Trängselskatter på Essingeleden för att betala ny T-banan

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Re: Trängselskatter på Essingeleden för att betala ny T-bana

Inläggav Maggen » ons 16 jul 2014, 16:52

Thomas P skrev:
Anders skrev:Om man bygger ut T-banan, är det då inte lämpligt att höja T-baneavgifterna, eller menar du att öronmärkta pengar är fel?

I detta fall är det inte effektivt. Höjer du priset på kollektivtrafiken så mycket så minskar användandet och bilköerna ökar, dvs motsatsen till vad du ville uppnå. Se det som att bilisterna genom att betala delar av kostnaderna för kollektivtrafiken betalar för att andra skall använda denna så att de själva kommer fram snabbare istället för att fastna i oändliga köer. Ditt alternativ leder till att kollektivtrafiken långsamt dör av när man inte har pengar till drift och investeringar så färre åker och man får än mindre pengar till kollektivtrafiken osv. Istället tvingas man satsa långt mer pengar på att bygga nya allt fler och bredare vägar.

Vad har genomfartstrafiken med det att göra, folk som inte ens bor i närheten, vilka andra städer gör så?

Det ska givetvis betalas med skattemedel, kollektivtrafiken lyder under landstinget som behöver betala sjukvård istället då vägarna ägs av staten. Skatten ska tas in på drivmedel om man vill ha en sjukvårdsavgift på resenärer. Det enda rätta är att de som får en ny tunnelbana, där ska det betalas på deras vägar och då. Vad just leden har med detta att göra är en gåta. Förut var det tull att passera Sthlm, varför togs den bort?

SD har finansieringen, är alla andra för galenskapen?
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ne ... 300308.svd

Väldigt ologiskt också, först biltullar och sedan kollektivtrafik, de som vant sig att betala lär inte byta. Det ska givetvis vara tvärtom, kollektivtrafik och kringfart, sedan tull på gamla genomfarter.
Kul att det ska införas 2016 mellan 2 val så folk hinner glömma syndarna.
Maggen
Avstängd

Inläggav Thomas P » ons 16 jul 2014, 17:35

Anders skrev:Så öronmärkta pengar är fel alltså. Då kan man väl bygga Förbifart Stockholm med momspengar från staten utan problem.

Samhällsekonomin för Västerleden är dålig och det oberoende av hur man fixar pengarna.
Jag har inget emot trängselskatterna, men höjningar på 50% för de billigaste in och utfarterna är i mesta laget. Om det läggs på de föreslagna inkomstskattehöjningarna måste jag och miljoner andra dra ner på något annat, dvs färre jobb i Sverige.

Detsamma gäller hur du än drar in pengarna, så vad du säger är att du är emot dyra satsningar på infrastruktur, typ Västerleden.
Thomas P

Inläggav Maggen » ons 16 jul 2014, 17:57

Thomas P skrev:
Anders skrev:Så öronmärkta pengar är fel alltså. Då kan man väl bygga Förbifart Stockholm med momspengar från staten utan problem.

Samhällsekonomin för Västerleden är dålig och det oberoende av hur man fixar pengarna.
Jag har inget emot trängselskatterna, men höjningar på 50% för de billigaste in och utfarterna är i mesta laget. Om det läggs på de föreslagna inkomstskattehöjningarna måste jag och miljoner andra dra ner på något annat, dvs färre jobb i Sverige.

Detsamma gäller hur du än drar in pengarna, så vad du säger är att du är emot dyra satsningar på infrastruktur, typ Västerleden.

Jag ser inget om att detta ska betala kringfarten som är färdig 2020-22(?), bara T-banan. Pengar finns det gott om att omfördela. Västerleden verkar fö ganska obehaglig med rekordlånga tunnlar delvis under vatten så man kan betala för att slippa och få närmare väg. Tung farlig trafik brukar vara förbjuden ändå i tunnlarna så de ska in i stan.
Men vilken annan stad mjölkar alla bilister för en genomfart?
Maggen
Avstängd

Inläggav Anders » ons 16 jul 2014, 21:46

Thomas P skrev:

Men varför ska bilar av alla slag som ska norr och söder om City vara tvungna att köra igenom bostadsområden, jag ser inte alls att det på någon sätt är bra. Man ser ju inte i folks lägenheter från Essingeleden. Överdäckning av E4 i Hagastaden är ju ett steg i rätt riktning, men om man anser att Förbifarten är "samhällsekonomiskt" dåligt, vilket alternativt har man? Vänta på att vägarna korkar igen, så folk måste stå i överfulla tåg, eller hoppas att befolkningsökningen övergår i en befolkningsminskning.

Du kan ju prova på att pendla 3 timmar per dag innan du säger att det går bra att åka T-bana. Alla företag har inte sina kontor i Stockholm City på gångavstånd från Öfre Östermalm eller SoFo.

Sälja alkohol torde också vara samhällsekonomiskt dåligt, lika fullt gillar vi det och de flesta stöder det till 100%.

Trafikverket verkar tycka att det dock är en rätt stor samhällsekonomisk vinst, ca 47 miljarder kronor plus. Jag antar att du, liksom vissa i YIMBY, inte accepterar den beräkningen?
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Föregående

Återgå till Politik