Är SD ett rasistiskt parti?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Är SD ett rasistiskt parti?

Inläggav JackBlack » mån 02 jun 2014, 20:45

Det sägs ofta att SD är ett rasistiskt parti men vilka belägg finns det för detta påstående? Jag säger inte att påståendet är felaktigt utan jag är mest nyfiken på vilka belägg som finns. Att det finns många representanter som sagt och skrivit rasistiska saker vet jag. Däremot undrar jag vad som kan anses vara rasistiskt i deras partiprogram eller principprogram samt om det finns några statsvetenskapliga analyser (eller vilka analyser som helst egentligen) som kommit fram till att partiet är rasistiskt.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).
JackBlack

Re: Är SD ett rasistiskt parti?

Inläggav Anders G » mån 02 jun 2014, 21:03

De har systematiskt vårdat språket i sitt partiprogram, och kör stenhårt med en vidrig rasistisk åsiktsvärld i praktiken. Vad är det för svårt att förstå med det? Nazzar i slips och kostym.
Varför har det inget värde vad "enskilda" partiföreträdare "råkar" säga eller skriva? Skulle det vara partiprogrammet som är verkligheten ändå, bara för att? Visa några tillfällen då de råkar säga fel åt andra hållet.

J Åkesson blåljuger om sin uppväxt och varför han gick med i det då öppet nazistiska partiet. Sen dess har de infört förbud mod nazzeuniform på mötena.
etc etc.
Tag bulken av uttalanden och skrivningar från http://www.interasistmen.se . Vad är det för ickerasistiskt i vad de säger och skriver?

Tag detta konkreta exempel. På vilket vis visar det att partiledningen är ickerasister?
http://www.interasistmen.se/granskning/ekeroth-fortsatter-att-hanga-ut-barn-trots-pavisade-fel-sd-vagrar-agera/
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Dûrion Annûndil » mån 02 jun 2014, 21:32

JackBlack skrev:Däremot undrar jag vad som kan anses vara rasistiskt i deras partiprogram eller principprogram...
Blanda inte ihop de två frågorna om SD är ett rasistiskt parti, och om huruvida deras program är det. De är bara exempel.
Konkret så är analysen av programmen poänglös, då de vinnlagt sig om att inte redogöra sina åsikter där.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inläggav JackBlack » tis 03 jun 2014, 02:44

Dûrion Annûndil skrev:
JackBlack skrev:Däremot undrar jag vad som kan anses vara rasistiskt i deras partiprogram eller principprogram...
Blanda inte ihop de två frågorna om SD är ett rasistiskt parti, och om huruvida deras program är det. De är bara exempel.
Konkret så är analysen av programmen poänglös, då de vinnlagt sig om att inte redogöra sina åsikter där.

Om deras parti- eller principprogram innehåller något rasistiskt så kan ju det ge belägg för att partiet är rasistiskt. Frånvaro av det innebär dock inte att man kan utesluta att partiet är rasistiskt. Därför är det intressant men inte avgörande.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).
JackBlack

Inläggav JackBlack » tis 03 jun 2014, 02:51

Anders G skrev:De har systematiskt vårdat språket i sitt partiprogram, och kör stenhårt med en vidrig rasistisk åsiktsvärld i praktiken. Vad är det för svårt att förstå med det? Nazzar i slips och kostym.
Varför har det inget värde vad "enskilda" partiföreträdare "råkar" säga eller skriva? Skulle det vara partiprogrammet som är verkligheten ändå, bara för att? Visa några tillfällen då de råkar säga fel åt andra hållet.

J Åkesson blåljuger om sin uppväxt och varför han gick med i det då öppet nazistiska partiet. Sen dess har de infört förbud mod nazzeuniform på mötena.
etc etc.
Tag bulken av uttalanden och skrivningar från http://www.interasistmen.se . Vad är det för ickerasistiskt i vad de säger och skriver?

Tag detta konkreta exempel. På vilket vis visar det att partiledningen är ickerasister?
http://www.interasistmen.se/granskning/ekeroth-fortsatter-att-hanga-ut-barn-trots-pavisade-fel-sd-vagrar-agera/

Det är klart det har ett värde vad enskilda partiföreträdare uttrycker på olika sätt. Däremot krävs det någon form av bredare analys för att dra några riktiga slutsatser om hela partiet.

