Sverige spårar ur...

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Re: Sverige spårar ur...

Inläggav crax » sön 27 jul 2014, 11:28

Nemesis, vad är ditt problem? TS är ofokuserad, verkar bara bli rörigt att bena ut den.
When you step back, all of these beliefs work in similair ways, whether it is religion or my own scepticism, we all notice what supports our belief and we disregard the rest.
- Derren brown
Användarvisningsbild
crax

Inläggav Moridin » sön 27 jul 2014, 13:34

crax skrev:Nemesis, vad är ditt problem? TS är ofokuserad, verkar bara bli rörigt att bena ut den.

Nemesis har väl bara gått på högertrams om att SD är förtryckta / orättvist behandlade / extremvänstern kontrollerar media?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav Dûrion Annûndil » sön 27 jul 2014, 13:55

Nemesis skrev:Skyddar våldsvänstern demokratin? Ja eller nej?
Du går från Farrokhzad, till "vänsterextremisterna", till "våldsvänstern". Jag tror du helt enkelt får redogöra för vad/vem/vilka det egentligen är du kritiserar här, för ditt första inlägg var väl ganska vagt annat än att du höll med kritiken av Farrokhzads sommartal.

Nemesis skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Fokusera på Farrokhzads sommartal.

Varför det? Hon är knappast den enda vänsterextremisten.
Så att hon inte sagt det du (eller din refererade blogg) påstår i dina tidigare inlägg är inte relevant för en tråd som inleds med kritik av just henne?

Nemesis skrev:På vilket sätt misstolkade jag Farrokhzad?
"Hon tycker tydligen att Sverige är ett jättehemskt samhälle, samtidigt som hon vill ha skenäktenskap för att få hit fler personer. Men om det nu är så hemskt här borde hon väl inte vilja ha hit fler? Vill hon utsätta fler för lidandet hon upplever i Sverige?"I sommartalet säger hon inte vad du tolkar in.

Nemesis skrev:
Dûrion Annûndil skrev:
Nemesis skrev:De tillhör definitivt samma politiska gruppering.
Den allomfattande "Vänstern"? Så... Guilt by association är modellen?

Nej, extremvänstern.
Förlåt, den allomfattande "Extremvänstern"? Så... Guilt by association är modellen?
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inläggav Nemesis » sön 27 jul 2014, 17:28

crax skrev:Nemesis, vad är ditt problem? TS är ofokuserad, verkar bara bli rörigt att bena ut den.

Den är inte det minsta ofokuserad.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav Nemesis » sön 27 jul 2014, 17:32

Moridin skrev:

Nemesis har väl bara gått på högertrams om att SD är förtryckta / orättvist behandlade / extremvänstern kontrollerar media?

Sd, vem har nämnt dem? Är det bara sd:are eller liknande som inte skriver under på Farrokhzads snurriga världsbild?
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav Nemesis » sön 27 jul 2014, 17:39

Dûrion Annûndil skrev:
Nemesis skrev:Skyddar våldsvänstern demokratin? Ja eller nej?
Du går från Farrokhzad, till "vänsterextremisterna", till "våldsvänstern". Jag tror du helt enkelt får redogöra för vad/vem/vilka det egentligen är du kritiserar här, för ditt första inlägg var väl ganska vagt annat än att du höll med kritiken av Farrokhzads sommartal.

Det handlar om extremvänstern generellt och att den har blivit rumsren, med hennes sommartal som exempel.

Dûrion Annûndil skrev:Så att hon inte sagt det du (eller din refererade blogg) påstår i dina tidigare inlägg är inte relevant för en tråd som inleds med kritik av just henne?

Vad är det hon inte har sagt?

Dûrion Annûndil skrev:
Nemesis skrev:På vilket sätt misstolkade jag Farrokhzad?
"Hon tycker tydligen att Sverige är ett jättehemskt samhälle, samtidigt som hon vill ha skenäktenskap för att få hit fler personer. Men om det nu är så hemskt här borde hon väl inte vilja ha hit fler? Vill hon utsätta fler för lidandet hon upplever i Sverige?"I sommartalet säger hon inte vad du tolkar in.

Skenäktenskap snackade hon om i sitt sommartal. Hon säger detta i en intervju om sitt sommartal:

Hur var det att få tillgång till en mikrofon som når en miljon människor?
Det var fan överfett. Jag önskar att jag hade det varje dag. Att jag vaknade på morgonen, gnuggade ögonen, satte på mig morgonrocken, började ranta om livet i det här skitsamhället, att vi måste beväpna oss och så vidare, med mina sambos kring köksbordet, och att en miljon människor hörde det direkt.

Dûrion Annûndil skrev:
Nemesis skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Den allomfattande "Vänstern"? Så... Guilt by association är modellen?

Nej, extremvänstern.
Förlåt, den allomfattande "Extremvänstern"? Så... Guilt by association är modellen?

