Mikropartier

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Mikropartier

Inläggav skeptiskelars » ons 25 jun 2014, 14:42

Allas vår PKJonas skall försöka ta sig tid att granska sk "mikropartier".
Första blogginlägget här:
http://www.pkjonas.se/2014/06/24/mikrop ... a-partiet/
Ett parti som drivs av samma snubbe som har startat "VoRF, Vetenskap och riktig folkbildning"
http://vorf.wordpress.com/2014/01/21/vorf-startar-upp/.

Följ med....inte minst pga PKJ:s formuleringskonst, så brukar underhållningsvärdet vara högt i det han skriver.
skeptiskelars

Re: Mikropartier

Inläggav devadatta » tor 26 jun 2014, 23:26

Lulzigast i år är utan tvekan Kristna Värdepartiet:
Dagen skrev:Partiprogrammet denna lilla grupp går till val på i höst handlar mest om att de vill förbjuda abort och samkönade äktenskap, och om att återinföra sambeskattning. Men det är inte bara ­homosexuella som gifter sig som lever fel, poängterade talespersonen Mats Selander. Alla som skiljer sig, alla som är otrogna, alla som har relationer utanför ett heterosexuellt äktenskap lever också fel.
– Nittio till nittiofem procent av alla svenskar ­lever antagligen fel eller tänker helt fel, sade han.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav TomasT » fre 27 jun 2014, 01:37

Det finns väl en del filurer huserande detta forum vilka vill få livet att stämma in likt med ett rutat papper. :D

Inläggav Nemesis » fre 27 jun 2014, 20:56

skeptiskelars skrev:Ett parti som drivs av samma snubbe som har startat "VoRF, Vetenskap och riktig folkbildning"
http://vorf.wordpress.com/2014/01/21/vorf-startar-upp/.

Följ med....inte minst pga PKJ:s formuleringskonst, så brukar underhållningsvärdet vara högt i det han skriver.

Länken bjuder på en annan länk: Homosexuellt beteende skapat av GMO-gift

Med andra ord någon som är långt ute i woowooland.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav Jonas K » ons 02 jul 2014, 22:23

Tack så mycket för trådstarten. Jag har nu skrivit om ett parti med betydligt större stöd än Vetenskapliga Partiet, nämligen Partiet De Fria. Det är ett parti vars hela ideologi bygger på konspirationsteorier kring chemtrails, Bilderberggruppen, GMO, vacciner, global uppvärmning mm.

Inlägget råkade bli högaktuellt eftersom partiet just idag från Almedalen officiellt släppte nyheten att de utsett en partiledare. Utnämningen av partiledare kommer nog att visa sig vara ett stort misstag, till och med för ett foliehattsparti. Den nye partiledaren hyser nämligen en rad problematiska åsikter, han har bland annat ifrågasatt förintelsen.
Läs min diverseblogg om konspirationsteorier, obskyra ideologier, nyandlighet, religiös extremism mm
Användarvisningsbild
Jonas K

Re: Sv: Mikropartier

Inläggav devadatta » ons 02 jul 2014, 23:15

Jag och ett par andra voffare var och såg på hans tal.

Det var långt mer oproffsigare än Enhet. Enhet står visserligen på crazyplatsen på Donners plats, men de har färgfoldrar & banderoller och en publik (på 20 pers, till skillnad från De frias 10).

De fria hade ingenting. Ingen kunde veta vem som talade och han presenterade sig inte vad jag minns. Innan talet pratade han med nazisterna i SvP (råkar veta att en av dem har en swastikatatuering), som också stod rumt och delade ut tidningar. Dessutom stod ett par pers (en hippie) och höll i en banderoll med "nätverket mot banker" ed, och flera personer hade t-shirtar med "Direktdemokraterna" på sig (de enda utom SvP som var identifierbara).

Talet var nästan outhärdligt tråkigt. Den enda lulzen (för icke-ekonomer) var påståendet att halva europas befolkning dog på 1300-talet pga aktier, spekulation, banker etc. Anser han att digerdöden hade finansiella orsaker?

Jag frågade Direktdemokraterna vem som talade och de sa att det var han i JonasKs blogginlägg. Sen höll de en lika lång och mördande tråkig privat föreläsning för mig om det bankrutta ekonomiska systemet. De sa att de inte hade nån koppling med honom, men det märktes att det var deras julafton.

TL;DR Skumma amatörer, mördande tråkigt, bara ett lulz.
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav Cytokrom C » tor 03 jul 2014, 20:26

devadatta skrev:Lulzigast i år är utan tvekan Kristna Värdepartiet:
Dagen skrev:Partiprogrammet denna lilla grupp går till val på i höst handlar mest om att de vill förbjuda abort och samkönade äktenskap, och om att återinföra sambeskattning. Men det är inte bara ­homosexuella som gifter sig som lever fel, poängterade talespersonen Mats Selander. Alla som skiljer sig, alla som är otrogna, alla som har relationer utanför ett heterosexuellt äktenskap lever också fel.
– Nittio till nittiofem procent av alla svenskar ­lever antagligen fel eller tänker helt fel, sade han.

