Varför accepteras kollektiv skuldbeläggning av män?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Re: Varför accepteras kollektiv skuldbeläggning av män?

Inläggav Anders G » ons 03 sep 2014, 11:54

Akta dig då särskilt för jazzister och nyjazzister.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Dûrion Annûndil » ons 03 sep 2014, 12:00

Zartax skrev:Du menar alltså att det är passande att använda "vit kränkt man" om någon som inte direkt går med på att könsfördelningen på festivaler beror på diskriminering, för att den åsikten är löjeväckande?
Sådana konkreta tankar tror jag inte ingått i exempelvis boken "Vita kränkta män" eller hemsidan med samma namn.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inläggav Moridin » ons 03 sep 2014, 15:26

Dûrion Annûndil skrev:Nu är du bara oartig. Besvara min fråga.

Då tar vi det igen: har du några evidens utöver skev könsfördelning att storskalig diskriminering av kvinnliga band förekommer?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav Zartax » ons 03 sep 2014, 15:29

Dûrion Annûndil skrev:Sådana konkreta tankar tror jag inte ingått i exempelvis boken "Vita kränkta män" eller hemsidan med samma namn.

Nej? Vad har det med något att göra? Vi diskuterar inte boken eller hemsidan, vi diskuterar det exempel som har givits i tråden och de påståenden som har gjorts i tråden om uttryckets användning. Det är väldigt mycket goddage yxskaft på dig nu alltså.
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder
Användarvisningsbild
Zartax

Inläggav Dûrion Annûndil » ons 03 sep 2014, 18:34

Moridin skrev:

Då tar vi det igen: har du några evidens utöver skev könsfördelning att storskalig diskriminering av kvinnliga band förekommer?
Ditt svar är fortfarande luddigt, du får konkretisera dig.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inläggav Dûrion Annûndil » ons 03 sep 2014, 18:58

Zartax skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Sådana konkreta tankar tror jag inte ingått i exempelvis boken "Vita kränkta män" eller hemsidan med samma namn.

Nej? Vad har det med något att göra? Vi diskuterar inte boken eller hemsidan, vi diskuterar det exempel som har givits i tråden och de påståenden som har gjorts i tråden om uttryckets användning. Det är väldigt mycket goddage yxskaft på dig nu alltså.
Kanske tar man för mycket intryck av de man diskuterar med ibland...
Nåväl, för att vara lite tydligare: Som jag ser begreppet så förknippar jag det med ursprunget (hemsidan och boken) där det gjordes populärt. Där radades det upp påståenden och utbrott från personer som vid eftertanke säger ganska världsfrämmande saker, och när man hör dem så blir det löjeväckande (med ett visst allvar förstås, det är ju trots allt fördomar som finns i vårt samhälle som kommer fram). Så när du skrev att
Du menar alltså att det är passande att använda "vit kränkt man" om någon som inte direkt går med på att könsfördelningen på festivaler beror på diskriminering, för att den åsikten är löjeväckande?
...så tycker jag att du tillskriver mig en enkelspårighet som jag har svårt att se att jag förmedlat (möjligen tolkar vissa mig så i alla fall). Eftersom att jämföra vår diskussion om huruvida diskriminering förekommit med sådana fördomar verkar långsökt för mig.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inläggav Englund » ons 03 sep 2014, 19:42

Dûrion Annûndil skrev:
Moridin skrev:
Ditt svar är fortfarande luddigt, du får konkretisera dig.
Men va fan, eftersom ni är så långsamma så svarar jag åt er, och besparar oss alla lite tid:

Nej, Moridin anser inte att diskriminering per se inte förekommer om det inte är exakt 50/50-fördelning mellan kvinnor och män på festivaler...Var det så svårt att svara på Moridin?

Återigen ett nej, Durion har ingen evidens för att storskalig diskriminering förekommer och han anser inte heller att det per se måste vara diskrimering bara för att det inte råder ett 50/50-förhållande mellan kvinnor och män. Var det så svårt att svara på Durion?
Nu är då och framtiden är för alltid!
Englund

Re: Sv: Varför accepteras kollektiv skuldbeläggning av män?

Inläggav Picea » sön 07 sep 2014, 23:09

Moridin skrev:
Picea skrev:Fördomar? Nu borde det väl inte ha gått dem helt förbi eftersom frågan diskuteras. Att diskutera sådana här frågor är ju ett sätt att visa att det finns en marknad. Det är väl rentav det enda sättet innan någon prövar.

Detta rimmar illa med den vänsterpolitiska uppfattningen att privata företag gör vad som helst för vinst. Så något måste bort. Kan inte ha kakan och äta den också.

Är du helt säker på att vänstern har rätt i den här frågan? Själv är jag inte övertygad om att alla kapitalister skulle sälja sin själ, men jag kanske är hjärntvättad av högerspöken, till skillnad från dig? Eller?

