Israel/ Gaza

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Re: Israel/ Gaza

Inläggav Vidugavia » lör 23 aug 2014, 08:26

kipphebel3 skrev:
Är frågan om "vem som började" ens relevant?

Naturligtvis är den irrelevant. Hur långt tillbaka skall man gå? Jerusalems förstörelse?

Så länge någon argumenterar kring rätten att försvara sig eller att X genom att göra X har förvärrat Z så är det förflutna relevant. Så länge någon hävdar att ett svar är oproportionerligt så är det intressant att fråga sig verm som egentligen ställde frågan. Om man läser dina inlägg så är det åtminstone för mig rätt tydligt att saker och ting har en tendens att börja med saker som palestiner gör.

På senare år har även förskolelärare insett problemet med att inte vara intresserad av vem som slog först.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern
Användarvisningsbild
Vidugavia

Inläggav FudoMyoo » lör 23 aug 2014, 08:35

Vad säger panelen, stämmer det att grannländerna vill se Israel krossa Hamas?

I så fall ser utsikterna för ett stopp på konflikten ännu mer bleka ut.
Ordnung muss sein.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inläggav kipphebel3 » lör 23 aug 2014, 08:57

På senare år har även förskolelärare insett problemet med att inte vara intresserad av vem som slog först.

Jag avsåg i kontexten "vem har rätten till vad". Jag trodde det framgick av "Jerusalems förstörelse".

Båda sidorna hävdar en rätt till områden, baserat på historiska och religiösa argument. Problemet i det fallet är att veta var man skall dra gränsen. Har en palestinsk släkt som flydde 1948 samma rätt som en judisk som flydde år 70?

Det finns en allmän tendens att åberopa olika historiska oförrätter för att rättfärdiga dagens krig.

I detta konkreta fall, om vi drar gränsen vid en vecka eller så, så tror jag att det definitivt är svårare för Hamas att kontrollera alla sina falanger än för Israel att kontrollera sin armé. Just därför anser jag att det kanske varit konstruktivt av Israel att haft litet mera is i magen, hållit igen vapnen och fortsatt diskutera, eller?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Thomas P » lör 23 aug 2014, 09:24

kipphebel3 skrev:Båda sidorna hävdar en rätt till områden, baserat på historiska och religiösa argument. Problemet i det fallet är att veta var man skall dra gränsen. Har en palestinsk släkt som flydde 1948 samma rätt som en judisk som flydde år 70?

Med tanke på att palestinierna antagligen är minst lika mycket släkt med judarna som bodde där år 70 som juden så har palestiniern dubbelt så stor rätt även om man är så absurd att man drar in 2000 år gammal historia. Det hela är som om ättlingarna till svenskarna som emigrerade till USA skulle börja hävda att de var de sanna ättlingarna till forntida svenskar och att de därför hade rätt till Sverige medan vi som bor här inte har det. Vill du verka seriös, blanda inte in 2000-årig historia.
I detta konkreta fall, om vi drar gränsen vid en vecka eller så, så tror jag att det definitivt är svårare för Hamas att kontrollera alla sina falanger än för Israel att kontrollera sin armé. Just därför anser jag att det kanske varit konstruktivt av Israel att haft litet mera is i magen, hållit igen vapnen och fortsatt diskutera, eller?

Det beror helt på vad Israels mål är. Vill de krossa Hamas och kväsa palestinierna så är varje ursäkt att återta striderna värd att ta. Israel *vill* inte ha fred. En fred innebär att de tvingas kompromissa om Judea och Samarien, bättre då med ett evigt lågintensitetskrig där de gradvis kan ta över dessa territorier. På senare tid har etnisk rensning och rentav folkmord blivit mer accepterat att diskutera som slutgiltig lösning i Israel.
Thomas P

Re: Sv: Israel/ Gaza

Inläggav Vitnir » lör 23 aug 2014, 10:02

Maggen skrev:Onsdag 20/8 hörde vi att Hamas skjutit av 80 raketer in i Israel. Var får dom alla raketer ifrån när det är så slutet, genom tunnlar och/eller egen tillverkning?

Raketerna i sig är så primitiva att det räcker med enkla verktyg för att bygga dem. Men vissa av kemikalierna antar jag smugglas in om de inte kan tillverkas.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav kipphebel3 » lör 23 aug 2014, 10:52

Vill du verka seriös, blanda inte in 2000-årig historia.

Jag hävdade inte någons rätt, baserat på den historien, jag bara påpekade hur orimligt det hela blir.

Det beror helt på vad Israels mål är. Vill de krossa Hamas och kväsa palestinierna så är varje ursäkt att återta striderna värd att ta. Israel *vill* inte ha fred.

