Alla människors lika värde

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Alla människors lika värde

Inläggav apelsin » tor 31 jul 2014, 11:04

Det senaste året har den s k principen om alla människors lika värde poppat upp i alla möjliga sammanhang. Det redogörs aldrig för vad principen konkret innehåller, ändå benämns den som självklarhet och man använder principen som vägledande i olika beslut. Hur skall det här förstås? Är det snarast ett slags emotivt utrop som "sådeså!", "ha!" eller en trossats utan kognitivt innehåll såsom treenigheten eller något annat?
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).
apelsin

Re: Alla människors lika värde

Inläggav Dûrion Annûndil » tor 31 jul 2014, 12:25

Anledningen till att det kommit upp på tapeten de senare åren är för att det kom in ett parti i riksdagen som inte alls tycker alla människor är lika värda.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inläggav Eon » tor 31 jul 2014, 12:36

apelsin Wrote://...en trossats utan kognitivt innehåll.../

Mina släktingar är mer värda för mig än dina och tvärtom. Men det kognitiva innehållet är att, ceteris paribus, dvs allt annat lika, är de lika mycket värda, gällande juridik o dyl.
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire
Användarvisningsbild
Eon

Inläggav apelsin » tor 31 jul 2014, 14:43

Dûrion Annûndil Wrote:Anledningen till att det kommit upp på tapeten de senare åren är för att det kom in ett parti i riksdagen som inte alls tycker alla människor är lika värda.

Det brukar ju vara SD som sägs inte ställa upp på den principen. Nyligen sa Paula Bieler i radion att det inte stämmer. Kan du utveckla vad principen innebär och hur den alltså motarbetas av ett riksdagsparti?
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).
apelsin

Inläggav apelsin » tor 31 jul 2014, 14:45

Eon Wrote:
apelsin Wrote://...en trossats utan kognitivt innehåll.../

Mina släktingar är mer värda för mig än dina och tvärtom. Men det kognitiva innehållet är att, ceteris paribus, dvs allt annat lika, är de lika mycket värda, gällande juridik o dyl.

om det enbart innebär likhet inför lagen så stämmer det väl inte att sds partiprogram är inkompatibelt med den principen.
apelsin

Inläggav Anders G » tor 31 jul 2014, 14:53

SDs partiprogram är rensat och tillsnyggat för att sådana som du Apelsin skall skriva som du gör. Ämnet är redan avverkat på detta forum.
http://www.interasistmen.se/dumheter/ri ... -trafiken/
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Dûrion Annûndil » tor 31 jul 2014, 15:08

apelsin Wrote:
Dûrion Annûndil Wrote:Anledningen till att det kommit upp på tapeten de senare åren är för att det kom in ett parti i riksdagen som inte alls tycker alla människor är lika värda.

Det brukar ju vara SD som sägs inte ställa upp på den principen. Nyligen sa Paula Bieler i radion att det inte stämmer. Kan du utveckla vad principen innebär och hur den alltså motarbetas av ett riksdagsparti?
SD säger du? Ja, nu när du säger det så...
Rasister tycker människor är olika värda, och eftersom SD är rasister så är det väl passande att du tänker på dem. Du kommer dock inte hitta något direkt i deras partiprogram eftersom det är anpassat till att enbart insinuera. Du får helt enkelt förlita dig på vad deras partimedlemmar säger/skriver strax innan Jimmy rycker ut för att dementera.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inläggav nide_j » tor 31 jul 2014, 16:25

apelsin Wrote:Det brukar ju vara SD som sägs inte ställa upp på den principen. Nyligen sa Paula Bieler i radion att det inte stämmer. Kan du utveckla vad principen innebär och hur den alltså motarbetas av ett riksdagsparti?