Partiprogrammet har också ett värde eftersom det kan innehålla rasistiska ståndpunkter.

Inte rasist men... är en politisk propagandasite, jag skulle inte ta det som skrivs där så seriöst.
JackBlack

Inläggav JackBlack » tis 03 jun 2014, 02:53

En del tolkar följande stycke ur partiprogrammet som rasistiskt:

Begränsa invandringen kraftigt skrev:Vi vänder oss emot det multikulturella samhällsbygget då det förutsätter splittring, utanförskap och även kräver att vi i Sverige ska anpassa oss till andra kulturer. Utgångspunkten måste vara att de som invandrar till Sverige ska anpassa sig till svensk kultur och svenska värderingar. Vi står upp för en öppen svenskhet där invandrare ska kunna bli en del av det svenska samhället. Vad som är viktigt för oss är att det finns en strävan hos de som kommer till Sverige att ta till sig svenska värderingar och bli en del av det svenska samhället.

Vad säger ni om den tolkningen?
JackBlack

Inläggav garozzo » tis 03 jun 2014, 07:45

Här är en ledarkrönika i DN som passar in i trådens ämne.
Golnaz Hashemzadeh visar en imponerande tolerans måste jag säga.

http://www.dn.se/ledare/kolumner/en-pratglad-brandman-fran-boden/
garozzo

Inläggav Anders G » tis 03 jun 2014, 07:49

JackBlack skrev: Inte rasist men... är en politisk propagandasite, jag skulle inte ta det som skrivs där så seriöst.

Jag erkänner att deras material på sistone börjat blandas upp med tyckande och tolkningar, men huvuddelen består: Citat från smånazzarna. Detta är vad riksdagskräket Kent Järnrör och Partisekreteraren skriver, säger och gör. Varför tar du andra "propagandakanaler" seriösare?
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav peewee » tis 03 jun 2014, 07:50

Anders G skrev:Tag bulken av uttalanden och skrivningar från http://www.interasistmen.se . Vad är det för ickerasistiskt i vad de säger och skriver?

Jag läste ditt konkreta exempel från http://www.interasistmen.se, vilket för övrigt är samma källa som du hänvisar till i hela ditt inlägg. Här är ett citat från anklagenseakten:

Vi kunde igår avslöja att Ekeroth inte använt sig av någon djupare källkritik när han skrev sitt inlägg [...]

Om du vill fortsätta att använda uteslutande partiska källor i dina anklagelser är det din sak, men om din avsikt är att övertyga läsaren så rekommenderar jag djupare källkritik.
Förnuftet är trons största hinder, eftersom det får allt gudomligt att verka absurt, för att inte säga korkat.
- Martin Luther, Tischreden [Bordssamtal], vol 9, s 107
http://books.google.com/books?id=NhjG6GXGtjcC&pg=PA107
Användarvisningsbild
peewee

Inläggav Anders G » tis 03 jun 2014, 07:52

Och du har inget att säga i sakfrågan, citat från lögnaren/filmaren/sonen till brottslig invandrare Ekrot.
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav peewee » tis 03 jun 2014, 07:58

Anders G skrev:Och du har inget att säga i sakfrågan, citat från lögnaren/filmaren/sonen till brottslig invandrare Ekrot.

Nej. Jag har tröttnat på att du konsekvent besvarar frågor med motfrågor. Du har en back-log med obesvarade frågor och ostyrkta påståenden att ta hand om innan jag ödslar mer tid på dig.
Förnuftet är trons största hinder, eftersom det får allt gudomligt att verka absurt, för att inte säga korkat.
Användarvisningsbild
peewee

Inläggav peewee » tis 03 jun 2014, 08:19

JackBlack skrev:Däremot undrar jag vad som kan anses vara rasistiskt i deras partiprogram eller principprogram samt om det finns några statsvetenskapliga analyser (eller vilka analyser som helst egentligen) som kommit fram till att partiet är rasistiskt.

Några deltagare i tråden ifrågasätter partiprogrammet, alltså anser att det är helt eller delvis en kuliss som döljer partiets verkliga åsikter. Det kan vara riktigt, det vet jag ingenting om - men eftersom normalfallet i ett politiskt parti är att programmet faktiskt speglar partiets åsikter, så bör då de som ifrågasätter SD:s partiprogram ha bevisbördan.

