Är SD ett rasistiskt parti?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Re: Är SD ett rasistiskt parti?

Inläggav JackBlack » tor 19 jun 2014, 00:54

matsw skrev:
JackBlack skrev:Nu är det detta hypotetiska fall som har påståtts vara fel. Kritikerna borde kanske ha fokuserat mer på att ta fram riktiga siffror eller åtminstone bara förklara varför det var meningslösa siffror än att hänga upp sig på det hypotetiska och meningslösa exemplet...

Inte alls. Det är rakt av fel.

Ur ett teoretiskt perspektiv är det inte fel.
matsw skrev:Man gav sken av att det är ett representativt värde för vad man kan få ut. Det är ju fel. Det är inget representativt värde för någonting.

Om någon hävdar att det är ett representativt fall för helheten så är det givetvis fel men du verkar missa min poäng. I detta fall så har det varit så att det från antirasistiskt håll fokuserats en hel del på att motbevisa siffrorna (och i det fallet misslyckats) snarare än att fokusera på att avfärda beräkningen som icke-representativ och meningslös. Detta är problematiskt eftersom det innebär att antirasisterna tappar sin trovärdighet när det bevisas att de har fel (vilket har skett i diverse lokaltidningar samt på nätet). Det är bättre att fokusera på de goda argumenten än att okritiskt använda de dåliga argumenten.

Exempelvis har denna bild spridits och den innehåller en felaktighet när den hävdar att bidragen inte går att kombinera (förutom det innehåller den andra felaktigheter eller åtminstone otydligheter):
Bild
Det har spridits liknande budskap som försökt försökt ifrågasätta siffrorna istället för att att påpeka att de inte är representativa.
Senast redigerad av JackBlack tor 19 jun 2014, 01:01, redigerad totalt 1 gång.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).
JackBlack

Inläggav JackBlack » tor 19 jun 2014, 00:59

nide_j skrev:
peewee skrev:Zlatan:
Här tycks källan vara en expressen-artikel, och det är tidningens rubriksättare (inte någon i SD) som skriver "Zlatan är inte svensk". Artikeln hänvisar i sin tur till en Ekot-intervju med Mattias Karlsson, ordförande i Sverigedemokraternas programkommission.

Nej, källan är Jimmie själv i en SVT-intervju: http://www.svt.se/nyheter/sverige/akess ... som-svensk

Jag kände själv inte till detta uttalande, däremot finns det som peewee påpekar ett äldre uttalande från Mattias Karlsson.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).
JackBlack

Inläggav peewee » tor 19 jun 2014, 07:24

Dûrion Annûndil skrev:
peewee skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Egentligen är det väl sekundärt vad det står i texten huruvida SD är ett rasistiskt parti? För det måste ju gå att avgöra utifrån hur de agerat hittills under sin existens, vilka frågor de ägnar sig åt, vad de säger i media, hur de driver kampanj, osv, osv...

Sekundärt, må så vara. Men bevisbördan ändras inte.
Nja, det är ju inte solklart vem som har bevisbördan. Att bevisa att en text är rasistisk har väl samma värde som att bevisa att texten inte är rasistiskt. Det finns ingen etablerad ståndpunkt att utgå ifrån som skulle ge ett motsatt påstående bevisbördan.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bevisb%C3%B6rda

Jag förstår hur du menar. Men mer specifikt diskuterade JohJoh och jag om innebörden i en text taget ur SD:s partiprogram, och JohJoh hävdade (taget ur minnet nu, ursäkta JohJon) att texten visade solklart att SD var rasistiskt. Mitt svar var att jag inte kunde se det och att han skulle peka ut på vilket sätt texten var rasistisk. Då tycker jag att det är upp till honom att styrka sin tes.
Förnuftet är trons största hinder, eftersom det får allt gudomligt att verka absurt, för att inte säga korkat.
- Martin Luther, Tischreden [Bordssamtal], vol 9, s 107
http://books.google.com/books?id=NhjG6GXGtjcC&pg=PA107
Användarvisningsbild
peewee

Inläggav peewee » tor 19 jun 2014, 09:49

På tal om källkritik, mediabevakning och rubrikssättning.