Saken är den att för att gå med vinst måste man vara lyhörd för vad folk vill ha, och om du och dina gelikar driver på att ingen vill höra kvinnliga band och att de som vill är rabiata håriga feminister som inte är värda att ta hänsyn till, så kan det ha en negativ effekt på kvinnors chans att ha framgång som musiker. Vill du verkligen det?
Användarvisningsbild
Picea

Inläggav Picea » sön 07 sep 2014, 23:19

Anders G skrev:Jag tvivlar på att man går på konsert för att se en någorlunda jämn könsfördelning.

Jag går på konsert för att lyssna på bästa möjliga musik. Om urvalet bestäms efter tron att folk vill höra män och inte efter skicklighet så får jag inte som jag vill, eller hur?

Varför går du på konserter?

Inom den klassiska musiken tar de problemet på allvar eftersom musikerna ofta provspelar till orkestrar bakom en skärm numera. Det kan ju även påverka rekryteringen av svarta musiker som spelar något annat instrument än saxofon.
Användarvisningsbild
Picea

Inläggav Picea » sön 07 sep 2014, 23:41

Vill en kvinna bli känd musiker skall hon satsa på folkmusik på fiol. Eller kulning, där ligger ni män i lä! Ni kan dra till Schweiz och joddla istället.
Användarvisningsbild
Picea

Inläggav JemyM » mån 08 sep 2014, 01:39

Spiring skrev:Hm. Har du kommit fram till något av detta på empirisk väg? Låter som ett referat av slumpmässigt utvald teoretiserande lärobok. Eller var detta ett sorts svar på frågan "Varför accepteras kollektiv skuldbeläggning av män"?

Du kan kolla in William Pollack i ämnet.

http://www.amazon.com/Real-Boys-Rescuin ... 0805061835

Ett kortare sätt att sammanfatta mitt svar på är: "Det accepteras eftersom det är maskulint genus".
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)
Användarvisningsbild
JemyM

Inläggav Spiring » mån 08 sep 2014, 06:41

JemyM skrev:Ett kortare sätt att sammanfatta mitt svar på är: "Det accepteras eftersom det är maskulint genus".

Bra eller dåligt, i dina ögon? Att kollektiv skuldbeläggning av män accepteras på grund av att det är fråga om män, förlåt "maskulint genus", alltså?

(Det kändes som att ditt förra, långa, inlägg liksom svävade som en ande högt över trådens diskussioner.)
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem
Användarvisningsbild
Spiring

Inläggav Moridin » mån 08 sep 2014, 20:20

Picea skrev:Är du helt säker på att vänstern har rätt i den här frågan? Själv är jag inte övertygad om att alla kapitalister skulle sälja sin själ, men jag kanske är hjärntvättad av högerspöken, till skillnad från dig? Eller?

Jag härleder en intern motsägelse i den vänsterpolitiska uppfattningen.

Saken är den att för att gå med vinst måste man vara lyhörd för vad folk vill ha, och om du och dina gelikar driver på att ingen vill höra kvinnliga band och att de som vill är rabiata håriga feminister som inte är värda att ta hänsyn till, så kan det ha en negativ effekt på kvinnors chans att ha framgång som musiker. Vill du verkligen det?

Ska alla som vill det kunna bli framgångsrika musiker, även de dåliga (definierat som mindre populära)?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav nide_j » tis 09 sep 2014, 07:46

Moridin skrev:Ska alla som vill det kunna bli framgångsrika musiker, även de dåliga (definierat som mindre populära)?

Felaktig premiss. Bra musiker behöver nödvändigtvis vara de populäraste.
Show me the science!
nide_j

Inläggav Spiring » tis 09 sep 2014, 09:11

nide_j skrev:
Moridin skrev:Ska alla som vill det kunna bli framgångsrika musiker, även de dåliga (definierat som mindre populära)?

Felaktig premiss. Bra musiker behöver nödvändigtvis vara de populäraste.

Det är överhuvudtaget svårt att mäta hur "bra" en musiker är, om man inte menar "spelskicklighet" och exempelvis mäter antalet korrekta toner per tidsenhet. Men en "bra" konstnär är ju inte nödvändigtvis någon som gör en exakt avbild av verkligheten, han/hon behöver inte ens kunna det för att skapa konst som berör djupt. Så även med musik och andra konstarter. På sätt och vis är väl en musikers popularitet ett lika bra kriterium i sammanhanget som något annat. Eller lika dåligt. Den musik som berör mig berör kanske inte dig, eller den stora publiken, så "normen" blir i all rimlig mening subjektiv.

Något tillspetsat: En "bra" yrkesman är en som utför sitt arbete på bästa sätt. En musikers arbete är att spela musik som berör lyssnarna. Enligt min ringa mening.
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem
Användarvisningsbild
Spiring

FöregåendeNästa

Återgå till Politik