Är SD ett rasistiskt parti?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Re: Är SD ett rasistiskt parti?

Inläggav JackBlack » ons 18 jun 2014, 09:34

matsw skrev:
JackBlack skrev:I övrigt så har ju faktiskt Försäkringskassan sagt att det hypotetiska räkneexemplet i princip stämmer, det var till och med lågt räknat: [...]
= 22 249 kr per månad och detta är inte skattepliktig inkomst.

För ett specialkonstruerat fall med redovisade höga kostnader för att maxa ut värdet.

Redovisa istället vad som faktiskt betalas ut.

Det tycker jag också man ska göra men nu var det inte vad som diskuterades. Nu är det detta hypotetiska fall som har påståtts vara fel. Kritikerna borde kanske ha fokuserat mer på att ta fram riktiga siffror eller åtminstone bara förklara varför det var meningslösa siffror än att hänga upp sig på det hypotetiska och meningslösa exemplet...

Högerextrema lämnar väldigt ofta svagheter i sin propaganda och retorik, det är tragiskt för dem. Men vad som är än mer tragiskt är att deras motståndare inte ser detta och därför inte heller utnyttjar svagheterna på ett bra sätt.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).
JackBlack

Inläggav peewee » ons 18 jun 2014, 10:13

kaxiga Z skrev:JackBlack, hoppas du minns exemplen som nämnts i denna tråd: "Zlatan är inte svensk"
och när Loreen vann Eurovision Song Contest: "Sverige" inom citattecken, skrev en i ledningen (Åkesson?), var uppenbart arg på att en mörkhyad svensk artist tävlat för Sverige.

Nu får jag lugna mig med skrivandet, jobbet blir lidande, men...

kaxiga Z, det är fullt möjligt att SD är ett rasistiskt parti - men om vi ska slå fast det, låt oss då göra det med fakta. Det är jag säker på att du håller med mig om. Du nämner två exempel, Zlatan och Loreen. Håller dessa exempel?

Zlatan:
Här tycks källan vara en expressen-artikel, och det är tidningens rubriksättare (inte någon i SD) som skriver "Zlatan är inte svensk". Artikeln hänvisar i sin tur till en Ekot-intervju med Mattias Karlsson, ordförande i Sverigedemokraternas programkommission.

Att fotbollspelaren Henrik Larsson är svensk råder det inget tvivel om säger Mattias Karlsson, men han är mer tveksam när det gäller Zlatan Ibrahimovic.

– Jag som privatperson, det har ju ingenting med partiet att göra, uppfattar väl inte Zlatan som svensk, kanske.

Varför är han inte svensk?

– Jag uppfattar honom inte som det, på det sätt han tänker och agerar och talar. Han har en attityd som på många sätt inte känns typisk svensk.

– Han har ett kroppsspråk och ett språk i allmänhet som jag inte uppfattar direkt som svenskt, säger Mattias Karlsson.

Jag kan varken få hans inlägg att motivera rubriken "Zlatan är inte svensk", eller utmåla SD eller Mattias Karlsson själv som rasist. Kan du?

Loreen:
Det var Björn Söder, och han skrev så här på Facebook (enligt nyheter24.se).

Björn Söder: "NEJ! Vi vill inte ha Eurovision i Sverige och betala för skräpet! Men det är klart, vi betalar väl mer eller mindre hela arrangemanget var det än hålls! En tråkig kväll för de svenska TV-licensbetalarna!!"

Okänd i kommentarsfältet: "bara glad att Sverige vann…"

Björn Söder: "Sverige?"

Björn Söder: "Heder åt de länder som värnar sina egna språk!"