The Guardian har idag en artikel som berättar att (tydligen) en person, som representerar ett motståndarparti i EU-parlamentet, uttalat sig kritiskt mot att Brittiska Högerpartiet UKIP låter SD vara med i sin grupp. Motståndarpartiet har mycket goda strategiska skäl att försöka hindra UKIP:s gruppbildning, om jag förstår The Guardian rätt:

But the Liberal Democrats last night attacked Farage's decision to allow such controversial figures into his group, which now has MEPs from seven EU member states – the minimum to form a group.

Och vad drar DN för slutsats av detta?

Brittisk vrede efter samarbetet med SD

...toppnyhet på http://www.dn.se

Länge leve WWW. Förr hade man varit bunden till sin dagliga papperstidning och hade aldrig haft tid att vara källkritisk. Nu finns det en möjlighet att tänka själv.
Förnuftet är trons största hinder, eftersom det får allt gudomligt att verka absurt, för att inte säga korkat.
Användarvisningsbild
peewee

Inläggav Spiring » tor 19 jun 2014, 10:08

JackBlack skrev:Exempelvis har denna bild spridits och den innehåller en felaktighet när den hävdar att bidragen inte går att kombinera (förutom det innehåller den andra felaktigheter eller åtminstone otydligheter)

Nu står det inte att bidragen inte går att kombinera, utan att "många av dessa bidrag kan över huvud taget inte kombineras" (min kursiv). Lite onödigt vagt, men det antyder att vissa bidrag kan kombineras.
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem
Användarvisningsbild
Spiring

Inläggav JackBlack » tor 19 jun 2014, 10:29

Spiring skrev:
JackBlack skrev:Exempelvis har denna bild spridits och den innehåller en felaktighet när den hävdar att bidragen inte går att kombinera (förutom det innehåller den andra felaktigheter eller åtminstone otydligheter)

Nu står det inte att bidragen inte går att kombinera, utan att "många av dessa bidrag kan över huvud taget inte kombineras" (min kursiv). Lite onödigt vagt, men det antyder att vissa bidrag kan kombineras.

Du har givetvis rätt i denna detalj men det ändrar inte så mycket då problemet är just att alla dessa bidrag kan kombineras så slutsumman blir 22 249 kr/mån.
JackBlack

Inläggav JohJoh » tor 19 jun 2014, 10:49

peewee skrev: och JohJoh hävdade (taget ur minnet nu, ursäkta JohJon) att texten visade solklart att SD var rasistiskt.

Man va f-an. Nu är du där igen. Hur svårt ska det vara att acceptera att jag aldrig har påstått att SD är rasistiskt. Skärpning. :evil:
Det jag har påstått är att SD delar upp medborgare i "riktiga svenskar" och resten och att detta uppenbarligen är viktigt för dem.
“Truly, life is the misery we endure between disappointments.” - Sand dan Glokta
JohJoh

Inläggav peewee » tor 19 jun 2014, 11:46

JohJoh skrev:
peewee skrev: och JohJoh hävdade (taget ur minnet nu, ursäkta JohJon) att texten visade solklart att SD var rasistiskt.

Man va f-an. Nu är du där igen. Hur svårt ska det vara att acceptera att jag aldrig har påstått att SD är rasistiskt. Skärpning. :evil:
Det jag har påstått är att SD delar upp medborgare i "riktiga svenskar" och resten och att detta uppenbarligen är viktigt för dem.

Jag tog det som sagt ur minnet, det var därför jag infogade ett caveat och en ursäkt. Nej, det är riktigt, du har aldrig påstått att SD är rasistiskt.
Användarvisningsbild
peewee

Inläggav JohJoh » tor 19 jun 2014, 14:57

peewee skrev:
JohJoh skrev:

Jag tog det som sagt ur minnet, det var därför jag infogade ett caveat och en ursäkt. Nej, det är riktigt, du har aldrig påstått att SD är rasistiskt.

