Antisemitismen ökar

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Re: Antisemitismen ökar

Inläggav Thomas P » tis 22 jul 2014, 22:13

Anders skrev:Han skrev att han var antisemit, i alla definitioner är det detsamma som rasism.

Jag tycker det var uppenbart att han menade den vanligt förekommande vulgärversionen där israelkritik jämställs med antisemitism, men det vet han nog bara själv.
Thomas P

Inläggav Vitnir » ons 23 jul 2014, 08:10

Tja Reepalu är antisemit för att han tycker judar i Malmö har skuld i Israels behandling av palestinier. Mycket mer klockrent än så blir det inte utan armbindel och läderbyxor.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav Matte » ons 23 jul 2014, 11:39

Vitnir skrev:Tja Reepalu är antisemit för att han tycker judar i Malmö har skuld i Israels behandling av palestinier
Kan du precisera med någon referens? Var uttrycker han den åsikten?

Saken är den att antisemitism och sionism går hand i hand. Sionismens grundare Herzl såg antisemitismen som rörelsens viktigaste bundsförvant. Det är den israeliska staten som producerar antisemitism genom sin apartheidpolitik och genom att ge sig själv mandat att representera all världens judar. De judar som opponerar kan också skällas för antisemiter. Dock inte i israeliska medier. Där benämns dom ”självhatande”
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav JackBlack » ons 23 jul 2014, 11:59

Att antisemitismen är större bland muslimer och vänsterextrema än bland högerextrema ser jag inte som speciellt konstigt. Som det redan påpekats i tråden så är det en del högerextrema som i sin kamp mot Islam ansett att fiendens fienden är min vän. Utöver detta har högerextrema länge motarbetats samtidigt som kritiken mot vänsterextremister och muslimer varit relativt liten.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).
JackBlack

Inläggav Anders G » ons 23 jul 2014, 11:59

FNs sändebud för mänskliga rättigheter tyckte att Reepalus uttalanden i pressen räckte som referens för att åka till Malmö och skälla ut honom. Läser du inte på innan du reflexskriver, Matte?
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Vitnir » ons 23 jul 2014, 16:33

Anders G skrev:FNs sändebud för mänskliga rättigheter tyckte att Reepalus uttalanden i pressen räckte som referens för att åka till Malmö och skälla ut honom. Läser du inte på innan du reflexskriver, Matte?

Var det inte Obamas sändebud? Har för mig det.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav Matte » ons 23 jul 2014, 17:51

Det var Hanna Rosenthal som agerade på Obamas uppdrag.
Matte skrev:Vitnir skrev:

Tja Reepalu är antisemit för att han tycker judar i Malmö har skuld i Israels behandling av palestinier
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Thomas P » ons 23 jul 2014, 17:53

Vitnir skrev:Tja Reepalu är antisemit för att han tycker judar i Malmö har skuld i Israels behandling av palestinier. Mycket mer klockrent än så blir det inte utan armbindel och läderbyxor.

Något sådant har jag inget minne av att han sagt. Däremot tyckte han i samband med att judiska församlingen där nere organiserade en proisraelisk demonstration att det kunde vara bra om de istället tog avstånd från Israels våld. Det är inte detsamma som att säga att judar i Malmö har skuld utan jag ser det mer som ett pragmatiskt råd att markera distans till Israel när nu bevisligen många kopplar ihop dem. Ibland är det bra att vara extra tydlig.

Istället får vi inlägg som det av Jackie Jakubowski proisraliska inlägg i DN idag. Han kunde nöjt sig med att fördöma antisemitism, men måste istället dra in den aktuella konflikten i Gaza och lägga hela skulden på palestinska sidan med en bunt dåliga argument.
Thomas P

Inläggav Vitnir » ons 23 jul 2014, 22:43

Matte skrev:Det var Hanna Rosenthal som agerade på Obamas uppdrag.
Matte skrev:Vitnir skrev:

Tja Reepalu är antisemit för att han tycker judar i Malmö har skuld i Israels behandling av palestinier

Se där, varför låtsas inte veta vad jag pratar om?
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav Matte » tor 24 jul 2014, 07:20

Jag vet mycket väl vad det handlar om och just därför frågade jag efter någon referens som ger grund för ditt påstående
"Reepalu är antisemit för att han tycker judar i Malmö har skuld i Israels behandling av palestinier"
Det vore klädsamt om du för en gångs skull svarar ordentligt på en konkret fråga.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Anders G » tor 24 jul 2014, 07:37

Ahhh! Skall vi ta ett varv med Reepalu? Med ordvrängaren Matte? Okej.
http://komplexaanalyser.wordpress.com/2 ... -istallet/
http://www.dn.se/ledare/signerat/malmo- ... eret-igen/

Det går ju fort. Man kan googla på orden Reepalu antisemit judar ursäkt och så kan vi köra ett par månader medan Matte slingrar sig bland bisatserna.
Karln är en otrevlig pamp med fördomar och en antisemitisk värdegrund. Punkt.
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Matte » tor 24 jul 2014, 08:04

Det var inte dig jag frågade utan vitnir från vilken jag begärde en konkret referens. Minst av allt är vi då betjänta av en pösmunkig åthutning från Sveriges malligaste morgontidning eller din referens till den illvillige ordvrängaren Richter vars huvudakliga mission tycks vara att tillverka antisemiter.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Thomas P » tor 24 jul 2014, 08:32

Anders G skrev:Ahhh! Skall vi ta ett varv med Reepalu? Med ordvrängaren Matte?

Ingen av dina länkar bekräftar den aktuella anklagelsen.
Thomas P

Inläggav Anders G » tor 24 jul 2014, 08:43

Mona Sahlin tycker Reepalu skall hålla käften i sådana här sammanhang.
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Matte » tor 24 jul 2014, 22:00

Anders G skrev:skall hålla käften i sådana här sammanhang.

.

Självmarkering sa Bull! Men Vitnir kanske har någon referens som ingen annan funnit.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

FöregåendeNästa

Återgå till Politik