Jag kan inte få hans inlägg till att han var "uppenbart arg på att en mörkhyad svensk artist tävlat för Sverige". Kan du?
Förnuftet är trons största hinder, eftersom det får allt gudomligt att verka absurt, för att inte säga korkat.
- Martin Luther, Tischreden [Bordssamtal], vol 9, s 107
http://books.google.com/books?id=NhjG6GXGtjcC&pg=PA107
Användarvisningsbild
peewee

Inläggav kaxiga Z » ons 18 jun 2014, 10:17

Det är ingen som säger rent ut att de inte anser någon vara svensk pga hudfärg eller svart hårfärg, det kommer man aldrig att hitta.
För SDaren tog det flera timmar innan han skrev den förklarande repliken om heder åt de som sjunger på svenska istället för engelska. Såg ut som något någon tipsat honom om att snarast göra.
Abbas Waterloo, etc, sjöngs på engelska i ESC. Loreen var verkligen inte först med detta.
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav peewee » ons 18 jun 2014, 10:18

JohJoh skrev:Uppenbarligen är det viktigt för SD att klargöra skillnad mellan de som tillhör "den svenska nationen" och de som inte gör det. Det visar de i både skrift och uttalanden. Men både du och peewee verkar vara inne på att detta inte egentligen betyder något konkret.

(min fetning)
Nej, JohJoh, vad jag är inne på är att de som hävdar att detta innebär rasism skall ange vad det konkret betyder att inte "tillhöra den svenska nationen". Jag frågade dig om just den saken flera gånger. Jag pekade också på att, läst i sammanhanget där det stod (resten av kapitlet handlade mest om integrationsproblem) var det ganska tydligt vad det betyder, och att det inte rörde sig om rasism. Det tar du inte med i ditt inlägg.
Förnuftet är trons största hinder, eftersom det får allt gudomligt att verka absurt, för att inte säga korkat.
Användarvisningsbild
peewee

Inläggav peewee » ons 18 jun 2014, 10:21

kaxiga Z skrev:Det är ingen som säger rent ut att de inte anser någon vara svensk pga hudfärg eller svart hårfärg, det kommer man aldrig att hitta.

Ja, det finns säkert människor som tycker så.

Tolkar jag ditt svar som att du inte kan se de två exemplen som starka tecken på rasism?
Användarvisningsbild
peewee

Inläggav peewee » ons 18 jun 2014, 10:24

kaxiga Z skrev:För SDaren tog det flera timmar innan han skrev den förklarande repliken om heder åt de som sjunger på svenska istället för engelska.

Aha, det var nytt för mig. Framgick inte av Nyheter24.
Användarvisningsbild
peewee

Inläggav nide_j » ons 18 jun 2014, 11:37

peewee skrev:Zlatan:
Här tycks källan vara en expressen-artikel, och det är tidningens rubriksättare (inte någon i SD) som skriver "Zlatan är inte svensk". Artikeln hänvisar i sin tur till en Ekot-intervju med Mattias Karlsson, ordförande i Sverigedemokraternas programkommission.

Nej, källan är Jimmie själv i en SVT-intervju: http://www.svt.se/nyheter/sverige/akess ... som-svensk
Show me the science!
nide_j

Inläggav Anders G » ons 18 jun 2014, 11:59

Men Peewee, var har du varit de senaste 4-5 åren? Har du ingen radio, TV eller tidningar i huset? Anslut dig till internet, där rapporteras mycket nyheter om svensk inrikesdebatt.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav peewee » ons 18 jun 2014, 12:26

nide_j skrev:
peewee skrev:Zlatan:

Nej, källan är Jimmie själv i en SVT-intervju: http://www.svt.se/nyheter/sverige/akess ... som-svensk

Tack för rättelsen. Nå, inte heller här är det någon som påstår "Zlatan är inte svensk".

Jimmie Åkesson svarade:

- Jag tycker inte det är min uppgift, jag uttalade mig som politiker, jag tycker inte det är min uppgift att peka på enskilda individer och tala om för dom vilken nationell identitet dom har, utan det får dom i första hand svara på själva, det kan inte jag göra åt dem.

