Utvecklingen i Ukraina

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Re: Utvecklingen i Ukraina

Inläggav kipphebel3 » mån 29 sep 2014, 12:12

Det går inte, man får använda sunt förnuft och sannolikhet. Att höra från de som är på plats, vad de säger har mindre chans att förvanskas på vägen. Självklart måste man ta hänsyn till att även de kan ha någon politisk åsikt.

Men, du har inga som helst möjligheter att verifiera att personen verkligen är på plats. Personligen tror jag mera på en jorunalist jag har förtroende för och som är där och pratar med folk.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav kesella » mån 29 sep 2014, 12:45

Anders G skrev:Kesella, finns det någon som betecknar de Ukrainska politikerna (tidigare och nuvarande) som annat än kleptokrater?
Deras uselhet ger ingen legitimitet åt varken de upproriska mördarbanden i Donetsk eller det ryska anfallskriget.

Sant, enligt mig finns det ingen legitimitet åt varken öst eller väst att agera så som man gör i Ukraina. Ingen verkar speciellt intresserad av vad folket önskar.

Jag tror att Rysslands agerande i Ukraina har samma orsaker som varför man stöttar Syrien. Ukraina eller Syrien är inte speciellt viktiga separat. Om man däremot kontrollerar hela Mellanöstern så har man otroligt mycket kontroll. Det är alltså min tro, den förklaring som jag uppfattat som mest sannolik.
Inga av de parter som påstår sig göra gott i Mellanöstern har varit i närheten av att lyssna på folket och visat verklig vilja att införa demokrati
Senast redigerad av kesella mån 29 sep 2014, 12:48, redigerad totalt 1 gång.
kesella

Inläggav kesella » mån 29 sep 2014, 12:46

kipphebel3 skrev:Men, du har inga som helst möjligheter att verifiera att personen verkligen är på plats. Personligen tror jag mera på en jorunalist jag har förtroende för och som är där och pratar med folk.

Har du något tips på någon eller några som rapporterar trovärdigt så tas det emot med tacksamhet för det är verkligen inte lätt att veta vem man kan tro på
kesella

Inläggav kipphebel3 » mån 29 sep 2014, 13:57

Jag upplever Anna-Lena Lauren som mycket kunnig och seriös. Kolla tex hennes Moskvablogg
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Hans S » mån 29 sep 2014, 14:33

kipphebel3 skrev:Jag upplever Anna-Lena Lauren som mycket kunnig och seriös. Kolla tex hennes Moskvablogg

Instämmer med föregående talare.

http://moskva.blogg.hbl.fi/

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.
Användarvisningsbild
Hans S

Inläggav kipphebel3 » mån 29 sep 2014, 14:54

Hon har även redogjort hur hon värderar källor i en blogg. Läsvärt.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav kesella » mån 29 sep 2014, 15:22

kipphebel3 skrev:Hon har även redogjort hur hon värderar källor i en blogg. Läsvärt.

Läste lite och undrar om hon har något mer djup, om hon analyserar. Har hon exempelvis förstått varför Putin agerar som han gör och varför han kan vara så kaxig?
kesella

Inläggav kipphebel3 » mån 29 sep 2014, 17:35

Jag har läst hennes artiklar sedan hon började och även hennes böcker. Vill du ha ännu mera, så rekommenderar jag Kalle Kniiviläs: "Putins folk" och Örjan Berners "Härskarna i Kreml".
Användarvisningsbild
kipphebel3

Föregående

Återgå till Politik