Trängselskatter på Essingeleden för att betala ny T-banan

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Trängselskatter på Essingeleden för att betala ny T-banan

Inläggav Maggen » tis 15 jul 2014, 18:33

2016 ska alla dessa skatter höjas kraftigt och även läggas på Essingeleden för att få in 9 miljarder till ny tunnelbana. Så man ska inte kunna komma igenom eller förbi Sthlm utan att betala på viss tider.
Jag vet inget annat ställe som har en så underlig konstruktion utan gratis alternativ, istället har man betalmotorvägar med alternativ och allt är gratis för att komma runt städerna.

De flesta kan inte välja att köra då det ev. blir gratis så styreffekterna blir marginella och det blir bara en ny kassako.
Maggen
Avstängd

Re: Trängselskatter på Essingeleden för att betala ny T-bana

Inläggav Anders G » tis 15 jul 2014, 20:14

Då kan man ju lika gärna ta vägen genom city utan direkta styrande extrakostnader. Smart...
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Maggen » tis 15 jul 2014, 20:28

Anders G Wrote:Då kan man ju lika gärna ta vägen genom city utan direkta styrande extrakostnader. Smart...

Men det blir dyrare 30/65 vad jag minns.
Maggen
Avstängd

Inläggav Thomas P » tis 15 jul 2014, 20:50

Anders G Wrote:Då kan man ju lika gärna ta vägen genom city utan direkta styrande extrakostnader. Smart...

Du anser inte din tid har något värde?
Thomas P

Inläggav Anders G » ons 16 jul 2014, 07:44

Om inte trängsselskatten styr ekonomiskt tar man den geografiskt passande vägen. Tiden får väl avgöras från fall till fall. Jag kan tex välja att ta bilen ända fram istället för att parkera vid en obekväm pendeltågsstation om jag har grejer att gränsfalls-släpa på.
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav pwm » ons 16 jul 2014, 08:52

Anders G Wrote:Om inte trängsselskatten styr ekonomiskt tar man den geografiskt passande vägen.
Det är så konstruktionen ser ut i Göteborg. Du får betala för att köra in i staden. Betala för att köra ut. Betala för att passera på någon europa- eller riksväg, utan att köra vare sig in eller ut. På det hela taget verkar det vara konstruerat för att dra in så mycket pengar som möjligt, snarare än att styra trafikflödet geografiskt.

Möjligen kan det finnas en liten styrning i tid, då avgifterna varierar över dygnets timmar.

(Jag är för systemet med trängselskatt, men har alltså en del invändningar mot hur det implementerats (här i Gbg)).
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav Thomas P » ons 16 jul 2014, 08:55

Anders G Wrote:Om inte trängsselskatten styr ekonomiskt tar man den geografiskt passande vägen.

Då är i allmänhet Essingeleden smartare än vägen genom city om du inte skall till city och då skulle du inte åkt Essingeleden ändå.
Tiden får väl avgöras från fall till fall. Jag kan tex välja att ta bilen ända fram istället för att parkera vid en obekväm pendeltågsstation om jag har grejer att gränsfalls-släpa på.

Hur ofta skulle en avgift på Essingeleden påverka ett sådant beslut?
Thomas P

Inläggav Anders G » ons 16 jul 2014, 09:29

Thomas P Trängselskatten är tänkt att vara ett ekonomiskt styrmedel FÖR vissa färdvägar, MOT andra. Att ta ut avgift på vägen FÖRBI UTANFÖR stan tar bort meningen med den ekonomiska styrningen.

Jag tänker inte skriva ner samtliga tänkbara färdvägar för varenda djävel i stockholmstrakten bara för att du skall hålla på och märka ord i en liberal/tokvänstertråd till.
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Thomas P » ons 16 jul 2014, 09:49

Anders G Wrote:Thomas P Trängselskatten är tänkt att vara ett ekonomiskt styrmedel FÖR vissa färdvägar, MOT andra.

Trängselskatten är tänkt att låta bilisterna betala i alla fall en del av marginalkostnaden för deras resor så att man begränsar biltrafiken med hjälp av kostnad snarare än med köer. Detta handlar även om val av färdsätt och om resan alls behövde äga rum, inte bara exakt vilken väg man tar med sin bil.
Att ta ut avgift på vägen FÖRBI UTANFÖR stan tar bort meningen med den ekonomiska styrningen.

För det första är Essingeleden inte utanför staden och för det andra tar det inte bort effekten. Det är fortfarande så att den som helt utan avgift skulle tagit bilen nu kanske tar buss/T-bana/pendeltåg/cykel eller väljer ett resmål som inte tvingar honom genom stan.
Jag tänker inte skriva ner samtliga tänkbara färdvägar för varenda djävel i stockholmstrakten bara för att du skall hålla på och märka ord i en liberal/tokvänstertråd till.

