Kolberoende Australien river upp utsläppslag

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Kolberoende Australien river upp utsläppslag

Inläggav Maggen » tor 17 jul 2014, 19:56

Australien river upp lagen om skatt på koldioxidutsläpp som den tidigare regeringen införde 2012. Landet, som är ett av de länder i världen som släpper ut mest växthusgaser per person, har nu ingen lagstiftning som reglerar hur de ska uppnå sina klimatmål. Ett stort steg bakåt säger kritikerna.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5916506
Galen populism i ett land som kan gå under av hettan, eller något nytt smart system?
Maggen
Avstängd

Re: Kolberoende Australien river upp utsläppslag

Inläggav QRZ » tor 17 jul 2014, 21:07

Maggen skrev:Galen populism i ett land som kan gå under av hettan, eller något nytt smart system?

Jag bodde i Australien under förra året under tiden fram till valet. Min bild är att det definitivt var populism. Möjligen bidragande är att det tycks mig som om förnekandet av mänsklig klimatpåverkan är mer utbrett i Australien.
/Martin
Användarvisningsbild
QRZ

Inläggav Anders » fre 18 jul 2014, 10:14

Liter märkligt när det finns så stora resurser i form av sol-energi. Kolberoende skulle kunna minskas radikalt med stora satsningar på solenergi.

Politiskt blir det nog svårt dock, gruvarbetare brukar vara en stark maktfaktor.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Tryggve » fre 18 jul 2014, 10:18

En australiensk kollega sa att just solenergi hade fått en riktigt boost de senaste åren (folk hade installerat det på/i sina egna hus), och att elpriserna gått ned. Därav också kolpriserna. De gillar väl inte gruvindustrin.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Återgå till Politik