Du har redan bett om ursäkt en gång i denna tråd för att du felaktigt påstod att jag sagt att SD är rasistiskt.
En gång kan vara ett ärligt misstag. Två gånger i samma tråd är inte OK. Sluta citera ur minnet och bläddra tillbaka ett par sidor i tråden innan du påstår saker om du har så dåligt minne.
“Truly, life is the misery we endure between disappointments.” - Sand dan Glokta
JohJoh

Inläggav peewee » lör 21 jun 2014, 14:46

JohJoh skrev:Du har redan bett om ursäkt en gång i denna tråd för att du felaktigt påstod att jag sagt att SD är rasistiskt.
En gång kan vara ett ärligt misstag. Två gånger i samma tråd är inte OK. Sluta citera ur minnet och bläddra tillbaka ett par sidor i tråden innan du påstår saker om du har så dåligt minne.

Lugna ner dig nu. Om det inte var ett ärligt misstag, varför skulle jag då besvärat mig med att infoga caveat och ursäkt innan du ens påpekade misstaget för mig? Tror du det är något slags listigt retoriskt knep att varna sin läsare för en möjlig felcitering?

Men eftersom du nu insisterar:

JohJoh skrev:Jag menar att det är uppenbart att just skrivningen av vilka som deltar "i den svenska nationen" är en uppdelning i första och andra klassens medborgare.

Efter du skrivit detta, tidigare i tråden, frågade jag dig upprepade gånger vad det konkret betyder att vara en andra klassens medborgare. Jag fick aldrig någon svar på frågan, utan:

JohJoh skrev:
peewee skrev:
JohJoh skrev:Så de har bara med det fast det inte betyder något?! Det är ju en tydlig markering av deras åsikter och värderingar. De vill markera att alla medborgare inte är lika svenska.

Nej, det resonemanget håller inte. Du säger att det har en viss betydelse och att den betydelsen dessutom är uppenbar. Men du visar inte, trots flera uppmaningar, fram något konkret som stöder det du säger, istället erbjuder du en motfråga. Igen: vad säger SD att det konkret betyder att inte "vara en del av den svenska nationen"?

Vi släpper det och konstaterar att vi tycker olika.

Man skulle kunna fråga sig vad som är den egentliga skillnaden mellan att säga "SD vill dela in människor i första och andra klassens medborgare baserat på deras svenskhet" och "SD är rasister". Men som sagt var, det är korrekt att du inte har påstått att SD är rasistiskt.
Användarvisningsbild
peewee

Inläggav brimer » sön 20 jul 2014, 20:52

JackBlack skrev:Det sägs ofta att SD är ett rasistiskt parti men vilka belägg finns det för detta påstående?

Grundläggande för deras ideologi är ju enligt dem själva att kulturellt och etniskt homogena grupper har de bästa förutsättningarna för att skapa ett väl fungerande samhälle, och att man därför inte bör leva tillsammans i samma samhälle om man tillhör olika sådana grupper. Lika barn leka bäst, där "lika" avser just etnisk homogenitet.

Rasism behöver väl inte nödvändigtvis betyda att man rangordnar olika grupper av människor baserat på deras etniska ursprung, utan snarare att man anser att det är en egenskap som man bör ta stor hänsyn till på olika sätt i skapandet och upprätthållandet av ett samhälle, t.ex. genom att avvisa vissa grupper eller försöka eliminera och kväva specifika kulturella uttryck.

Men om någon argumenterar på ett bra sätt för att definitionen av begreppet "rasism" bör vara så pass snäv att SD inte faller inom ramen för den, så kan jag absolut köpa det. Då får man väl hitta på nåt annat att kalla de idéerna, "etnicism" kanske. Det förändrar ju inte vad de står för.
Användarvisningsbild
brimer

Inläggav JohJoh » mån 21 jul 2014, 07:53

brimer skrev:Då får man väl hitta på nåt annat att kalla de idéerna, "etnicism" kanske. Det förändrar ju inte vad de står för.

Begreppet kulturrasism eller nyrasism finns ju:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kulturrasism
JohJoh

Inläggav JackBlack » mån 01 sep 2014, 09:23

brimer skrev:
JackBlack skrev:Det sägs ofta att SD är ett rasistiskt parti men vilka belägg finns det för detta påstående?

