Vit=man=heterosexuell?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Vit=man=heterosexuell?

Inläggav Nemesis » tor 31 jul 2014, 19:20

Från Aftonbladet: Skärp till dig nu, vita heterosexuella man

Några frågor inställer sig efter att jag läst artikeln. Är det bara vita män som är heterosexuella? Har icke-vita mer än vita förhindrats att älska vem de vill under historien? Är just vita män särskilt emot homosexuellas rättigheter? Om svaren på alla dessa frågor är nej, varför riktar sig då artikeln till vita heterosexuella män?

Identitetspolitik är rubbat.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Re: Vit=man=heterosexuell?

Inläggav Dûrion Annûndil » tor 31 jul 2014, 19:56

Känner du dig kränkt?
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inläggav tonyf » tor 31 jul 2014, 20:12

Nemesis, Du startar hur många trådar som helst av den här sorten? Med bara en kort spontan personlig reflektion på någon ny vanlig massmediaartikel eller så. Är det verkligen bra? Vore det inte bättre att du istället startade färre trådar och där bemödade litet att ta litet mera resonemang motsv., att sätta det i ett sammanhang som du tror har större chans att i liten mån faktiskt föra s.k skepticismen framåt (bemöda litet mera att göra en utarbetad trådstart som grundlägger för det)? Någon enstaka trådstart av denna typen är väll OK (ingen av oss är perfekt och allt det där bla. bla. bla.) men det är ju litet tråkigt om de kommer att för mycket dominera forumet.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)
tonyf

Inläggav Nemesis » tor 31 jul 2014, 20:13

Dûrion Annûndil skrev:Känner du dig kränkt?

Nej.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav Vidugavia » tor 31 jul 2014, 21:00

Nemesis skrev:

Nej.

Ta i sådana fall och chilla och tänk efter lite mer innan du startar nästa tråd i denna serie.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern
Användarvisningsbild
Vidugavia

Inläggav Nemesis » tor 31 jul 2014, 21:34

Vidugavia skrev:
Nemesis skrev:

Nej.

Ta i sådana fall och chilla och tänk efter lite mer innan du startar nästa tråd i denna serie.

Att få svar på frågorna var tydligen för mycket begärt.
Nemesis

Inläggav Vidugavia » tor 31 jul 2014, 22:10

Nemesis skrev:Att få svar på frågorna var tydligen för mycket begärt.

Det är föga givande att tala med en vägg.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern
Användarvisningsbild
Vidugavia

Inläggav Nemesis » tor 31 jul 2014, 22:17

Vidugavia skrev:

Du är alltså medveten om hur rubbat artikelförfattaren tänker, men tycker att det är psykologiskt smärtsamt att medge det?
Nemesis

Inläggav Vidugavia » tor 31 jul 2014, 22:25

Nemesis skrev:
Vidugavia skrev:

Du är alltså medveten om hur rubbat artikelförfattaren tänker, men tycker att det är psykologiskt smärtsamt att medge det?

Jag skulle råda dig att på allvar försöka förstå dig på hur andra människor än dig själv tänker. Du verkar vara alldeles för snar att stoppa undan sådant du inte förstår i avfärdande kategorier. Ta och titta här i underforumet "Politik". Fundera över dina trådstarter, vad du har velat förmedla i dem och hur du bedömer att de lyckas med att skapa en givande diskussion.

I övrigt så tänker jag inte diskutera den länkade artikeln med dig. Då du enligt egen utsago inte tillhör de som känner sig kränkta av pridefesternas existens så har jag dock lite svårt att förstå mig på dina reaktioner. Chilla lite. Tänk efter.

- Conan Cimmeriern
Användarvisningsbild
Vidugavia

Inläggav Hedning » fre 01 aug 2014, 07:29

artikelförfattaren Torbjörn Ek är uppenbarligen en rasist, han "drar alla över en kam" utan att skämmas och ser inte heller till "människors lika värde".
En fundering är hur tidningen kan stödja rasistiska uppfattningar på tidningens debattutrymme.

Jag har mejlat tidningen och påtalat att jag som icke heterosexuell halvbrun man inte längre klarar av alla dumheter som skrivs, nu räcker det med fördomsfulla artiklar. Jag blir kränkt av att alla korkskallar får tidningsutrymme.
"Om Gud hade funnits hade han väl inte varit så dum att han skapat hedningar"
Tage Danielsson
Användarvisningsbild
Hedning

Inläggav Anders » fre 01 aug 2014, 07:35

Vidugavia skrev: Då du enligt egen utsago inte tillhör de som känner sig kränkta av pridefesternas existens så har jag dock lite svårt att förstå mig på dina reaktioner. Chilla lite. Tänk efter.
Jag kan förstå att människor blir frustrerade av att i media hela tiden höra och läsa att vita-heterosexuella-män är djur, rasister, främlingsfientliga och troligen i allmänt har för vana att sparka på tiggare. Både du och jag tillhör denna grupp. Och både du och jag vet att vita-heterosexuella-män i allmänhet inte är djur, rasister, främlingsfientliga.

Du och jag kan hantera detta, men det kan inte alla.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Moridin » fre 01 aug 2014, 11:57

I grund och botten är det ett motsägelsefullt drev: om det är fel att behandla någon dåligt på grund av etnisk bakgrund, kön och sexuell läggning, så kan man inte undanta vissa från detta.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav Vidugavia » fre 01 aug 2014, 13:05

Moridin skrev:I grund och botten är det ett motsägelsefullt drev: om det är fel att behandla någon dåligt på grund av etnisk bakgrund, kön och sexuell läggning, så kan man inte undanta vissa från detta.

Vem är det som blir dåligt behandlad menar du? Menar du att Torbjörn Ek genom sin artikel behandlar alla vita heterosexuella män illa? Trots att jag är man, hetro och i allmänhet identifierad som vit har jag lite svårt att förstå mig på vad du menar. Får vibbar av en viss bunkermentalitet men kan förstås ha fel.

- Conan Cimmeriern
Användarvisningsbild
Vidugavia

Inläggav Vidugavia » fre 01 aug 2014, 13:25

För övrigt vill jag tipsa om följande tråd där vita heterosexuella män diskuterar Torbjörn Ek:
https://www.flashback.org/t680798

Nemesis kanske kan få sina svar där?

- Conan Cimmeriern
Användarvisningsbild
Vidugavia

Inläggav Pär C » fre 01 aug 2014, 13:26

Detta känns som en frågan mellan Torbjörn Ek och de som emailar honom och klagar på att Pridefestivalen finns. Det är kanske så att den bland de emailande finns några eller t o m många som inte tillhör gruppen vit-hetrosexuell-man - det vore ju både kränkande och ett sakfel i s f - men det lär vara svårt att gå till botten med just den frågan.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Nästa

Återgå till Politik