Kan du inte försöka dämpa personangreppen lite.
Thomas P

Inläggav Maggen » ons 16 jul 2014, 12:54

Problemet är de obefintliga alternativen till leden och nyttotrafiken kan inte köra på sin fritid då det ev. är gratis. Leden går utanför själva innerstaden då staden är hela kommunen i detta fall. Om de väntat på nya kringfarten är en annan sak men om ex. en barnfamilj ska från södra delen till Arlanda, är kollektivtrafik ingen lösning. Dessutom är kollektivtrafiken redan knökfull då det är som mest med bilar i trafik.
Planeringen är efterbliven då man inte kunnat styra inflyttning.
Detta liknar straffbeskattning då antibilisterna saknar alternativ och skatterna lär öka.
Folk är för galna i att pendla för långt men många bor nära sitt arbete.
Med det fria skolvalet numera bör det även vara en hel del skolbarn som fyller kollektivtrafiken.
Leden tillhör det statliga vägnätet.
Nu är skatten ett styrmedel, med leden blir det som förr att man måste betala för att passera huvudstaden.
Jag vet inget annat land med dylika tankevurpor då jag kört en hel del genom Europa.
Maggen
Avstängd

Inläggav Anders G » ons 16 jul 2014, 13:36

Thomas P Wrote:
Anders G Wrote:Thomas P Trängselskatten är tänkt att vara ett ekonomiskt styrmedel FÖR vissa färdvägar, MOT andra.

Trängselskatten är tänkt att låta bilisterna betala i alla fall en del av marginalkostnaden för deras resor så att man begränsar biltrafiken med hjälp av kostnad snarare än med köer. Detta handlar även om val av färdsätt och om resan alls behövde äga rum, inte bara exakt vilken väg man tar med sin bil.
Att ta ut avgift på vägen FÖRBI UTANFÖR stan tar bort meningen med den ekonomiska styrningen.

För det första är Essingeleden inte utanför staden och för det andra tar det inte bort effekten. Det är fortfarande så att den som helt utan avgift skulle tagit bilen nu kanske tar buss/T-bana/pendeltåg/cykel eller väljer ett resmål som inte tvingar honom genom stan.

Kan du inte försöka dämpa personangreppen lite.

Jag har rätt, dina invändningar ovan är FEL.
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Thomas P » ons 16 jul 2014, 14:30

Maggen Wrote:Detta liknar straffbeskattning då antibilisterna saknar alternativ och skatterna lär öka.

Pengarna behövs för att investera i ny infrastruktur.
Thomas P

Inläggav Anders » ons 16 jul 2014, 15:45

Thomas P Wrote:
Maggen Wrote:Detta liknar straffbeskattning då antibilisterna saknar alternativ och skatterna lär öka.

Pengarna behövs för att investera i ny infrastruktur.
Om man bygger ut T-banan, är det då inte lämpligt att höja T-baneavgifterna, eller menar du att öronmärkta pengar är fel?
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Thomas P » ons 16 jul 2014, 16:27

Anders Wrote:Om man bygger ut T-banan, är det då inte lämpligt att höja T-baneavgifterna, eller menar du att öronmärkta pengar är fel?

I detta fall är det inte effektivt. Höjer du priset på kollektivtrafiken så mycket så minskar användandet och bilköerna ökar, dvs motsatsen till vad du ville uppnå. Se det som att bilisterna genom att betala delar av kostnaderna för kollektivtrafiken betalar för att andra skall använda denna så att de själva kommer fram snabbare istället för att fastna i oändliga köer. Ditt alternativ leder till att kollektivtrafiken långsamt dör av när man inte har pengar till drift och investeringar så färre åker och man får än mindre pengar till kollektivtrafiken osv. Istället tvingas man satsa långt mer pengar på att bygga nya allt fler och bredare vägar.
Thomas P

Inläggav Anders » ons 16 jul 2014, 16:43

Thomas P Wrote:
Anders Wrote:Om man bygger ut T-banan, är det då inte lämpligt att höja T-baneavgifterna, eller menar du att öronmärkta pengar är fel?

I detta fall är det inte effektivt. Höjer du priset på kollektivtrafiken så mycket så minskar användandet och bilköerna ökar, dvs motsatsen till vad du ville uppnå. Se det som att bilisterna genom att betala delar av kostnaderna för kollektivtrafiken betalar för att andra skall använda denna så att de själva kommer fram snabbare istället för att fastna i oändliga köer. Ditt alternativ leder till att kollektivtrafiken långsamt dör av när man inte har pengar till drift och investeringar så färre åker och man får än mindre pengar till kollektivtrafiken osv. Istället tvingas man satsa långt mer pengar på att bygga nya allt fler och bredare vägar.
Så öronmärkta pengar är fel alltså. Då kan man väl bygga Förbifart Stockholm med momspengar från staten utan problem.

Essingeleden är idag full av bilar och lastbilar som definitivt inte ska till Stockholm City. När jag svänger av vid Norrtull så är det kanske en 5:e del som gör det samma. Resten fortsätter åt norr om staden de norra förorterna, Arlanda etc, troligen dit ungefär Förbifart Stockholm skulle ansluta till E4an.

Jag har inget emot trängselskatterna, men höjningar på 50% för de billigaste in och utfarterna är i mesta laget. Om det läggs på de föreslagna inkomstskattehöjningarna måste jag och miljoner andra dra ner på något annat, dvs färre jobb i Sverige.

Jag har inget emot trafiksatsningar på varken kollektivtrafik och biltrafik, men när de ställs motsvarande när de borde kunna existera parallellt, då ser jag problem. Ibland åker jag tåg till jobbet, men det är rätt fullt och tar 2 timmar extra per dag, och långt ifrån punktligt. Men för det mesta funkar det bra, och bättre kommer det funka när citybanan är på plats. Då kanske jag inte behöver min bil längre.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Nästa

Återgå till Politik