Behövs ingen guilt-by-association, räcker med att gå på vad de faktiskt kläcker ur sig.
Nemesis

Inläggav Nemesis » sön 27 jul 2014, 17:57

tonyf skrev:Sverige spårar inte ur. Sverige har alltid varit urspårat (en sak Sverige har gemensamt med de så-kallade utländerna). Sett över tid (glidande medelvärde över sekel eller så) så går det dock nog snarare framåt än bakåt (speciellt de senaste c:a tre seklerna för Sveriges del).

Jag hörde själv Farrokhzads sommarprogram. En intressant sammanfattning över vänsterns vansinniga världsbild och vidriga värderingar. Att detta hörs på bästa sändningstid i public service är bra. Att någon har dessa ståndpunkter är naturligtvis sorgligt. Men givet att någon har dem¤ är det bra att vi vet om att de har dem och hur de faktiskt resonerar.

Och andra ideologier är ju inte mycket bättre de. Du nämner den liberala (extremliberala kanske t.o.m.) Mattias Svensson. Det är ju verkligen inte något gott s.k. skeptiskt föredöme. Även om jag naturligtvis inte drar dem över en och samma kam; Svensson hotar åtminstone inte med att rent bokstavligt mörda sina samhällsklass- och menings-motståndare (en skillnad som man inte skall underskatta, detta är tvärtom mycket viktig skillnad) och säger sig vara för dialog. Man måste hålla mer än en sak i huvudet här samtidigt. Huvudproblemet är religiöst och politiskt-ideologiskt och annat ickevetenskapligt tänkande. Här har vi vår huvudfront. Här måste vi kämpa den långa och svåra vägen genom folkbildning för kritiskt tänkande, en form av tänkande som faller sig mycket ointuitivt och främmande för människorna. För vetenskapligt tänkande, och för goda humanistiska grundläggande värderingar. Ett mycket långsiktigt och svårt folkbildnings- och uppfostrings-projekt för mänskligheten. Samtidigt måste man hålla ett visst akut mer politiskt flankskydd mot de mest akut maligna rörelserna som t.ex. extrem vänster, höger, center, feminism, antirasism etc., fundamentalistisk kristendom, islam, buddism, antroposofi etc. -- för att dessa inte skall direkt akut omöjligöra arbetet med folkbildning och långsiktig humanistisk värdegrundsutveckling. Vi måste kortsiktigt allokera en del av våra resurser i den kortsiktiga politiska striden för rättsstat, öppen diskussion, någerlunda fungerande ekonomi (well, halvfungerande i alla fall, det viktiga är fortsatt ha tillgång till åtminstone viss resursnivå). Detta utan att själv fastna i samma destruktiva politisk-ideologiska fälla själv. Flankskydd är nödvändigt, men man får inte tappa fokus och mista koncentrationen på huvudfronten.

Den farligaste potentiella konsekvensen av diskussioner som den om Farrokhzad är att mer och mer av samhällets knappa diskussionsresurser läggs på tribalistiska kortsiktiga politiskt-ideologiska strider mellan "antirasister/feminister" och "borgerliga", och att vinnaren blir just tribalism/ideologism/ovetenskaplighet/antihumanism. Det viktigaste här är att ta detta lugnt och metodiskt och inte råka i panik. Trots att det naturligtvis finns all anledning till panikkänslor när typer som Farrokhzad har så stort inflytande i världen (jorden) som de trots allt har idag, så är inte panik ett konstruktivt förhållningssätt. Det korrekta responset är att även om vissa resurser måste avsättas för akut flankskydd, så måste huvudresurserna avsättas till långsiktigt humanistiskt utvecklingsarbete. Till största delen bör vi se Farrokhzads sommarprat som helt enkelt en nyttig fallstudie i hur ideologiserade människor tänker.

¤ Vilket förmodligen Farrokhzad har. Vi kan ju inte veta säkert då det enda vi har att gå på är hennes eget ord, men i annat fall är hon ett mycket skickligt troll.

Du är en av de få vettiga i den här tråden. :smile2:

Jag håller med om att Mattias Svensson inte är en föredöme, han är lika ideologiskt driven han (sannolikheten att han förnekar vissa vetenskapliga fakta som strider mot hans ideologi är inte obefintlig). Men som du även säger så vill han ha dialog med meningsmotståndare, det är att föredra över våldsvänstern och över Farrokhzads uppmaning till beväpning. Ett steg i rätt riktning.

