart måste man ta hänsyn till att även de kan ha någon politisk åsikt.

Inom "normal" media är det ju nästan svårt att förstå hur lite de verifierar, det lär man sig snabbt om man börjar gräva i det och det kanske man kan tacka internet för. Idag går det ändå kolla upp nyheter man hör, det finns i princip alltid en eller flera andra versioner.

Syrian Girl har prickat rätt i många saker som senare hänt, det påverkar i vart fall mig om att det hon säger bör vara hyffsat korrekt.

Angående klippet som jag länkade här så handlar det inte så mycket om vad vi normalt får läsa utan de säger att folket är sidsteppat. De ledare som vill ha makten där ena ledaren ofta utmålas som god och den andre ond, vem som är god och ond beror på vart man läser. Men de beskriver att alla ledare är korrupta och det är något som alla känner till som bor i Ukraina. Det tolkar jag mer som att de beskriver livet från en invånares perspektiv och då tror jag att det är ärligt
kesella

Inläggav Anders G » mån 29 sep 2014, 11:43

Kesella, finns det någon som betecknar de Ukrainska politikerna (tidigare och nuvarande) som annat än kleptokrater?
Deras uselhet ger ingen legitimitet åt varken de upproriska mördarbanden i Donetsk eller det ryska anfallskriget.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

FöregåendeNästa

Återgå till Politik