Jag kan förstås ha tänkt fel här. Är normalfallet att ett partiprogram inte speglar partiets åsikter? Intressant samhälle vi lever i, i så fall.

Men oavsett vad partiprogrammet säger eller inte säger, så efterlyser TS också "några [statsvetenskapliga] analyser" som kommit fram till att partiet är rasistiskt. Någon sådan måste väl gjorts? Om det inte har gjorts någon, kan det tolkas som ett indicium om motsatsen?
Användarvisningsbild
peewee

Inläggav L. Mäkinen » tis 03 jun 2014, 08:34

peewee skrev:Jag kan förstås ha tänkt fel här. Är normalfallet att ett partiprogram inte speglar partiets åsikter? Intressant samhälle vi lever i, i så fall.
Ett tydligt exempel på att partiprogram inte alltid följs av de faktiska görandena är Socialdemokraternas partiprogrammerade avskaffande av monarkin i landet. De har haft möjlighet att driva frågan länge, men det passar inte opinionsläget.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav JohJoh » tis 03 jun 2014, 09:38

peewee skrev: eftersom normalfallet i ett politiskt parti är att programmet faktiskt speglar partiets åsikter, så bör då de som ifrågasätter SD:s partiprogram ha bevisbördan.

Håller med dig om det.

Tycker man måste bedöma 3 delar:
- Partiprogrammet
- Hur partiet röstar/agerar i praktiken. Har de lagt något förslag som inte stämmer med, eller röstat emot, sitt partiprogram?
- Vad ledande partiföreträdare säger/skriver

Det är på den 3:e punkten det kan bli lite problematiskt för SD som jag ser det.
“Truly, life is the misery we endure between disappointments.” - Sand dan Glokta
JohJoh

Inläggav peewee » tis 03 jun 2014, 10:09

JohJoh skrev:Tycker man måste bedöma 3 delar:
- Partiprogrammet
- Hur partiet röstar/agerar i praktiken. Har de lagt något förslag som inte stämmer med, eller röstat emot, sitt partiprogram?
- Vad ledande partiföreträdare säger/skriver

Det tycker jag låter klokt. Till din lista skulle jag vilja lägga den aspekt som TS tar upp: oberoende undersökningar.

Såvitt jag minns har kritiken här på forumet rört sig nästan uteslutande om din punkt tre.

JohJoh skrev:Det är på den 3:e punkten det kan bli lite problematiskt för SD som jag ser det.

Och jag instämmer. Låt mig vara helt tydlig med att jag inte försvarar såna åsikter som vi ser i t.ex. järnrörs-videon. Vissa partiföreträdare skulle säkert må bra av en lobotomi.

Men det finns två faktorer som komplicerar just punkt 3.

1) Hur definierar vi "ledande partiföreträdare"? Jag ifrågasätter inte att t.ex. medlemmar i partistyrelsen hör dit. Men i en annan tråd lyftes en sd-medlem i världsmetropolen Botkyrka, utan ens någon fullmäktigeplats, fram som om han vore just det. Inget parti klarar av att kammas med en sådan luskam, det blir bara löjligt.

2) SD är ett ungt parti som just kastats (eller hoppat, välj själv) in i diverse beslutande organ. Alla partier i den situationen har enorma problem med att a) besätta stolar, b) se till att dessa stolar besätts med kompetent folk och c) oönskade individer "kuppat" sig till stolar genom att skriva in sig själva på valsedlarna. Vi såg det hos ny demokrati och hos miljöpartiet, och vi ser det hos många småpartier på kommunal nivå. Därmed är det rimligt att anta att det finns ett antal "ledande partiföreträdare" som inte alls skriver eller säger det som partiet faktiskt vill.

En sista synpunkt. Vi får acceptera att partier kan förändras. Alltså, att om SD var rasistiskt för tio år sedan, så är frågan fortfarande om det är det - inte om det var det. Alternativet, att ett partis åsikt är statiskt genom åren, skulle vara mycket genant för samtliga riksdagspartier.
Användarvisningsbild
peewee

Nästa

Återgå till Politik