Antisemitismen ökar

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Re: Antisemitismen ökar

Inläggav Vitnir » fre 25 jul 2014, 09:33

Matte skrev:
Anders G skrev:skall hålla käften i sådana här sammanhang.

.

Självmarkering sa Bull! Men Vitnir kanske har någon referens som ingen annan funnit.

Nej det är den gamla vanliga skåpmaten som har tillbakavisats av vissa forumiter tidigare. Man kan hävda att en anka inte är en anka hur många gånger som helst. Reepalu kvackar som en antisemit och går som en antisemit. Han är en antisemit.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav Matte » fre 25 jul 2014, 09:52

Vitnir skrev:Reepalu kvackar som en antisemit och går som en antisemit
Var det detta du då åsyftar?
jag kommer att använda de möjligheter som är mina att ständigt och outtröttligt fördöma krigsförbrytelser och tala för fred, samtidigt som jag ämnar göra det som står i min makt för att bekämpa de oacceptabla hatbrott som sker i Malmö och kraftfullt fördöma antisemitismen och all annan form av rasism",
Reepalu citerad i skånskan. Har du inget annat att komma med så är du förmodligen en antisemitsk provokatör
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav harald » fre 25 jul 2014, 11:05

Vitnir skrev:
Matte skrev:... Men Vitnir kanske har någon referens som ingen annan funnit.

Nej det är den gamla vanliga skåpmaten som har tillbakavisats av vissa forumiter tidigare. Man kan hävda att en anka inte är en anka hur många gånger som helst. Reepalu kvackar som en antisemit och går som en antisemit. Han är en antisemit.
I det här fallet tycker jag det kunde varit klädsamt att nämna vilka uttalanden som uppfattas som antisemitiska.
De flesta kritiserade uttalanden jag lyckats hitta kan mycket väl också tolkas på ett annat sätt, och utifrån de åsikter han själv anser sig ha så kan jag inte se annat än att en sådan uttolkning oftast är rimlig.
Har han sagt något mer direkt antisemitiskt än när han hävdade kopplingar mellan SD och judiska församlingen?
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.
Användarvisningsbild
harald

Inläggav Anders G » fre 25 jul 2014, 12:43

Googla. Reepalu. Antisemitism. Antisemit. Judar. Judiska församlingen. Ursäkt.

Han är ju en kändis. I tidningen var och varannan vecka under sin storhetstid.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav L. Mäkinen » fre 25 jul 2014, 14:27

Anders G skrev:Googla. Reepalu. Antisemitism. Antisemit. Judar. Judiska församlingen. Ursäkt.

Det där är höjden av oseriös argumentation.
Påstår du något sådant får du vara så god att komma med någon form av belägg för det hela.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav harald » fre 25 jul 2014, 19:37

Anders G skrev:Googla. Reepalu. Antisemitism. Antisemit. Judar. Judiska församlingen. Ursäkt.

Jo, det var precis det jag gjorde innan jag skrev mitt förra inlägg.
Det finns ganska gott om anklagelser mot honom som är av en smula tveksam natur.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.
Användarvisningsbild
harald

Inläggav Matte » lör 26 jul 2014, 10:07

Ja Anders G s uppmaning till dumgoogling belyser rätt väl vad det handlar om. I sionisternas ögon definieras en antisemit som en person som anklagats för att vara antisemit.

Gerners, Öholms, Richters m fl sionisters agerande fungerar effektivt för att blockera seriöst kamp mot antisemitism. Antisemitism och sionism är den rasistiska vävens aviga och räta.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Anders G » lör 26 jul 2014, 11:38

Att Matte tar någon i försvar är också en varningssignal.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav harald » lör 26 jul 2014, 14:17

Anders G skrev:Att Matte tar någon i försvar är också en varningssignal.
I det här fallet så kanske det är läge för dig att känna dig varnad, men annars vet jag inte om det är så viktigt att bygga sina uppfattningar utifrån vad Matte tycker.

Jag har hittat ETT (1) exempel på när Reepalu uttrycker sig antisemitiskt, Finns det verkligen ingenting mer?
Användarvisningsbild
harald

Inläggav Matte » lör 26 jul 2014, 15:46

Anders G skrev:Jag har tidigare i tråden länkat till ett varv 2010,
Och där dyker följande uttalande upp i Sydsvenskan.
– Det är klart att Judiska församlingen i Malmö inte har ett dugg med konflikten där nere att göra. Men här blev de en symbol för staten Israel helt plötsligt
. Kommentarer överflödiga!

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav harald » lör 26 jul 2014, 16:24

Anders G skrev:... Jag har tidigare i tråden länkat till ett varv 2010, och ett varv 2012.
Synd att du inte är läskunnig Harald. Reepalu är en pladdrande antisemit. Punkt.
Jag har läst dessa länkar. Där hittar jag ETT (1) antisemitiskt uttalande från Reepalu, där han hävdar kopplingar mellan SD och judiska församlingen.
Dessutom hittar jag ett plumpt uttalande om transvestiter.

Anser du detta vara nog för att beteckna honom som "en pladdrande antisemit"?
Om du inte har mer källor eller hänvisningar till citat att komma med tycker jag att du borde skämmas över dina uttalanden om honom.
Användarvisningsbild
harald

Inläggav kaxiga Z » lör 26 jul 2014, 21:31

Reepalu lär även ha sagt att Malmös judiska invånare blir trakasserade, vilket kan förstås eftersom de inte tillräckligt starkt tagit avstånd från Gaza-ockupation och liknande. Jag har ingen källa, minns det från Sydsvenskan.
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav Vidugavia » lör 26 jul 2014, 22:54

kaxiga Z skrev:Reepalu lär även ha sagt att Malmös judiska invånare blir trakasserade, vilket kan förstås eftersom de inte tillräckligt starkt tagit avstånd från Gaza-ockupation och liknande. Jag har ingen källa, minns det från Sydsvenskan.

Vad sägs som att leta fram en källa för detta? Exakt vad är det Reepalu har sagt? Vad är ditt syfte med att relatera vaga beskrivningar av vad Reepalu "lär" ha sagt? Vad tror du att du uppnår?
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern
Användarvisningsbild
Vidugavia

Inläggav harald » lör 26 jul 2014, 23:49

kaxiga Z skrev:Reepalu lär även ha sagt att Malmös judiska invånare blir trakasserade, vilket kan förstås eftersom de inte tillräckligt starkt tagit avstånd från Gaza-ockupation och liknande. Jag har ingen källa, minns det från Sydsvenskan.

Kan detta ha att göra med en manifestation 2009 när det viftats med israeliska flaggor?
Reepalus uttalande då var väl kanske inte helt perfekt balanserat, men skall man tolka det som antisemitiskt så måste man nog vara en sionist av det mer hårdföra slaget.

Mitt tips är att du kollar upp Reepaluanklagelser innan du sprider dem vidare.
Användarvisningsbild
harald

Inläggav Thomas P » mån 28 jul 2014, 18:29

Anders skrev:Ang Antismitism: Judehat i debatten om Gazakrisen.

Detta fungerar visst åt båda håll. Ett enkelt "#FreePalestine" räcker för att både man själv och familjen skall utsättas för mordhot.
Thomas P

FöregåendeNästa

Återgå till Politik