Israel/ Gaza

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Re: Israel/ Gaza

Inläggav kipphebel3 » fre 22 aug 2014, 17:48

När det gäller att "plocka poäng" så är det lite magstarkt att betala med döda och skadade Israeler

Exakt hur många dödades eller skadades av de raketer som Hamas sköt?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav DrMike » fre 22 aug 2014, 18:00

Om någon skjuter på mig, skall jag då bara vara glad om jag inte blir träffad och låta gärningsmannen fortsätta skjuta, eller skall jag se till att han slutar, så att jag inte blir träffad av en kommande kula?
DrMike

Inläggav Anders G » fre 22 aug 2014, 18:05

Det är svårt att begära av israelerna att de skall skjuta X st av sina medborgare på torget varje gång Hamas skjuter en raket för att det skall bli rättvist...

Vedergällning skall vara proportionerlig dock.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav kipphebel3 » fre 22 aug 2014, 18:11

Håller med ovanstående talare, men jag tror att Anders och DrMike missar min poäng. I detta fall och förutsatt att inga Israeler skadades av de första raketerna, de som Hamas säger att de inte avfyrade, så kanske det hade varit opportunt om Israel visat en viss återhållsamhet. Jag tror helt enkelt att de vunnit på det utrikespolitiskt.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Thomas P » fre 22 aug 2014, 18:11

Anders skrev:Det har ju regnat raketer över Israel många gånger innan kriget och man har inte gjort något.

Du menar bortsett från blockaden av Gaza, ständiga landstölder på Västbanken, massarresteringar, kollektiva bestraffningar genom hussprängingar, dödande av protesterande palestinier osv. Bortsett från det, what did the romans ever do for us?
Det var när attackerna intensifierades som kriget startade.

Visst, för israelkramarna är det alltid palestinierna som börjar.
Thomas P

Inläggav DrMike » fre 22 aug 2014, 18:15

Jag tror att palestinierna helt enkelt aldrig har slutat...
DrMike

Inläggav Anders G » fre 22 aug 2014, 18:46

Det vore klädsamt om Thomas P någon gång kunde komma med någon slags trovärdig källa på vem som börjat.
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Thomas P » fre 22 aug 2014, 18:49

Anders G skrev:Det vore klädsamt om Thomas P någon gång kunde komma med någon slags trovärdig källa på vem som börjat.

Början var första sionistkongressen i Bern 1897.

DrMike skrev:Jag tror att palestinierna helt enkelt aldrig har slutat...

Slutat vadå? Existera? Vara ilskna över att deras land ockuperas?
Senast redigerad av Thomas P fre 22 aug 2014, 19:05, redigerad totalt 1 gång.
Thomas P

Inläggav Anders G » fre 22 aug 2014, 19:01

Vilket våld utövades vid den kongressen, Thomas P? Du missade ordet "trovärdig". Ni religiösa är så tråkiga i diskussioner. Skaffa dig en palestinablogg.
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Thomas P » fre 22 aug 2014, 19:10

Anders G skrev:Vilket våld utövades vid den kongressen, Thomas P? Du missade ordet "trovärdig".

Du missade ordet "våld" i din fråga. Våldet var en oundviklig konsekvens av att ett folk sade sig ha rätt till ett land där det redan bodde ett annat folk. Vem som sen kastade första stenen blir i sammanhanget ointressant.
Ni religiösa är så tråkiga i diskussioner. Skaffa dig en palestinablogg.

Skaffa dig en Israelblogg, eller prova Al Hamatzav. Den är inte så aktiv nuförtiden, men kanske tillräckligt vinklad för att passa dig så du slipper komma i kontakt med andra åsikter.
Thomas P

Inläggav DrMike » fre 22 aug 2014, 19:15

Nu var det ju så att det inte bodde speciellt mycket människor i den del av palestina som idag är israel, västbanken och gaza. Palestina var inte ett särskilt poppis ställe då det var dominerat av öken och träskmark. Under judarnas hemvändande (till mark som till största delen var köpt via europeiska judar, tex Rothshild) började marken odlas och många araber flyttade till palestina för att det fanns arbete. Under delningen av palestina i Israel och Jordanien var det ju tänkt att palestinerna skulle bo i Jordanien, som ju är oländigt större än Israel, men då araberna inte ville se ett Israel överhuvudtaget, så krigas det oavbrutet. men allt detta visste du ju redan, eller hur...
DrMike

Inläggav Anders G » fre 22 aug 2014, 19:15

Jag har förstått att Thomas P inte uppskattar då man ifrågasätter hans tvärsäkra påståenden om Israel och Palestina. Men plocka fram några längre sammanhängande belägg för att jag skulle vara särskilt israelvänlig? Som sagt förut...
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Moridin » fre 22 aug 2014, 19:21

Är frågan om "vem som började" ens relevant?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav Thomas P » fre 22 aug 2014, 19:39

DrMike skrev:Nu var det ju så att det inte bodde speciellt mycket människor i den del av palestina som idag är israel, västbanken och gaza. Palestina var inte ett särskilt poppis ställe då det var dominerat av öken och träskmark. Under judarnas hemvändande (till mark som till största delen var köpt via europeiska judar, tex Rothshild)

Hur stor del av marken ägdes av judar? Det finns kartor som visar saken, undrar bara om du sett dessa. Sen kan man fundera över hur moraliskt det var att köpa mark av landherrar i Istanbul som på korrupt sätt fått papper på att de ägde mark de aldrig sett. Det där att det fanns så mycket ledig mark är också rätt mycket en myt, även om Israel genom att riva och utplåna palestinska byar i efterhand försökte få det att verka som landet varit tomt. Jag minns en israel som först i vuxen ålder så småningom insåg att de ruiner hon lekt i som barn och då fått höra var från korsfarartiden i själva verket varit en palestinsk by bara decennier tidigare.
Under delningen av palestina i Israel och Jordanien var det ju tänkt att palestinerna skulle bo i Jordanien, som ju är oländigt större än Israel, men då araberna inte ville se ett Israel överhuvudtaget, så krigas det oavbrutet. men allt detta visste du ju redan, eller hur...

"Det var tänkt" skriver du. Vem var det som tänkte så? De mest militanta sionisterna?

Araberna ville inte se en grupp europeiska judar med oklara med vittomfattande territoriella anspråk skapa en stat, där har du rätt, men hur glad skulle du vara om några av våra invandrare utropade en egen stat här? Inte för att grannländerna var några hjältar direkt, Egypten och framförallt Jordanien var ju mest ute efter att roffa åt sig land de också.
Thomas P

Inläggav kipphebel3 » fre 22 aug 2014, 20:12

Är frågan om "vem som började" ens relevant?

Naturligtvis är den irrelevant. Hur långt tillbaka skall man gå? Jerusalems förstörelse?
Användarvisningsbild
kipphebel3

FöregåendeNästa

Återgå till Politik