Antisemitismen ökar

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Re: Antisemitismen ökar

Inläggav Anders » tis 29 jul 2014, 15:49

harald skrev:
kaxiga Z skrev:Reepalu lär även ha sagt att Malmös judiska invånare blir trakasserade, vilket kan förstås eftersom de inte tillräckligt starkt tagit avstånd från Gaza-ockupation och liknande. Jag har ingen källa, minns det från Sydsvenskan.

Kan detta ha att göra med en manifestation 2009 när det viftats med israeliska flaggor?
Reepalus uttalande då var väl kanske inte helt perfekt balanserat, men skall man tolka det som antisemitiskt så måste man nog vara en sionist av det mer hårdföra slaget.

Mitt tips är att du kollar upp Reepaluanklagelser innan du sprider dem vidare.
Samtliga citat finns i länkar från wiki sidan för Reepalu.

Han har verkligen sagt: "Jag skulle önska att judiska församlingen tog avstånd från Israels kränkningar av civilbefolkningen i Gaza. I stället väljer man att hålla en demonstration på Stortorget, som kan sända fel signaler.", vilket skulle betyda att judar i Sverige på någon märklig sätt är ansvariga för vad staten Israel gör.

Tror du inte att skulle bli betraktad som rasist om jag hävdade att det är, tja, vilka ska vi exemplifiera med, romer kanske, att det är deras eget fel att dom behandlas så dåligt i Rumänien...
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Thomas P » tis 29 jul 2014, 17:14

Anders skrev:Han har verkligen sagt: "Jag skulle önska att judiska församlingen tog avstånd från Israels kränkningar av civilbefolkningen i Gaza. I stället väljer man att hålla en demonstration på Stortorget, som kan sända fel signaler.", vilket skulle betyda att judar i Sverige på någon märklig sätt är ansvariga för vad staten Israel gör.

Detta citat betyder som redan påpekats inte vad du hävdar. Att bara upprepa samma sak utan att bemöta motargumenten är en usel debattstil.
Thomas P

Inläggav harald » tis 29 jul 2014, 17:54

Anders skrev:
harald skrev:Kan detta ha att göra med en manifestation 2009 när det viftats med israeliska flaggor?
Reepalus uttalande då var väl kanske inte helt perfekt balanserat, men skall man tolka det som antisemitiskt så måste man nog vara en sionist av det mer hårdföra slaget.

Mitt tips är att du kollar upp Reepaluanklagelser innan du sprider dem vidare.
Samtliga citat finns i länkar från wiki sidan för Reepalu.

Han har verkligen sagt: "Jag skulle önska att judiska församlingen tog avstånd från Israels kränkningar av civilbefolkningen i Gaza. I stället väljer man att hålla en demonstration på Stortorget, som kan sända fel signaler.", vilket skulle betyda att judar i Sverige på någon märklig sätt är ansvariga för vad staten Israel gör. ...
Det var precis det citatet jag tänkte på.
Om man gör en manifestation så har man enligt min mening ett visst ansvar för vilka symboler man väljer att använda.
Det är givetvis ingen ursäkt för motdemonstranternas agerande, men det förtjänar kritik i alla fall.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.
Användarvisningsbild
harald

Inläggav Matte » tis 29 jul 2014, 18:44

Anders skrev:Jag skulle önska att judiska församlingen tog avstånd från Israels kränkningar av civilbefolkningen i Gaza. I stället väljer man att hålla en demonstration på Stortorget, som kan sända fel signaler.", vilket skulle betyda att judar i Sverige på någon märklig sätt är ansvariga för vad staten Israel gör.
Nej, det är det inte alls! Än mindre innebär det något antisemitiskt. .

Om kommunalrådet i min kommun offentligt vädjar till muslimska församlingen att ta avstånd från Irans/IS/Hamas etc. aktiviteter kan man se det som uttryck för statsmannamässig klokhet alternativt omdömeslös grönköpingspolitik. Men islamofobi är det inte.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Anders » tis 29 jul 2014, 19:41

Matte skrev:
Anders skrev:Jag skulle önska att judiska församlingen tog avstånd från Israels kränkningar av civilbefolkningen i Gaza. I stället väljer man att hålla en demonstration på Stortorget, som kan sända fel signaler.", vilket skulle betyda att judar i Sverige på någon märklig sätt är ansvariga för vad staten Israel gör.
Nej, det är det inte alls! Än mindre innebär det något antisemitiskt. .

Om kommunalrådet i min kommun offentligt vädjar till muslimska församlingen att ta avstånd från Irans/IS/Hamas etc. aktiviteter kan man se det som uttryck för statsmannamässig klokhet alternativt omdömeslös grönköpingspolitik. Men islamofobi är det inte.
Du har nog rätt, just det citat är nog inte så farligt. Andra citat, som han dock har backat ifrån är värre, som det där om SD kopplingar.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Thomas P » tis 29 jul 2014, 20:37

Anders skrev:Andra citat, som han dock har backat ifrån är värre, som det där om SD kopplingar.

Det var klantigt, men jag tror snarare det handlade om en vandringshistoria som broderats ut i flera led och att Repalu inte gjorde faktakoll. Jag kan tänka mig att det gick till så att när Ted Ekeroth fick Herzl award så gissade någon att han måste han haft nominerats av några svenska judar, och efter ett par led blev det till att han var medlem i judiska församlingen i Malmö. Jag ser det snarare som bevis för att Repalu är okunnig än att han är antisemit.
Thomas P

Föregående

Återgå till Politik