Nu är "Israel" ett ganska vitt begrepp, det finns Israeler som vill ha fred och det finns Palestinier som vill det. Hur det är med Israels ledning och Hamas är en annan femma. Båda dessa bygger sin maktposition på ett fortsatt krig.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav kipphebel3 » lör 23 aug 2014, 13:51

Vad säger panelen, stämmer det att grannländerna vill se Israel krossa Hamas?

Egypten vill, något som gör dem mindre lämpliga som fredsmedlare:
New European Gaza ceasefire abandons demilitarisation demands

MEE sources insist that the Europeans have been negotiating the draft with the Israelis for weeks, and that the two sides have moved closer to a set of demands that could yield a longer lasting deal.

According to Haaretz, the two-page draft named “Elements,” calls for Gaza to be returned to the Palestinian Authority (PA) and for a large international reconstruction effort to be backed by guarantees that would prevent Hamas from rearming.

The Palestinian demands seen by MEE are mute on the rearmament issue but agree that rebuilding efforts be supervised by a Palestinian Authority government headed by Palestinian Prime Minister Rami Hamdallah.

If approved by both sides, this foundation could see wider talks resume. The E3 document also calls for “renewed and urgent efforts by the parties and the international community to resume the negotiations in order to achieve a comprehensive peace based on the vision of two democratic States, Palestine and Israel, living side by side on the basis of the pre-1967 borders in peace and security.”
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav micke.d » lör 23 aug 2014, 23:19

En bröt inlägg som bröt mot 0.14 har rensats bort.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav tonyf » sön 24 aug 2014, 02:12

Dûrion Annûndil skrev:
tonyf skrev:Lösningen på antirasism...
Vilken betydelse lägger du i ordet "antirasim"?

svarar i den andra tråden
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)
tonyf

Inläggav tonyf » sön 24 aug 2014, 02:19

Thomas P skrev:
Tryggve skrev:Jag tror inte att jag är bättre än någon annan, men det är inte heller min poäng. Ibland när jag (och andra) har undrat varför det finns en politik-avdelning i forumet så har det sagts av hel del att det kan vara bra att ha det för det kan bli diskussion på en "högre nivå än på andra ställen". Jag kan inte påstå att det verkar vara på det sättet, och att det dessutom försämrar forumet genom att det leder till att folk lägger tiden på att kasta paj på varandra...

Son jag konstaterade i den tidigare tråden om ämnet så har den observation du gör också ett värde. "Skeptiker" har lätt att få för sig att de är bättre än andra, och då är politiktrådar en reality check. Så fort man går utanför ett rätt snävt område av pseudovetenskap är skeptiker inte bättre än andra.

Mycket bra poäng av Thomas P tycker jag. Förutom att trots allt försöka vara en något litet mer rationell politikdiskussion för s.k skeptiker, så är det innan vi har lyckats uppnå det mycket värdefullt att ha ett politikunderforum för att ha informationen att vi ännu inte har kommit så långt.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)
tonyf

Inläggav Thomas P » sön 24 aug 2014, 06:59

Apropå det där att Hamas anfaller civila mål:
"On several recent occasions, the organization has fired rockets and mortar shells at kibbutzim in the area exactly when they were being visited by high-ranking officials."
http://www.haaretz.com/news/diplomacy-d ... m-1.612126
Thomas P

Inläggav kipphebel3 » tis 26 aug 2014, 17:01

Enligt senaste nytt så har parterna enats om en längre vapenvila. Hamas säger sig ha fått igenom "de mesta" av sina krav.

Det skulle ju vara trevligt om vapenvilan höll denna gång. Hamas talar dock fortfarande om att "befria" "hela Palestina och Jerusalem", men det kan även vara spel för hemmapubliken. Har inte sett något officiellt Israeliskt uttalande ännu. Haaretz
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Thomas P » tis 26 aug 2014, 18:55

kipphebel3 skrev: Hamas talar dock fortfarande om att "befria" "hela Palestina och Jerusalem", men det kan även vara spel för hemmapubliken.

Det hittar jag inget om i länken du gav.

Om det är så att Hamas fått igenom att blockaden upphävs som påståtts är det väldigt blandade nyheter. Å ena sidan är det ju bra om den upphör, å andra sidan är det deprimerande om palestinierna än en gång får lära sig att det enda sättet de kan få gehör ens för rimliga krav är med våld.
Thomas P

Inläggav kipphebel3 » tis 26 aug 2014, 19:08

Det hittar jag inget om i länken du gav.

Nej, det var från Hamas' presskonferens i Gaza.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Föregående

Återgå till Politik