- Men om man är född i Sverige, då räcker inte det för att vara svensk eller?

- Jag är övertygade om att det bor många människor i Sverige som är födda här som inte betraktar sig själva som svenskar. Det är jag helt övertygad om och jag har träffat massor med sådana människor. Utan man har en annan identitet, ofta baserad på att man kommer ifrån ett annat land.
Användarvisningsbild
peewee

Inläggav Dûrion Annûndil » ons 18 jun 2014, 12:50

peewee skrev:
JohJoh skrev:Uppenbarligen är det viktigt för SD att klargöra skillnad mellan de som tillhör "den svenska nationen" och de som inte gör det. Det visar de i både skrift och uttalanden. Men både du och peewee verkar vara inne på att detta inte egentligen betyder något konkret.

(min fetning)
Nej, JohJoh, vad jag är inne på är att de som hävdar att detta innebär rasism skall ange vad det konkret betyder att inte "tillhöra den svenska nationen". Jag frågade dig om just den saken flera gånger. Jag pekade också på att, läst i sammanhanget där det stod (resten av kapitlet handlade mest om integrationsproblem) var det ganska tydligt vad det betyder, och att det inte rörde sig om rasism. Det tar du inte med i ditt inlägg.
Egentligen är det väl sekundärt vad det står i texten huruvida SD är ett rasistiskt parti? För det måste ju gå att avgöra utifrån hur de agerat hittills under sin existens, vilka frågor de ägnar sig åt, vad de säger i media, hur de driver kampanj, osv, osv...
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inläggav peewee » ons 18 jun 2014, 12:56

Dûrion Annûndil skrev:Egentligen är det väl sekundärt vad det står i texten huruvida SD är ett rasistiskt parti? För det måste ju gå att avgöra utifrån hur de agerat hittills under sin existens, vilka frågor de ägnar sig åt, vad de säger i media, hur de driver kampanj, osv, osv...

Sekundärt, må så vara. Men bevisbördan ändras inte.
Användarvisningsbild
peewee

Inläggav Anders G » ons 18 jun 2014, 13:07

Är SD ett ickerasistiskt parti? Bevisbördan vilar tung på dig Peewee.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav peewee » ons 18 jun 2014, 13:11

Anders G skrev:Är SD ett ickerasistiskt parti? Bevisbördan vilar tung på dig Peewee.

Trams. Läs trådstarten.

Det sägs ofta att SD är ett rasistiskt parti men vilka belägg finns det för detta påstående?
Användarvisningsbild
peewee

Inläggav matsw » ons 18 jun 2014, 22:21

JackBlack skrev:Nu är det detta hypotetiska fall som har påståtts vara fel. Kritikerna borde kanske ha fokuserat mer på att ta fram riktiga siffror eller åtminstone bara förklara varför det var meningslösa siffror än att hänga upp sig på det hypotetiska och meningslösa exemplet...

Inte alls. Det är rakt av fel. Man gav sken av att det är ett representativt värde för vad man kan få ut. Det är ju fel. Det är inget representativt värde för någonting.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.
Användarvisningsbild
matsw

Inläggav Dûrion Annûndil » ons 18 jun 2014, 22:22

peewee skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Egentligen är det väl sekundärt vad det står i texten huruvida SD är ett rasistiskt parti? För det måste ju gå att avgöra utifrån hur de agerat hittills under sin existens, vilka frågor de ägnar sig åt, vad de säger i media, hur de driver kampanj, osv, osv...

Sekundärt, må så vara. Men bevisbördan ändras inte.
Nja, det är ju inte solklart vem som har bevisbördan. Att bevisa att en text är rasistisk har väl samma värde som att bevisa att texten inte är rasistiskt. Det finns ingen etablerad ståndpunkt att utgå ifrån som skulle ge ett motsatt påstående bevisbördan.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bevisb%C3%B6rda
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

FöregåendeNästa

Återgå till Politik