Det som stör mig mest är faktiskt inte att extremvänstern har de åsikter de har, de är ju vänsterextremister av en anledning. Det som innan jag skapade tråden störde mig att dessa åsikter görs rumsrena. Nu stör det mig mest att flera på det här forumet verkar ta vänsterextremisterna i försvar.
Nemesis

Inläggav Flabbergasted » sön 27 jul 2014, 18:17

Nemesis citerade skrev:Sverige har blivit ett ängsligt land där det snart bara finns en sanning att förhålla sig till. Du som inte håller med, gör bäst i att hålla tyst.
Vilken sanning det är du och bloggaren menar?
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger
Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inläggav Tryggve » sön 27 jul 2014, 18:53

Alltså, passar inte den här typen av trådar bättre på Flashback, eller möjligen som blogginlägg? Jag förstår inte riktigt vad politiska klagotrådar har med VoF att göra?
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Dûrion Annûndil » sön 27 jul 2014, 18:55

Nemesis skrev:Det handlar om extremvänstern generellt och att den har blivit rumsren, med hennes sommartal som exempel.
Om inget vänsterextremt framkommer i sommartalet så ser jag inte varför detta skulle vara ett lämpligt exempel.

Nemesis skrev:Vad är det hon inte har sagt?
Det jag citerade av dig när du misstolkade.

Nemesis skrev:Skenäktenskap snackade hon om i sitt sommartal.
Hon uppmanade folk att erbjuda skenäktenskap till folk som söker uppehållstillstånd, hon sa inget om att få hit mer folk genom skenäktenskap.

Nemesis skrev:Behövs ingen guilt-by-association, räcker med att gå på vad de faktiskt kläcker ur sig.
Då borde du kunna citera något "våldsvänster" ur hennes sommarprat, men det har du inte gjort.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inläggav Nemesis » sön 27 jul 2014, 18:59

Tryggve skrev:Alltså, passar inte den här typen av trådar bättre på Flashback, eller möjligen som blogginlägg? Jag förstår inte riktigt vad politiska klagotrådar har med VoF att göra?

Varför finns det då ett politikforum alls? Vad har Gaza och Ukraina med VoF att göra?
Nemesis

Inläggav Dûrion Annûndil » sön 27 jul 2014, 19:00

Tryggve skrev:Alltså, passar inte den här typen av trådar bättre på Flashback, eller möjligen som blogginlägg? Jag förstår inte riktigt vad politiska klagotrådar har med VoF att göra?
Ja, det fåtal som driver politiska agendor genom rent bloggande kunde gott hålla sig dit. Jag är förvånad att inte Knurd raljerat över någonting på en månad.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inläggav Dûrion Annûndil » sön 27 jul 2014, 19:01

Nemesis skrev:Varför finns det då ett politikforum alls? Vad har Gaza och Ukraina med VoF att göra?
Det är skillnad på att diskutera dagspolitik, och att bedriva politiskt bloggande.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inläggav Tryggve » sön 27 jul 2014, 19:17

Nemesis skrev:

Varför finns det då ett politikforum alls? Vad har Gaza och Ukraina med VoF att göra?

Jo, den frågan har jag också ställt. Fast i en del trådar sker ju diskussion. Den här verkar mest vara startad som en ren gnälltråd.
Senast redigerad av Tryggve sön 27 jul 2014, 19:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav tonyf » sön 27 jul 2014, 20:28

Snabbt kommentar till varför och om vi bör ha ett politikunderforum på vofforum. (Jag ligger efter i både denna och många andra diskussionstrådar (och inte bara diskussionstrådar), mina ursäkter (som realistiskt sett nog tyvärr inte kommer att följas upp av förbättring) till forumiter som kanske inte kommer att få fullödiga svar eller ens svar.)

S.k. skepticism och vetenskapligt tänkande och kritiskt tänkande och mer och bättre evidensbasering är något vi bör försöka få mer av inom de flesta områden (tillräckligt välvilligt tolkat, alla områden; men jag skriver "de flesta" för att inte behöva ta "scientismdiskussionen" också i denna tråden). Politik är inte något undantag. Därför bör det finnas, också, politisk diskussion inom vofforum. Med just det syftet. Om vi lyckas att få de politiska diskussionerna i (i detta avseende) mer i sådan linje genom att ha, också, ett politikunderforum så bör vi ha ett politikunderforum. Annars inte. (I och för sig har vi ju också det politiska underforumet "VoF och den skeptiska rörelse". Men där skall ju de politiska diskussionerna begränsas till den s.k. interna skeptikerrörelsepolitiken och diskussioner om eventuella direkta skeptikerrörelseutspel i den större samhällspolitiken. Som jag ser det kan det vara bra att ha också ett "allmänpolitiskt" underforum. Förutsatt att vi lyckas hålla någon form av "skeptisk miniminivå" på diskussionerna i det.)

Givetvis måste vi vara realistiska och inse att vi knappast av oss själva kan komma upp i någon riktigt hög/bra nivå. Men om vi åtminstone kan knuffa diskussionen upp mot en litet litet högre nivå så anser jag nog trots allt att politikunderforumet bör vara kvar. Förutsatt också att inte politikunderforumet blir det dominerande på vofforum, andra ämnen är ju trots allt ännu viktigare och de får inte konkureras ut av politikdiskussionerna.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)
tonyf

FöregåendeNästa

Återgå till Politik