Jag tycker den totala avsaknaden av triangulering är uppfriskande på ett bisarrt sätt...
Cytokrom C

Inläggav skeptiskelars » mån 07 jul 2014, 13:39

Tack Jonas K.
Nu ser vi fram emot Mats Selanders Kristna Värdepartiet och Peratts Demokraterna :-)
skeptiskelars

Inläggav skeptiskelars » mån 07 jul 2014, 14:36

....och Enhet så klart.....
skeptiskelars

Inläggav Jonas K » tis 29 jul 2014, 07:02

Lite svårt att få något gjort i sommarvärmen men nu har jag i alla fall fått ihop en mikropartianalys till: Börje Peratts Demokraterna . För den som följt Peratt och Demokraterna framkommer väl dock inte så mycket nytt.

Av de mikropartier som intresserar skeptiker och humanister återstår Enhet, Kristna Värdepartiet och det lilla stockholmspartiet Lifepartiet. Kanske utbrytarna från Miljöpartiet i Gröna Partiet också är intressant för samma personer. Har inte så bra koll på dem och vet ännu inte om de helt enkelt bara är radikalare än Miljöpartiet eller om det också handlar om annat. De är hur som helst väldigt negativa till GMO.
Läs min diverseblogg om konspirationsteorier, obskyra ideologier, nyandlighet, religiös extremism mm
Användarvisningsbild
Jonas K

Inläggav devadatta » tis 29 jul 2014, 22:46

Jonas K skrev:Av de mikropartier som intresserar skeptiker och humanister återstår Enhet, Kristna Värdepartiet och det lilla stockholmspartiet Lifepartiet. Kanske utbrytarna från Miljöpartiet i Gröna Partiet också är intressant för samma personer. Har inte så bra koll på dem och vet ännu inte om de helt enkelt bara är radikalare än Miljöpartiet eller om det också handlar om annat. De är hur som helst väldigt negativa till GMO.

Jag var på svenska akupunkturförbundets seminarium i Almedalsveckan. I frågestunden reste sig en kvinna och pratade om hur hon för många år sedan forskat på holistisk vård på dåvarande Pharmacia. När de sen blev uppköpta av amerikaner så sa de åt henne att sluta med det, men hon ville fortsätta. Facket stödde henne inte och till slut sa hon upp sig och startade en förening och så småningom ett nytt parti: Lifepartiet.

Vad gäller Gröna partiet så startades väl det av Joakim Pilstran-Trulp efter att han förlorat omröstningen om manligt språkrör mot Fridolin (måste ha varit en traumatisk upplevelse). Han stod för en "djupekologisk" inriktning vilket jag antar är miljörörelsens svar på fundamentalister (de finns, jag har sett dem själv) och tydligen kände han sig tvungen att starta ett nytt parti runt det. Enligt MP-skvaller är han en knepig person.
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav Jonas K » mån 25 aug 2014, 12:42

Nu har jag tagit mig tid att skriva om det nyandliga alternativet i höstens val: Enhet.

devadatta skrev:Jag var på svenska akupunkturförbundets seminarium i Almedalsveckan. I frågestunden reste sig en kvinna och pratade om hur hon för många år sedan forskat på holistisk vård på dåvarande Pharmacia. När de sen blev uppköpta av amerikaner så sa de åt henne att sluta med det, men hon ville fortsätta. Facket stödde henne inte och till slut sa hon upp sig och startade en förening och så småningom ett nytt parti: Lifepartiet.

Som med flera andra mikropartier måste man ställa sig frågan varför hon inte valde att engagera sig i ett redan existerande parti som påminde om det hon ville starta, i detta fall Enhet.
Användarvisningsbild
Jonas K

Inläggav Jonas K » tis 26 aug 2014, 12:08

Användarvisningsbild
Jonas K

Inläggav Skurt » fre 05 sep 2014, 21:45

Här finns en färsk debatt mellan Kristna Värdepartiets Per Kronlid och Christer Sturmark https://www.youtube.com/watch?v=ALd223zuPIk
Jag är inte den riktiga Skurt.
Användarvisningsbild
Skurt

Inläggav skeptiskelars » lör 13 sep 2014, 20:33

Buhuhu.
Kristna värdepartiet hanns tydligen inte med.
Och imorrn är det val.

.....men det ser jag bara som en högst obetydlig skönhetsfläck i PKJ:s eminenta genomgång av mikropartier på sin MYCKET läsvärda blogg. Det som publicerats hitills har varit en ren fröjd att läsa.

@Jonas:
Om du sitter på ett halvfärdigt inlägg om Kristna vp, så skriv gärna klart och publicera en annan gång, även om d blir efter valet. Huvudsaken är att det blir publicerat.
Senast redigerad av skeptiskelars lör 13 sep 2014, 21:08, redigerad totalt 1 gång.
skeptiskelars

Nästa

Återgå till Politik