Det vore politiskt självmord att säga något annat. Samtidigt utgår hela deras budgetförslag från premissen att människor med annan hudfärg än vit är en större ekonomisk belastning för samhället.
Show me the science!
nide_j

Inläggav apelsin » tor 31 jul 2014, 17:02

Den vanliga visan om rasism alltså. Själv tror jag inte man skall tillskriva en gruppering ansvar för vad enskilda individer gör för misstag som inte är sanktionerade av gruppen. Då är man inne på en farlig väg.
apelsin

Inläggav matsw » tor 31 jul 2014, 17:37

Dûrion Annûndil Wrote:Rasister tycker människor är olika värda, och eftersom SD är rasister

Men hur vet du att SD är rasister? Jo, för du anser dig veta att de värderar människor olika.
Hur vet du det? (Jag gillar inte SD och heller inte att man argumenterar så slappt som du gör här).

"Människans lika värde" är meningslöst om man inte också anger kontext. Tex har inte polska medborgare samma rättigheter i sverige som svenska medborgare har.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.
Användarvisningsbild
matsw

Inläggav Dûrion Annûndil » tor 31 jul 2014, 19:05

matsw Wrote:
Dûrion Annûndil Wrote:Rasister tycker människor är olika värda, och eftersom SD är rasister

Men hur vet du att SD är rasister?
För att jag har inte varit instängd i en låda de senaste 20 åren?
Men den saken har debatterats flitigt redan här på forumet (precis som massor av andra forum), så jag ser inte poängen med att återigen ifrågasätta den saken i den här tråden.

matsv Wrote:"Människans lika värde" är meningslöst om man inte också anger kontext. Tex har inte polska medborgare samma rättigheter i sverige som svenska medborgare har.
Våra olika lagliga rättigheter ser jag mer som en fråga om hur nationalstaterna politiskt ställer sig till frågan, inte som någon indikation på att värdet skulle vara olika objektivt.
Senast redigerad av Dûrion Annûndil tor 31 jul 2014, 19:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inläggav Anders G » tor 31 jul 2014, 19:08

Duger inte länkar till interasistmen där de citeras och får kommentera? De som inte riktigt klarar av att bära upp slipsen...
http://www.interasistmen.se/invandring/ ... nvandrare/
http://www.interasistmen.se/dumheter/sd ... -hatbrott/
http://www.interasistmen.se/okategorise ... sk-kultur/

Det är inte slappt att kalla dem rasister. Du är slapp, matsw.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Dûrion Annûndil » tor 31 jul 2014, 19:16

apelsin Wrote:Den vanliga visan om rasism alltså. Själv tror jag inte man skall tillskriva en gruppering ansvar för vad enskilda individer gör för misstag som inte är sanktionerade av gruppen. Då är man inne på en farlig väg.
Det enda som inte är sanktionerat i den gruppens fall är att öppet visa sin rasism. Det har du naturligtvis rätt i att man inte kan beskylla hela gruppen för, utan det är partiledningens ansvar.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inläggav apelsin » tor 31 jul 2014, 19:29

Dûrion Annûndil Wrote:
apelsin Wrote:Den vanliga visan om rasism alltså. Själv tror jag inte man skall tillskriva en gruppering ansvar för vad enskilda individer gör för misstag som inte är sanktionerade av gruppen. Då är man inne på en farlig väg.
Det enda som inte är sanktionerat i den gruppens fall är att öppet visa sin rasism. Det har du naturligtvis rätt i att man inte kan beskylla hela gruppen för, utan det är partiledningens ansvar.

Nu blir det ju väldigt konspiratoriskt. Ungefär som när rasister påsår att muslimer överlag i tysthet sympatiserar med islamismen. Jag tycker man bör ha starka belägg för den typen av misstänkliggörande.
apelsin

Inläggav Dûrion Annûndil » tor 31 jul 2014, 19:55

apelsin Wrote:
Dûrion Annûndil Wrote:Det enda som inte är sanktionerat i den gruppens fall är att öppet visa sin rasism. Det har du naturligtvis rätt i att man inte kan beskylla hela gruppen för, utan det är partiledningens ansvar.

Nu blir det ju väldigt konspiratoriskt. Ungefär som när rasister påsår att muslimer överlag i tysthet sympatiserar med islamismen.
Nä, det var inte ens i närheten av jämförbart.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Nästa

Återgå till Politik