Grundläggande för deras ideologi är ju enligt dem själva att kulturellt och etniskt homogena grupper har de bästa förutsättningarna för att skapa ett väl fungerande samhälle, och att man därför inte bör leva tillsammans i samma samhälle om man tillhör olika sådana grupper. Lika barn leka bäst, där "lika" avser just etnisk homogenitet.

Det är möjligt men det har ju även ett stöd i forskningen.

E Pluribus Unum: Diversity and Community in the Twenty-first Century The 2006 Johan Skytte Prize Lecture skrev:Ethnic diversity is increasing in most advanced countries, driven mostly by sharp increases in immigration. In the long run immigration and diversity are likely to have important cultural, economic, fiscal, and developmental benefits. In the short run, however, immigration and ethnic diversity tend to reduce social solidarity and social capital. New evidence from the US suggests that in ethnically diverse neighbourhoods residents of all races tend to ‘hunker down’. Trust (even of one's own race) is lower, altruism and community cooperation rarer, friends fewer. In the long run, however, successful immigrant societies have overcome such fragmentation by creating new, cross-cutting forms of social solidarity and more encompassing identities. Illustrations of becoming comfortable with diversity are drawn from the US military, religious institutions, and earlier waves of American immigration.

Ethnic Diversity and Social Trust: The Role of Exposure in the Micro-Context skrev:In this paper we argue that residential exposure to ethnic diversity reduces social trust. Previous within-country analyses of the relationship between contextual ethnic diversity and trust have been conducted at higher levels of aggregation, concealing substantial variation in actual exposure to ethnic diversity. In contrast, we analyze how ethnic diversity of the immediate micro-context – where interethnic exposure is inevitable – affects trust. We do this using Danish survey data linked with register-based data, which enables us to obtain precise measures of the ethnic diversity of each individual’s residential surroundings. We focus on contextual diversity within a radius of 80 meters of a given individual, but compare the effect in the micro-context to the impact of diversity in more aggregate contexts. The results show that ethnic diversity in the micro-context affects trust negatively, while the effect vanishes in larger contextual units. This supports the idea that interethnic exposure underlies the relationship.

Sen får du för tydlighetens skull gärna hänvisa till var de hävdar följande:

...enligt dem själva att kulturellt och etniskt homogena grupper har de bästa förutsättningarna för att skapa ett väl fungerande samhälle...
JackBlack

Inläggav Dûrion Annûndil » mån 01 sep 2014, 10:52

In the long run immigration and diversity are likely to have important cultural, economic, fiscal, and developmental benefits.
Att de långsiktiga resultaten visar på fördelar gör att den forskning du hänvisar till inte stödjer dem.

Sen kan man fråga sig om resultaten kommer av diversifieringen i områdena specifikt, eller av de socioekonomiska förhållandena i de områdena. Hittar man annorlunda förhållanden i homogena områden med dåliga socioekonomiska förutsättningar (exempelvis kåkstäder eller favelor) på "tillits-skalan"?
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inläggav JackBlack » tis 02 sep 2014, 10:35

Dûrion Annûndil skrev:
In the long run immigration and diversity are likely to have important cultural, economic, fiscal, and developmental benefits.
Att de långsiktiga resultaten visar på fördelar gör att den forskning du hänvisar till inte stödjer dem.

Läser du den faktiska studien så ser du också att svaret inte är så entydigt. Det är ju också så att det rent logiskt är så att mångkultur inte automatiskt leder till något bra. Resultatet från de senaste fyra decenniernas invandring till Sverige samt den integrationspolitik som förts är sämre än i något annat OECD-land samt sämre än resultatet från vår tidigare invandring. Det säger åtminstone att det vi gör är långt ifrån optimalt.

Dûrion Annûndil skrev:Sen kan man fråga sig om resultaten kommer av diversifieringen i områdena specifikt, eller av de socioekonomiska förhållandena i de områdena. Hittar man annorlunda förhållanden i homogena områden med dåliga socioekonomiska förutsättningar (exempelvis kåkstäder eller favelor) på "tillits-skalan"?

Resultatet är justerat för socioekonomisk utsatthet. Något annat vore ett vetenskapligt misstag.
JackBlack

FöregåendeNästa

Återgå till Politik